Lukijalta: Lahteen tarvitaan koulutuspoliittinen ohjelma

Piia Uotinen

Lahdessa on varsin monipuoliset koulutus- ja korkeakoulurakenteet. Kaupunkiorganisaatiolta puuttuu kuitenkin näkemys siitä, mitä kaupunki niiltä toivoo ja odottaa.

Siksi Lahteen tulee seuraavalla valtuustokaudella luoda osaamis-, koulutus- ja korkeakoulupoliittinen ohjelma, johon kaupunki ja toimijat sitoutuvat. Ohjelman laatiminen on ajankohtaista myös siksi, että oppivelvollisuus laajenee 18 ikävuoteen 1.8.2021, ja toisen asteen opinnoista tulee maksuttomia.

Hyvin toimivat perusopetus, lukio, ammatillinen toinen aste, LAB-ammattikorkeakoulu ja LUT-yliopistokeskus luovat erinomaisen pohjan menestyvälle Lahdelle. Kuluvan valtuustokauden ehdoton ilon aihe oli, kun Lahdesta tuli virallisesti yliopistokaupunki LUT-yliopistokeskuksen toiminnan vahvistumisen myötä.

Yhteistyötä eri koulutusorganisaatioiden kesken tulee lisätä ja kehittää suunnitelmallisesti. Hieno esimerkki käytännön yhteistyöstä on viime syksynä käynnistynyt Junnuyliopisto. Se on Lahden kaupungin, Helsingin yliopiston, LAB-ammattikorkeakoulun, LUT-yliopiston sekä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen yhdessä toteuttama, varhaiskasvatuksesta lukiokoulutukseen ulottuva tiedekasvatuspolku.

Koulutuksen, tutkimuksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä on lisättävä. Oppisopimuskoulutuksen tulee olla aidosti vaihtoehto ammatin ja työpaikan saamiselle. Kaupungin tulee myös tukea opiskelijavetoisten yrittäjäyhteisöjen toimintaa.

Sitran tuoreessa selvityksessä todetaan, että työn ulkopuolelle jäämisen kustannukset julkiselle taloudelle olivat yli 18 miljardia euroa vuonna 2019. Investoinnit koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen ovat kannattavia myös ajatellen niitä ihmisiä, joilla on haasteita sekä työllistymisessään että työ- ja toimintakyvyssään.

Koulutuspoliittisessa ohjelmassa tulee kartoittaa ne ammattiryhmät ja osaaminen, joista Lahdessa ja koko maakunnassa on työvoimavajetta. Siten koulutusresursseja, työllistämistoimia ja opinto-ohjausta voidaan kohdentaa järkevästi.

Yrittäjien mukaan Lahdessa on jo nyt pulaa sähkö- ja automaatiotekniikan osaajista ja siksi sähkötekniikan AMK-insinöörikoulutus on tärkeää saada Lahteen. Kuntaliiton syksyllä 2020 julkaiseman selvityksen mukaan suurin työvoimapula kunnissa lähivuosina tulee olemaan erityisopettajista, koulupsykologeista, lastentarhanopettajista ja sosiaalityöntekijöistä. Koulutuspoliittisessa ohjelmassa tulee olla suunnitelma myös siitä, millä keinoilla näitä lasten- ja nuorten palveluihin tarvittavia yliopistokoulutettuja ammattilaisia saadaan Lahteen.

Kouluttautuminen ja työ irrottautuvat yhä enemmän ajasta, paikasta ja rakenteista. Lahdella on loistava mahdollisuus saada asukasluku kasvuun varmistamalla hyvät ja edulliset toimintaedellytykset etätyöntekijöille ja myös koulutusta on tärkeää voida toteuttaa laajasti verkossa.

Verkossa kouluttautumisen suosiosta kertoo kevään toisen asteen yhteishakujen määrät. LAB-ammattikorkeakoulun ensisijaisten hakijoiden kokonaismäärä kasvoi 30 prosenttia edellisvuoden kevään toiseen yhteishakuun verrattuna ja kaikkein suosituimpia hakukohteita olivat verkkopainotteiset ja verkossa suoritettavat amk-tutkinnot.

Tarvitsemme kaiken mahdollisen osaamisen Lahteen tukemaan elinvoimaa ja kaupunkilaisten hyvinvointia.

sivistyslautakunnan jäsen, kuntavaaliehdokas (kesk.)

Kommentoi