Lukijalta: Harjun terveyden puhelinpalvelusta soitetaan takaisin saman päivän aikana

Hanna Suurmunne

”Puhelinpäivystäjä” kirjoitti 12.5. julkaistussa mielipidekirjoituksessa Harjun terveyden puhelinpalveluista. Kiitämme palautteesta ja arvokkaista huomioista koskien toimintaamme.

Harjun terveys tuottaa perusterveydenhuollon vastaanottopalvelut Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle Lahden, Iitin ja Kärkölän alueella. Harjun terveydellä on käytössään yksi puhelinnumero, josta saa yhteyden omaan sotekeskukseen takaisinsoittopalvelulla niin, että hoitaja soittaa asiakkaalle takaisin.

Laki terveydenhuollosta velvoittaa Harjun terveyttä soittamaan puhelut saman päivän aikana, ja näin olemme toimineet. Sen sijaan koronarokotuksissa saman päivän takaisinsoittovelvoitetta ei ole.

Soittaessaan Harjun terveyteen asiakas voi valita oman sotekeskuksensa puhelun valikosta tai vain odottaa riittävän kauan, jolloin nauha ilmoittaa, että numero on tallentunut ja soitamme takaisin.

Palvelun ollessa ruuhkautunut asiakasta pyydetään valitsemaan tähti, jolloin puhelu tallentuu ja asiakkaalle pystytään soittamaan takaisin. Mikäli tähteä ei ole valittu, ei puhelu tallennu järjestelmään, ja siihen on valitettavasti mahdotonta vastata takaisinsoitolla. Käytäntönä on, että asiakkaalle soitetaan takaisin toisen kerran, mikäli häntä ei ensimmäisellä takaisinsoitolla tavoiteta.

Koronarokotusajanvaraus toimii samalla periaatteella, mutta niihin puheluihin ei välttämättä soiteta takaisin saman päivän aikana. Korona-ajanvarauspuheluihin soitetaan takaisin, kun alueemme rokotemäärät ovat tiedossa ja tarvittavat ikäryhmien mukaiset ajat ovat valmiina varattaviksi.

Tämä merkittävästi kasvanut kysyntä on valitettavasti ajoittain saattanut ruuhkauttaa puhelinpalvelumme.

Puhelinyhteydenottoja on alkuvuonna ollut huomattavasti enemmän kuin samana aikana edellisvuotena. Tämä merkittävästi kasvanut kysyntä on valitettavasti ajoittain saattanut ruuhkauttaa puhelinpalvelumme. Haemmekin jatkuvasti lisää ammattitaitoisia hoitajia meille töihin, jotta pystymme jatkossa vastaamaan paremmin tähän kasvaneeseen kysyntään.

Ymmärrämme kirjoittajan nostaman huolen koskien tuntemattomista numeroista soittamista. Jatkossa pyrimme kehittämään puhelintoimintaamme siten, että puhelimessa näkyvä teksti ilmoittaisi puhelun tulevan Harjun terveydestä. Tuolloin soittoja tuntemattomista numeroista ei enää tulisi.

Kuten ”Puhelinpäivystäjä” tekstissään mainitsee, Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän potilasasiamies vastaa myös Harjun terveyden potilasasiamiehen tehtävistä. Sopimusneuvotteluissa on haluttu, että potilasasiamies tulee Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän puolelta – onhan kyseessä kuitenkin yhteisyritys. Potilaan yksityisyydensuojasta ja tietoturvasta huolehdimme toiminnassamme tarkasti kaikissa tilanteissa.

johtava lääkäri

Harjun terveys

Kommentoi