Lukijalta: Julkiset palvelut erilleen sovelluksesta

Anna Kaisa

Lahti Vasemmalle ry otti 11.5 kevätkokouksessaan kantaa Harjun terveyden digipalveluihin. Kevätkokous katsoo, etteivät Päijät-Soten perusterveydenhuollon palvelut tuottavan Harjun terveyden digipalvelut toteudu tarkoituksenmukaisella ja saavutettavalla tavalla.

On asiakkaalle todella sekavaa ja jopa täysin härskiä ja vastuutonta, että Harjun terveyden digiklinikka toimii Oma Mehiläinen –sovelluksella. Ajanvarausmahdollisuutta julkiseen palveluun etsivä asiakas päätyy helposti Päijät-Soten sivulta linkkiä seuraamalla ja tunnistautumalla varaamaan Mehiläisen yksityistä palvelua.

Tätä ovat monet asiakkaat ihmetelleet. Missään vaiheessa ei edes tule varoitusta, että asiakas on poistumassa julkisen palvelun puolelta.

Tätä tilannetta ei voi minun mielestäni missään nimessä sallia. Harjun terveyden sähköiset palvelut on järjestettävä sen omalla alustalla, ilman sekaantumisen vaaraa. Iäkäs potilas, ilman kunnollisia digitaitoja, saattaa hyvinkin erehtyä varaamaan lääkäriajan Mehiläisestä eikä julkisesta terveydenhuollosta.

Vaikka Harjun terveys on yksityinen toimija, sen tulee julkista palvelua järjestäessään toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja järjestää verkkopalvelunsa saavutettavasti ja helppokäyttöisesti. Ihmisiä ei saa tällä tavoin johtaa harhaan. Lahden kaupungin tulisi omistajana reagoida tilanteeseen välittömästi. Vasemmistoliiton valtuustoryhmä aikoo jättää asiasta valtuustokysymyksen, ja hyvä niin.

proviisori, kuntavaaliehdokas (vas.), Lahti Vasemmalle ry puheenjohtaja

Tätä ovat monet asiakkaat ihmetelleet.

Kommentoi