Pääkirjoitus: Palveluverkko arvioitavaksi ennen vaaleja

Tiirismaan parakkikoulun paikalle on kaavailtu uutta koulurakennusta, johon siirtyisi myös nykyisen Harjun koulun toiminnot. Pirjo Kamppila

Lahdessa on valmistumassa uusi palveluverkkosuunnitelma, jossa otetaan kantaa koulujen, päiväkotien ja nuorisotilojen sijaintiin. Suunnitelman luonnos julkaistiin viime viikolla, ja sitä on tarkoitus viilata touko-kesäkuussa saatavan palautteen perusteella.

Lahden kouluverkkoa on jo vuosien ajan uudistettu ja tiivistetty keskittämällä opetusta uusiin monitoimitaloihin, joten tuoreimmassa luonnoksessa ei ole järisyttäviä yllätyksiä. Moni suunnitelmassa väläytetyistä muutoksista on vilahtanut jo aiemmin julkisuudessa tavalla tai toisella.

Ydinkeskustan viimeinen koulu on siirtymässä hieman syrjemmälle, kun Harjun koulun toiminnot on tarkoitus siirtää Tiirismaan peruskoulun tontille rakennettavaan uudisrakennukseen. Uuteen monitoimitaloon on tarkoitus sijoittaa kaikkiaan 350 oppilasta. Suunnittelu aiotaan käynnistää Paavolan hankkeen jälkeen.

Suunnitelmissa väläytetään myös sellaista mahdollisuutta, että uudisrakennusta olisi mahdollista laajentaa Lotilan koulukiinteistön tullessa elinkaarensa päähän.

Pohjoisessa Lahdessa merkittävin hanke on uusi Mukkulan monitoimitalo, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2027. Sitä ennen on tarkoitus pärjätä väistötiloissa.

Ahtialan suunnalla on luvassa kouluverkon tiivistämistä.

Opetus on tarkoitus keskittää Ahtialan ja Myllypohjan monitoimitaloihin, joista jälkimmäisen on tarkoitus valmistua vuonna 2025. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että Kunnaksen alue menettää oman koulunsa.

Läntisessä Lahdessa liipaisimella on Kasakkamäen koulu.

Suunnitelmassa väläytetään koulun toiminnan turvaamista noin kymmeneksi vuodeksi, mutta pidemmän tähtäimen ajatuksena on myös koulun oppilaiden siirtyminen Kärpäsen ja Jalkarannan kouluihin.

Muitakin pienempiä viilauksia suunnitelmassa riittää. Esimerkiksi päiväkotiverkkoon on mietitty pientä tiivistämistä eri puolilla kaupunkia ja väliaikaistiloissa toimivalle Joutjärven nuorisotiloille on pohdittu erilaisia vaihtoehtoja.

Muutokset ovat aina osa isompaa kokonaisuutta. Palveluverkon suunnittelu on aina monimutkainen palapeli, jossa on monta liikkuvaa osaa. Olennaisin vaikuttava fakta on tässä: perusopetuksessa olevien lasten määrä vähenee Lahdessa ennusteen mukaan lähes 500 oppilaalla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtälö ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen, koska eri alueiden välillä on huomattavia eroja.

Jokaisella asuinalueella on oma elinkaarensa, jonka myötä ensin tarvitaan paljon lapsiperheiden palveluita ja myöhemmin ikäihmisten palveluita.

Elinkaaren pituus on noin 20–30 vuotta, mutta asuinalueella tapahtuu myös sukupolvenvaihdosta, minkä vuoksi vanhojen asuinalueiden väestökehityksen ennustaminen on epävarmaa.

Uudet asuinalueet vaikuttavat huomattavasti palveluiden tarpeeseen, joten palveluverkkoratkaisuilla on aina suora kytkös kaupungin kaavoitusratkaisuihin.

Ennusteen mukaan lasten ja nuorten palveluiden kysyntä kasvaa vuoteen 2030 mennessä voimakkaimmin Karistossa, Kytölässä, Niemessä, Keskustassa sekä Renkomäessä uudella Aikamatkan alueella.

Palveluverkon muutokset ja erityisesti lähikoulujen lakkautukset herättävät perinteisesti voimakasta vastarintaa asukkaiden keskuudessa, täysin ymmärrettävistä syistä.

Lähikoulun lakkautus vaikeuttaa yleensä arkea ja pidemmällä tähtäimellä myös heikentää asuinalueen vetovoimaa.

Kunnallispoliitikoille palveluverkkomuutokset ovatkin tyypillisesti niitä kaikkein ikävimmästä ja kiusallisemmasta päästä olevia päätöksiä. Niitä tehdessä joutuu kohtaamaan silmästä silmään kaupunkilaisten arjen eikä vain leijailemaan ylätason strategisissa pilvilinnoissa.

Tuorein palveluverkon karsintaehdotus tuli julkisuuteen sopivasti muutama viikko ennen kunnallisvaaleja. Näinhän ei olisi käynyt, jos vaalit olisi järjestetty alkuperäisenä ajankohtanaan.

Moni kuntavaaliehdokas saattaakin huokaista helpotuksesta hiljaa mielessään, koska karsintalista ei ole likimainkaan niin laaja kuin joskus takavuosina lähikouluverkon kiivaimmassa alasajovaiheessa.

Kommentoi