Lukijalta: Itäradalle on tarjolla parempia vaihtoehtoja

Itään suuntautuvien ratayhteyksien linjaukset vaikuttavat oleellisesti siihen, kuinka paljon Lahden kautta kulkee junavuoroja. Kirjoittaja esittää vaihtoehtoja, joilla yhteydet voisivat mennä edelleen Lahden kautta kustannustehokkaammin kuin Porvoon kautta Kouvolaan kaavaillussa ratalinjauksessa. Raimo Eerola

Timo Ahonen

Savonradan varren kolme maakuntaliittoa on selvityttänyt junaliikenteen nopeuttamismahdollisuuksia välillä Kajaani–Kouvola. Lopputulema on, että noin 0,8 miljardin euron investoinneilla matka-aika Kajaanista Kouvolaan lyhenisi 13–19 minuuttia, Kuopiosta Kouvolaan 11–15 minuuttia ja Mikkelistä Kouvolaan 5–7 minuuttia. Käytössäni olevasta selvityksestä ei ilmene, kuinka investoinnit jakautuvat rataosittain.

Väyläviraston aiemmin, vuonna 2020 valmistuneen selvityksen mukaan Savonradan jatkeeksi kaavailtu uudisrata Kouvola–Porvoo–lentorata lyhentäisi matka-aikaa Helsinkiin edelleen 13 minuuttia.

Uudisradan kustannusarvio on 1,7 miljardia euroa. Sen toteuttaminen edellyttää kuitenkin 2,65 miljardia maksavan lentoradan (Kerava–lentoasema–Helsinki) toteuttamista ennen sitä, joten matka-ajan lyhentäminen Mikkelin ja Helsingin välillä maksimissaan 20 (7+13) minuuttia vaatii yhteensä noin 4,5 miljardin euron investoinnit.

Otaksuisin, kun ensisijoilla olevat Tampereelle ja Turkuun suunnitellut radatkin maksavat monia miljardeja, että tällaista rahamäärää idän suunnan ratoihin ei saada kokoon parinkymmenen vuoden aikajänteellä, ehkä ei edes vielä 2040-luvullakaan.

Vuonna 2019 valmistuneen Väyläviraston selvityksen mukaan Mikkeli–Heinola–Lahti-rata maksaa 1,5 miljardia euroa ja matka-aika Mikkelistä Lahteen ja myös Helsinkiin lyhenee 40–44 minuuttia. Hankkeen toteuttaminen ei edellytä lentorataa!

Väyläviraston vuoden 2020 selvityksessä on käsitelty myös nykyisen Lahden kautta kulkevan ratayhteyden parantamismahdollisuutta. Luvussa ”Kouvolan kohta” on mainittu myös mahdollisuus rakentaa uusi Kouvolan ohittava ratayhteys Savonradalta Lahteen johtavalle radalle.

Selvityksessä todetaan, että ”ratayhteydestä ei ole kuitenkaan laadittu varsinaisia suunnitelmia tai kustannusarvioita”. Miksei ole? Kyse on maksimissaan muutamasta kilometristä uutta rataa, jonka vaikutuksesta matka-aika Helsinkiin lyhenee jotakuinkin saman verran kuin Porvoon kautta kulkevaksi kaavaillun uudisradan vaikutuksestakin.

Jos Lahti voitaisiin jättää kokonaan vaille kaukojunayhteyksiä, miksei Kouvolakin osaa nykyisistä. Jäljellehän jäävät vielä Lappeenrannan suunnan kaukojunat.

Mikkelissä ilmestyvän Länsi-Savo-lehden viime keskiviikon pääkirjoituksen otsikko oli ”Raideyhteyksien nopeuttamisessa kannattaa pitää vaihtoehdot auki”. Jutussa nostetaan esiin sekä Lahti–Heinola–Mikkeli-ratkaisu että Kouvolan oikaisu vaihtoehtona Kouvola–Porvoo-uudisradalle.

Kannattaisiko Lahden pyrkimyksille siis etsiä tukea Mikkelistä ja sen pohjoispuolella olevista kaupungeista ja olisiko syytä vaatia Väylävirastoa tekemään vielä yksi selvitys, jossa vertailussa olisivat edellä sanotut vaihtoehdot?

rakennusneuvos, DI

Kommentoi