Lukijalta: Äänestäjät tulevaisuuden rakentajina

Toistaiseksi Lahden vuosittaisesta budjetista huomattava osa menee tänne, eli Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän järjestämien sote-palveluiden rahoittamiseen. Jos sote-uudistus toteutuu vuoden 2023 alussa, kaupungin rahoitusvastuu poistuu, mutta samalla myös verotulot tippuvat merkittävästi. Kirjoittaja pohtii muutoksen vaikutusta kaupungin toimintaan. Juha Peurala

Esa Lukkarinen

Sote-uudistus tuo Lahdelle näillä näkymin vuodesta 2023 lähtien historiallisia mullistuksia. Kunnalle kuuluvista palveluista putoaa suuri osa pois ja samalla kuntalaisten maksama veroäyrikin kunnalle pienenee, mutta kunnan vastuulle kuitenkin jää edelleen muun muassa asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.

Kaupungin käyttöön jäävät pienenneet verovarat pitäisi saada riittämään vielä moniin asioihin, joista Lahtea piinaava työttömyys ei liene sekään vähäisimpänä ratkaistavana.

Nyt Lahden kaupungin on pakko priorisoida menot ainakin tärkeimpien kohteiden toiminnan turvaamiseksi.

Kaupungin vuosittaiseen talousarvioon tulee sote-uudistuksen astuessa voimaan poikkeuksellisia muutoksia. Tässä olisi kuitenkin mahdollisuus viimeinkin laittaa budjetointi eri palveluille tärkeysjärjestykseen.

Mihin palveluihin, perusinfrastruktuurin ylläpitoon ja kehitystyöhön tulevat kunnanvaltuuston edustajat haluavat kaupungin budjetista prosentuaalisesti eniten käytettävän?

Tässä tulevien edustajien eettiset ja moraaliset arvovalinnat tullaan todellakin vielä punnitsemaan.

Klusteritoimintapa tulee korostumaan sote-uudistuksen astuessa voimaan Lahdessa, jotta sote-palvelut onnistuvat täysipainoisesti.

Palveluiden järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueille tulee tarve suunnitella uusiksi hyvinvointialueen ja kuntien väliset työnjakoratkaisut sote-tehtävissä.

Työikäisten sosiaalipalveluiden, kasvatus- ja opetustoimen sekä lapsiperheitten ja lastensuojelun osalta tätä yhteistyötä tullaan laajasti tarvitsemaan.

Kuntaliiton teettämässä tutkimuksessa on noussut esiin kaksi kokonaisuutta, joiden tehtävien väliset integraatiotarpeet tulevat olemaan suurimmat.

1. ”Neuvolapalvelujen, kouluterveydenhuollon ja oppilashuollon, lapsiperheiden sosiaalipalvelujen, lastensuojelun ja osan työikäisten sosiaalipalveluista todettiin liittyvän kiinteästi kuntien vastuulle jääviin peruspalveluihin.”

2. ”Yksittäiseen asiakkaaseen kiinnittyvään ’hoiva- ja hoitopalveluklusteriin’ sijoittuivat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, vanhuspalveluiden ja vammaispalveluiden tehtävät sekä päihde- ja mielenterveyspalvelut.”

Näiden kahteen ryhmään jaettujen palvelujen turvaaminen Lahdessa pitäisi nyt kuntavaalien alla ottaa keskusteluiden yhdeksi pääaiheeksi.

Mikä on kuntavaaliehdokkaiden todellinen tahtotila investoida tai tinkiä edellä mainituista yksittäisistä palveluista?

Se on ainakin varmaa, että jos säästöjä esimerkiksi päihde- ja mielenterveyspalveluille tai lastensuojelulle kohdistetaan, eikä näitä lahtelaisille erittäin tärkeitä palveluja saada heti alusta alkaen sote-klusterin muottiin toimiviksi, ongelmat näiden palveluiden käyttäjillä kertaantuvat vaikeammin ja kalliimmin ratkaistaviksi.

Se millaiseksi Lahti tässä tulevan kaupunkitalouden murroksessa halutaan, pitää Lahden kaupungin asukkaiden nyt päättää äänestämällä näkemyksiensä mukaisia kuntavaaliehdokkaita!

kuntavaaliehdokas (Pro Lahti)

Kommentoi