Lukijalta: Lahden joukkoliikenteen aikatauluihin ei voi luottaa

Kirjoittaja kertoo varaavansa 10 minuuttia ylimääräistä aikaa bussin odotteluun, koska tarkka saapumisaika voi vaihdella huomattavasti. Sami Lettojärvi

Sinna Hyvärinen

Viitaten kuntavaaliehdokas Kimi Uosukaisen kirjoitukseen ( Uusi Lahti 3.3.) haluan tuoda esille oman mielipiteeni Lahden joukkoliikenteestä. Muutin vuoden vaihteessa pääkaupunkiseudulta Lahteen ja olen todella pöyristynyt siitä, miten huonosti voi ympäristöpääkaupungiksi itseään kutsuva kaupunki järjestää julkisen liikenteen.

En yhtään ihmettele, että ihmiset kulkevat pääosin omalla autolla tai polkupyörällä. Miten voi olla mahdollista, ettei bussien aikatauluihin voi luottaa ja joudut varaamaan 10 minuuttia ylimääräistä aikaa mennäksesi pysäkille odottamaan, jos bussi tälläkin kertaa tulee sen 5-8 minuuttia etuajassa, joskus jopa 10 minuuttia?

Jos lasketaan, että varaat työmatkoihin viitenä päivänä viikossa 20 minuuttia ylimääräistä aikaa, jotta varmasti ehdit kyytiin, kertyy siitä viikkotasolla 1 tunti ja 40 minuuttia. Mielestäni se on todella paljon.

Itsellä reittioppaan mukaan työmatka kestää kotiovelta työpaikan ovelle 14 minuuttia. Todellisuudessa varaan matkaan 25 minuuttia, jotta en jää kyydistä eikä sekään aina riitä vaan joudun odottamaan 20 minuuttia seuraavaa vuoroa, jolloin aikaa kuluu jo 45 minuuttia. Autolla teen työmatkan 10 minuutissa. Kumpi on houkuttelevampi vaihtoehto?

Toinen asia mikä minua ihmetyttää on se, että suurin osa linjoista kulkee torin ja matkakeskuksen kautta. Ja koska bussit ajavat reilusti etuajassa, seisovat ne peräkkäin tyhjäkäynnillä torin reunalla 10 minuuttia tai enemmän.

Ei kovin ympäristöystävällistä. Lisäksi kierto torin kautta seisonta-ajan kanssa lisää matka-aikaa roimasti. Miksei täällä ole suoria runkolinjoja? Aivan järjetöntä toimintaa.

Itse aion jatkossa siirtyä takaisin yksityisautoilijaksi, varsinkin jos kaavailtu yhden vyöhykkeen maksu toteutuu.

Kierto torin kautta seisonta-ajan kanssa lisää matka-aikaa roimasti.

Kommentoi