Lukijalta: Pyöräilyn edistäminen ei muuta kokonaisuutta

Mannerheiminkadusta on kaavailtu kaupunkibulevardia, jossa olisi nykyistä vähemmän autokaistoja ja enemmän tilaa pyöräilylle ja jalankululle. Tommi Berg

Mikael Seppälä

Mannerheiminkadun muuttamisesta kaupunkibulevardiksi pidettiin 13.1. julkinen tilaisuus Teamsissa, jossa kuultiin ja kuunneltiin kaupunkilaisia. Vastaavia tilaisuuksia järjestetään säännöllisesti ja on ehdottoman hienoa, että tällaisia järjestetään ja saadaan asukkaiden ääni kuulumaan päätöksissä! Kiitos.

Lahteenkin on pesiytynyt ihmeellinen pyörävimma, varmaan tullut tuolta etelästä, Helsingistä. Tietenkin on hienoa ja tavoiteltavaa, että saadaan ihmiset liikkumaan arkiliikuntansa terveellisemmin ja samalla saadaan ilmastoasiaa kuntoon. Onko tässä kuitenkin menty vähän metsään?

Nyt esillä olevassa suunnitelmassa tullaan kasvattamaan pyöräliikennettä muuttamalla katuverkostoa sille edullisempaan suuntaan.

Kuinka montaa liikkujaa, nykyistä tai potentiaalista tämä koskee? Annetaanko tilaa ahtaassa kaupunkiympäristössä liikennemuodolle, joka ei sitä tarvitse tai missään muotoa ei ole mikään ratkaisu liikenneongelmille.

Mistään en ole löytynyt tutkimusta, jossa kerrotaan, kuinka paljon pyöräily lisääntyy, kun näin toimitaan.

Helsingissä lasketaan olevan noin 5 000 talvipyöräilijää. Jos tämä mitoitetaan asukasluvulla Lahteen, päästään noin tuhanteen talvella pyörällä säännöllisesti liikkuvaan ihmiseen. Jos tuo luku saadaan kasvamaan, vaikka kaksinkertaisesti, ollaan jo 2 000 ihmisessä. Ei siis juurikaan muuta kokonaisuutta, sillä joka päivä Lahdessa liikkuu noin 50 000 työmatkalaista.

Sitten tämä superkunnossapito. Huomaako kukaan ironiaa tässä Lahden touhussa?

Maantieteelle emme voi mitään. Lahti sijaitsee pohjoisessa. Meillä on hyviä pyöräilykelejä noin viisi kuukautta vuodesta, ja osan aikaa silloinkin sataa niin, ettei munamankelia voi käyttää. Juu, osataan pukeutua ja suojautua, kamat kelin mukaan ja niin edelleen, mutta kun päämäärässä ei voi vaihtaa ’normaaleihin’ vaatteisiin.

Sitten tämä superkunnossapito. Huomaako kukaan ironiaa tässä Lahden touhussa? Pyöräilyä halutaan edistää, jotta hiilidioksidipäästöt alenevat.

Jotta pyöräily on mahdollista talvella, edes jotenkin, joudutaan kunnossapitoon käyttämään kemikaalia, joka muodostaa hiilidioksidia! Siis anteeksi nyt vain, mutta nyt kuulostaa kuuluisan peiton jatkamiselta!

Toki Helsingissä lämmitetään jo pyöräteitä! Voi vain kysyä paljonko tulee muita päästöjä tästä superkunnossapidosta. Näkyvätkö kaatumiset onnettomuustilastoissa sairaaloissa tai sairauspoissaoloina?

Meillä on myös yksi haaste ikääntyvässä väestössä ja sen suhteellisen osuuden lisääntymisessä. Mitenkä onnistuu ikäihmisiltä pyöräily ja varsinkin talvipyöräily.

Jotenkin en näe omaa 87-vuotiasta anoppia sotkevan pyörää kauppamatkoillaan. Hyvä, että uskaltaa tulla edes auton kyydissä. Näitä ikäihmisiä näkyy kyllä hiihtoladuilla, joten aktiivisuutta riittää.

Pyöräily ei ole minkäänlainen vastaus liikenteen ongelmiin. Se on hyvä mutta harvojen käyttämä tapa taittaa matkaa ja sellaisena se tulee pysymään. Rajalliset resurssit pitäisi käyttää erittäin tarkasti ja kohdistaa niitä niille toiminta-alueille, mistä tulee parhaita hyötyjä tai parasta etua.

Kun täällä kerta talvi on, niin eikö olisi järkevämpää vaihtaa se putkikameli suksiin? Ainakin kansakoulussa näin opetettiin, jos ei kotona osattu kertoa kesän ja talven eroa. Hiihdetään sinne työpaikalle talvisin ja kesällä sitten taas pyörällä, jos kerta työmatkaliikuntaa pitää lisätä. Hmmm. pitääkin vaatia ensi kesänä ladut auki, jotta pääsee työpaikalle.

Kuntavaaliehdokas (kok.)

Kommentoi