Pääkirjoitus: Hallituksen sekoilu tulee kalliiksi - Itärata on ala-arvoinen poliittinen bordelli

Lahden kautta menee entistä harvempia junavuoroja, jos itärata toteutuu. Juha Peurala

Tässäkin lehdessä on jo lähes kyllästymiseen asti toistettu, kuinka järjetön hanke Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan suunniteltu itärata on. Peräti 1,7 miljardia euroa maksavan radan taloudellinen kannattavuus on erittäin heikko, ja myös sen ympäristövaikutukset jäävät erittäin kyseenalaisiksi.

Ei tuhlata tuon enempää painomustetta moneen kertaan todettujen ja analysoitujeen faktojen pyörittelyyn, koska niillä ei ole merkitystä maan hallitukselle. Tämä varmistui viimeistään viime viikon torstaina, kun hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta näytti vihreää valoa itäradan suunnittelua edistävän hankeyhtiön perustamiselle.

Päätöksessä toteutui juuri se uhkakuva, josta olimme varoittaneet lehtemme pääkirjoituksessa jo aiemmin. Politiikka jyräsi tylysti faktat, koska itärata tarjoaa jokaiselle merkittävälle hallitus­puolueelle jotakin.

Demarit kosiskelevat perinteisiä tukialueitaan, itäisen Suomen taantuvia teollisuuspaikkakuntia. Keskusta tekee sille tyypillistä aluepolitiikkaa tavallista isommalla siltarummulla. Vihreät kokevat tekevänsä ilmastoteon. Mikään noista näkökulmista ei kestä tarkempaa tarkastelua ja kriittistä ajattelua.

Hallituksen päätös on iso pettymys Lahdelle, koska toteutuessaan itärata jättäisi Lahden valtakunnallisen rataverkon sivuraiteelle. Viime viikolla ei vielä päätetty radan rakentamisesta, mutta hankkeen pysäyttäminen on sitä vaikeampaa, mitä pidemmälle sen valmistelu on päässyt.

Kaiken pahan alku ja juuri on nykyisessä hallitus­ohjelmassa, johon hallitus nyt vetoaa päätöstä perustellessaan.

Hallitusohjelmaan tehdyt kirjaukset olivat alun alkaen niin epämääräisiä, että jokainen pystyi tulkitsemaan niitä haluamallaan tavalla. Hallitus­ohjelman mukaan hallitus käynnistää rataverkon kehittämishankkeet niiden täyttäessä tietyt edellytykset. Turun ja Tampereen suuntaan menevien ratojen lisäksi mainitaan ”Helsingistä itään suuntautuva rata”.

Lahdessa tuo haluttiin tulkita niin, että hallitus­ohjelmassa ei puhuttu mitään itäradasta tai Porvoon kautta menevästä radasta. Sen sijaan tuo ilmaus saattoi yhtä hyvin tarkoittaa nykyisen Lahden kautta menevän ratayhteyden parantamista.

Kaupunginjohtaja Pekka Timonen jopa tuuletteli kirjausta Lahdelle hyvänä saavutuksena, kun hän ilmoitti Twitterissä 3.6.2019, että ”Lahti sai hallitusohjelmasta hyvät eväät ja työlistan”. Viiden kohdan listauksessa yhtenä mainintana oli ”lentorata liikkeelle, itärata pois listoilta”.

Näin jälkikäteen tuon voi toki tulkita myös spinnaukseksi eli yritykseksi vaikuttaa valtakunnallisten päättäjien ajatuksiin tulkitsemalla tekstiä tarkoitushakuisesti.

Vanha päivitys pakottaa kuitenkin väistämättä myös kysymään, onko joku oikeasti uskonut ja ajatellut Lahdessa tuolloin noin. Jos on, viime viikon lopputulosta ei tarvitse ihmetellä.

Halllituksen itäratapäätös onkin karu esimerkki paikallisen edunvalvonnan ja lobbauksen epä­onnistumisesta. Ei ole oltu oikeissa pöydissä oikeaan aikaan ja on nukuttu väärällä hetkellä.

Asia ei selittelemällä ja kaunistelemalla muuksi muutu, vaikka vastassa onkin ollut koko itäisen Suomen lobbauskoneisto. Lahden olisi pitänyt saada muun Suomen edustajat ymmärtämään, että hanke on koko maan kannalta taloudellisesti järjetön.

Erityisen irvokkaaksi tilanteen tekee se tosiasia, että Lahdella on nyt pitkästä aikaa oma ministeri. Valitettavasti ulkomaankauppa- ja kehitys­ministeri Ville Skinnarin (sd.) salkku on lahtelaisen edunvalvonnan näkökulmasta melko hyödytön esimerkiksi liikenneministerin tehtävään verrattuna.

Iso pettymys kuitenkin on, että puolueensa ytimessä olevana varapuheenjohtajana Skinnari ei ole saanut järjen valoa syttymään pääministeri Sanna Marinin (sd.) päässä. Viime viikon katastrofi oli nähtävissä jo edeltävänä viikonloppuna, kun Marin antoi Lahdessa käydessään lausuntoja itäradan puolesta. Se oli kylmä suihku, jonka rinnalla kauniit sanat ympäristöpääkaupungista olivat aika yhdentekeviä.

Itärata antaa aihetta myös yleisempäänkin ihmettelyyn siitä, miten hallituksen päätökset syntyvät.

Nyt vaikuttaa käytännössä siltä, että tosiasiallinen päätös radan rakentamisesta on tehty viimeistään hallitusneuvotteluiden kulisseissa, mahdollisesti hyvissä ajoin ennen sitä. Koko prosessi näyttäytyykin ala-arvoisena poliittisena bordellina, jossa tarjotaan jokaiselle jotakin ja kaikki on kaupan. Lasku jää veronmaksajien kuitattavaksi kustannuksista piittaamatta.

Kaupunkilehtenä emme yleensä seuraa maan hallituksen toimintaa suurennuslasilla, mutta lahtelaisittain tärkeän itäradan osalta faktat ovat pohja­mutia myöten tiedossamme. Jos päätöksenteko on tuossa asiassa noin pahasti irrallaan kaikista realiteeteista, mikä onkaan tilanne muiden päätösten osalta?

Hallitustahan on syytetty siitä, että se jakaa holtittomasti ja vastuuttomasti rahaa ympäriinsä koronaan vedoten, vaikka läheskään kaikki menolisäykset eivät ole koronalla perusteltavissa. Ilman puoluepoliittisia laseja voidaan todeta, että itäradan kanssa sekoilu antaa kummasti uskottavuutta tuollaisille näkemyksille.

Kommentoi