Lukijalta: Keskusta kasvaa väärään suuntaan

Tapio Jaakkola

Vihdoin vuosien odotus on ohi ja Lahden eteläinen kehätie on valmis. Kehätie avaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet kehittää Lahden elinkeinoelämää, kun liikenneyhteydet itä–länsi-suuntaan paranevat.

Lahden sijainti ja huimasti paranevat logistiset yhteydet avaavat tietä uusille yrityksille ja sitä kautta tuovat Lahteen toivottua kasvua. Eteläinen kehätie on erinomainen osoitus siitä, miten liikenneinvestoinnit mahdollistavat parempaa tulevaisuutta.

Sen sijaan meillä Lahdessa on viime aikoina paljon puhuttanut toinenkin liikennesuunnitelma, Liisu 2030. Ennen kuin edes edellinen kehätie on valmis, ollaan jo tekemässä uutta liikennesuunnitelmaa. Kehätiellä tulee olemaan merkittävät vaikutukset keskustan ­alueen liikennemääriin, mutta sen vertaa ei malteta odottaa, että nähtäisiin kehätien todelliset vaikutukset.

Kaupungin tekninen ja ympäristölautakunta oli jo kertaalleen päättänyt ottaa aikalisän, jotta todelliset kehätien liikennevaikutukset nähdään. Kuitenkin viranhaltijan otto-oikeudella asian käsittely siirrettiin kaupunginhallitukselle. Siis hetkinen. Tekninen ja ympäristölautakunta on poliittisesti nimitetty toimielin, ja siellä olevat henkilöt ovat alansa ammattilaisia ja nauttivat poliittista luottamusta.

Otto-oikeus on puolestaan kuntalaissa säädetty kunnanhallituksen oikeus ottaa asian käsittely itselleen esimerkiksi tilanteessa, jossa lautakunnan päätös olisi ollut omiaan aiheuttamaan suurta vahinkoa Lahdelle. Se, että demokraattisesti tehty päätös ei miellytä, ei voi olla peruste käyttää otto-oikeutta.

Lahtelaisten toinen olohuone, Lahden satama, on erinomainen esimerkki kaavoitukseen ja elinkeinoelämän yhteenliittymästä, josta on syntynyt yksi Lahden tärkeimmistä paikoista. Samanlaista kehitystä toivotaan myös keskustaan, mutta kehitys tarvitsee ihmisiä.

Bussien siirtäminen torilta pois vähentää merkittävästi torin saavutettavuutta. Tori kuolee lopullisesti, ja kaupat lopettavat. Bussien siirtoa perustellaan sillä, ettei niiden tarvitse kiertää toria. Mutta bussit kiertävät toria osittain siksi, että niiden halutaan kulkevan matkakeskuksen kautta. Vesijärvenkadun ohiliikenne halutaan siirtää Saimaankadulle. Kadulle, jonka varrella tuhannet lapset opiskelevat. Yllättäen pakokaasuhaitat Vesijärvenkadulla eivät enää olekaan haittoja Saimaankadulla.

Keskustan kehän sisään ollaan haluamassa myös kaupunginsairaala. Lahti on Suomen 8. suurin kaupunki, ja me haluamme sairaalan sijaitsevan ydinkeskustassa. Alueella, jonka pitäisi olla kaupungin huippupaikka, johon kaikki haluavat tulla ja jossa tontit ovat kalleimmat.

Kyllä luulisi kolmannen olohuoneen olevan jotain muuta kuin sairaala. Keskustan luonnollinen kehityssuunta olisi ehdottomasti torilta vanhan linja-autoaseman suuntaan ja sieltä kisapuiston kautta satamaan. Tämä alue olisi kävely- ja pyöräilypainotteinen, ja sieltä löytyisi kohteita liikuntapaikoista jalkapallostadioniin ja sataman ravintolapalveluihin. #TehdäänLahestSuomenParasKaupunki

kuntavaaliehdokas (kok.)

Kommentoi