Pääkirjoitus: Kiistelty suunnitelma ratkaisuvaiheissa

Vesijärvenkadun ja Aleksanterinkadun risteys suunniteltujen uudistusten jälkeen havainnekuvassa. Pyörille on omat kaistansa, Trion kohdalla on bussipysäkkejä ja autoille on yksi kaista suuntaansa nykyisen kahden sijaan. Lahden kaupunki

Lahden tekninen ja ympäristölautakunta käsitteli tiistainkokouksessaan paljon puhuttua Lahden keskustan liikennesuunnitelmaa.

Tuoreen tiedon mukaan suunnitelma on palautettu kokouksessa uudelleen valmisteltavaksi äänin 6–6, puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

Jo etukäteen oli tiedossa, että suunnitelma jakaa vahvasti päättäjien mielipiteitä ja mitä todennäköisimmin asian lopullinen ratkaisu nähdään vasta myöhemmin valtuustossa.

Teknisessä ja ympäristölautakunnassa istuvat päättäjät jakaantuivat ennen kokousta suunnitelmaa koskevissa mielipiteissään kolmeen ryhmään. Osa haluaa toteuttaa suunnitelman sellaisenaan, toiset hylätä sen kokonaan. Näiden ääripäiden välimaastossa on kolmas ryhmä, joka haluaisi ottaa asiassa aikalisän ja katsoa, miten kaupungin liikennevirrat oikeasti muuttuvat kehätien avauduttua.

Vaikka suunnitelma jakaa mielipiteitä, sen täydellinen kuoppaus jo tässä vaiheessa olisi yllätys, koska suunnitelmaa on valmisteltu pitkään ja hartaasti. Osa päättäjistä saattaa suhtautua joihinkin suunnitelman osiin kriittisesti, mutta näkee siinä myös paljon hyviä ja säilyttämisen arvoisia ideoita.

Päättäjien pöydälle tuodun suunnitelman perusideat on esitelty tässäkin lehdessä moneen kertaan eikä niihin ole tullut isoja muutoksia.

Keskustan läpi Vesijärvenkatua pitkin nykyisin menevää liikennettä on tarkoitus ohjata Vuoksenkadun ja Saimaankadun kautta menevälle uudelle keskustan kehäreitille. Vesijärvenkadulle on kaavailtu pyöräkaistoja, minkä johdosta autojen nyt käytettävissä oleva tila vähenee. Trion kohdalle tulisi bussien vaihtopysäkit, jolloin iso osa busseista ei enää kiertäisi nykyiseen tapaan torin ympäri.

Keskeisenä ideana koko suunnitelmassa on keskustan elinvoimaisuuden, viihtyisyyden ja houkuttelevuuden parantaminen lisäämällä kävelypainotteisuutta kehän sisäpuolelle jäävällä alueella. Tavoite jakaa mielipiteitä ja moni suunnitelmaa kritisoinut näkeekin sen lähinnä kuoliniskuna keskustalle.

Merkittävimpiä muutoksia suunnitelmaan on loppuvaiheissa tehty Vuoksenkadulle. Tunneliratkaisu on korvattu kansiratkaisulla, jossa kehäreitti menee lähellä maan pintaa myös Tiirismaan koulun lähellä ja koululle olisi järjestetty turvallinen kävely-yhteys autotien päälle rakennettavalle kannelle.

Ratkaisu vähentää tuntuvasti investointikustannuksia ja ylläpitokin tulisi huomattavasti halvemmaksi kuin tunneliratkaisussa.

Tuoreimman arvion mukaan kehäkatujen ja kehän sisäpuolisten katujen kehittäminen sekä vaihtopysäkkialueen kustannusarvio asettuu 16–26 miljoonaan euroon. Lopullinen hintalappu riippuisi suunnitteluratkaisuista ja katuympäristön laatutasosta. Vanhassa tunneliratkaisussa puhuttiin 40 miljoonan euron kustannusarviosta, joten hankkeen hintalappu on tullut selvästi alaspäin.

Vaikka kaikkein kalleimmat viritelmät on nyt saatu karsittua suunnitelmasta pois, ei sen toteuttaminen edelleenkään ole ilmaista, kaikkea muuta.

Nykyisessä taloustilanteessa kannattaisikin vielä kerran miettiä, olisiko suunnitelman olennaisimpia tavoitteita mahdollista saavuttaa vieläkin halvemmilla ja kevyemmillä ratkaisuilla.

Käytännössä puhuisimme silloin ratkaisusta, jossa unohdamme Vuoksenkadun ja Saimaankadun reitin ja pidämme Vesijärvenkadun nykyiseen tapaan luontevana kaupungin pohjois- ja eteläosien välisenä valtasuonena.

Siinä tapauksessa voimme edelleen kehittää kävelypainotteista keskustaa Vesijärvenkadun länsipuolisella alueella. Alue olisi luontevan kokoinen Lahden kokoisessa kaupungissa ja se kytkeytyisi myös hyvin tulevaan Ranta-Kartanon alueeseen ja sitä kautta edelleen Pikku-Vesijärven ja sataman suuntaan

Vuoksenkadun kautta menevä reitti ei ole missään vaiheessa saanut tavallisten kaupunkilaisten ymmärrystä ja hyväksyntää, mikä on näkynyt murskanumeroin myös tämän lehden lukijakyselyissä.

Kokonaan oma lukunsa on, että vaalien jälkeen vallassa voi hyvinkin olla valtuusto, joka suhtautuu nykyistä kriittisemmin koko keskustan liikennesuunnitelmaan. Sellaisessa todellisuudessa on huomattavasti helpompi edistää suunnitelmaa, joka ei ole täysin räikeässä ristiriidassa yleisen mielipideilmaston kanssa.

Keskustelu