Urheilu

F1-kausi alkaa – Valtteri Bottaksaen ura on vedenjakajalla

Viime kausi oli epäonninen ja iso pettymys Valtteri Bottakselle. Nyt nastolalaisen odotetaan jälleen voittavan osakilpailuja, missä hän ei viime kaudella onnistunut. Kuva: paul ripke

Löytyykö Mercedeksen ohittajaa? Se on yksi tulevana viikonloppuna Australian Melbournessa käynnistyvän Formula 1 -kauden arvoituksista.

Saksalaistalli on viidellä viime kaudella voittanut sekä kuljettajien että tallien mestaruuden, ja syksyllä viidennen MM-tittelinsä ajanut Lewis Hamilton jatkaa hopeanuolen ratissa.

Kovimmat haastajat ovat tutusti Ferrari ja Red Bull. Ferrarilla Sebastian Vettel sai aisaparikseen kokemattoman Charles Leclercin, Red Bullilla Max Verstappenia kirittää nyt Pierre Gasly.

Suomalaisittain voimasuhteet kääntyivät viime kaudella, kun Kimi Räikkönen nousi Ferrarillaan MM-pisteissä kolmanneksi Hamiltonin ja Vettelin jälkeen ja Valtteri Bottas jätettiin vasta viidenneksi.

Menin Suomeen, join muutamat kunnon kännit. Valtteri Bottas

Räikkösen ympyrä sulkeutuu hänen siirtyessään nyt Alfa Romeolle, joka jatkaa Sauber-tallin perinteitä. Räikkösen F1-ura käynnistyi Sauberilla kaudella 2002.

Bottaksen kolmivuotinen sopimus Mercedes-AMG Petronas Motorsportin kanssa on katkolla kauden päätteeksi. Nastolalaiselta odotetaankin huomattavasti parempaa panosta kuin epäonnisella viime kaudella, jolla osakilpailuvoitot jäivät uupumaan.

Palkintopallisijoituksetkin (8) harventuivat edelliskaudesta (13), kun taas Hamilton kaasutteli yhdeksän osakilpailuvoittoa ja nousi 21 osakilpailussa peräti 17 kertaa palkintopallille.

Nyt Bottas uhkuu voitonnälkää – ja -janoa.

– Menin Suomeen, join muutamat kunnon kännit ja tein oikeastaan mitä halusin, Bottas oli Yle Urheilun mukaan sponsoritilaisuudessa laukonut talvikauden tekemisistään.

Tasaiseen keskikastiin povataan Alfa Romeon, Haasin, McLarenin, Racing Pointin (ent. Force India) ja Renaultin autoja.

Peränpitäjänä lienee Williams, jossa paluun tekevä Robert Kubica on yksi kiinnostavimpia kuljettajia. Puolalainen loukkaantui vakavasti rallionnettomuudessa 2011, ja toipuminen on vaatinut muun muassa 20 leikkausta. Kubican toinen käsi ei toimi vieläkään kunnolla, mutta hän kykenee kääntämään rattia riittävästi ajaakseen jälleen kilpaa huipputasolla.

Merkittävimmät sääntömuutokset puuttuvat autojen aerodynamiikkaan. Etu- ja takasiipiä on suurennettu, millä pyritään helpottamaan edellä menevän imussa ajamista ja ohittamista. Myös avattavan DRS-takasiiven tarjoamaa nopeusetua on lisätty ohitusten ja viihdyttävyyden lisäämiseksi.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja saa yhden lisäpisteen, mikäli sijoittuu kisassa samalla kymmenen joukkoon.

Kausi 2019 on F1-sarjan 70. maailmanmestaruuskausi. Kolmantena ajettava Kiinan Grand Prix on juhlavasti F1:n kaikkien aikojen tuhannes osakilpailu.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi
@

Suosittelemme