Urheilu

Hälvälään rakentuu Jukolan kaupunki

Naisten Venlojen viesti on jo rikkonut osanottajaennätyksensä. Naisten viesti starttaa Hälvälästä 16.6. kello 14. Kuva: Kimmo Hirvonen

Suunnistustapahtuma Lahti-Hollola Jukolan kilpailukeskuksen rakentaminen pääsi vauhtiin toukokuun alussa vanhalla Hälvälän lentokentällä Hollolassa.

Valmista pitäisi olla 13.6. paria päivää ennen h-hetkeä, jolloin 70. kerran järjestettävään suurtapahtumaan saapuu ennätysmäärä suunnistajia. Viimeisimpien tietojen mukaan varsinaisen ilmoittautumisajan puitteissa osallistujia kertyi yli 19 200, mikä ylittää järjestäjienkin odotukset.

- Voimme hyvällä omallatunnolla puhua Jukolan kaupungin rakentamisesta. Viestin jälkeen kisakeskuksen purkamisen pitäisi olla valmista heinäkuun alkuun mennessä, kilpailunjohtaja Jorma Aherto kertoo.

Kilpailukeskukseen tulee suihkuja, saunoja, ravintola- ja kauppa-alueet, sekä tietysti tapahtuman ydin: lähtö-, vaihto- ja maalialueet. Lähellä on tuhansia telttapaikkoja, ja Kirkkotien alku- ja loppupäissä on parkkialueet yhteensä noin 6 500 autolle.

On todella iso etu, että maastossa ei ole peltoja tai vesistöjä. Pääratamestari Juhani Jaskari

Kilpailukeskus sijaitsee Metsähallituksen omistamalla ja puolustusvoimien hallinnoimalla alueella. Viestit juostaan 62 maanomistajan mailla.

- Metsätyöt tehtiin Metsähallituksen toimesta pääosin syksyllä 2015 ja talvella 2016, kenttäpäällikkö Ismo Ojala taustoittaa.

Jukolan teknisen johtajan Tauno Haapasaaren mukaan metsää on raivattu noin 50 hehtaaria.

- Unelmoimme, että muutaman puun kun saisi pois, kilpailu voisi järjestyä. Viime syksystä lähtien olemme touhunneet puolustusvoimien harjoitusten seassa sulassa sovussa. Pojat ovat painelleet männikössä ja me olemme tehneet hommia metsässä.

Jukolasta puolustusvoimien käyttöön jää suihkualue, joka tulee toimimaan kaluston tankkauspisteenä.

Suunnistusratojen kehittäminen on ollut pitkä prosessi. Ensimmäiset hahmotelmat viestin kartoille tehtiin jo syksyllä 2014.

- Pyrimme saamaan pitkiä ja hyvin suunnistettavia rastivälejä, joissa on oikeasti reitinvalintaa olemassa. Halusimme kunnon vanhanajan suunnistuskilpailun, kun kyseessä on juhlajukola, pääratamestari Juhani Jaskari valaisee suunnittelufilosofiaa.

- On todella iso etu, että kilpailumaastossa ei ole peltoja tai vesistöjä. Tämä on todella herkullinen maasto ratasuunnittelun ja kilpailun toteuttamisen kannalta.

- - -

Lähialueen asukkaiden arkeen aiheutuu hetkellisiä muutoksia. Kirkkotiellä on jo voimassa poikkeuksellinen 40 km/h nopeusrajoitus kilpailukeskuksen vieressä. Kisaviikonloppuna Kirkkotie on 800 metrin matkalta kokonaan poikki.

Kisaorganisaation mukaan alueella on noin 200 taloutta, joiden kulkemiseen tämä vaikuttaa. Niihin tullaan jakamaan toukokuun aikana toimintaohjeet ja kesäkuun alussa kulkuluvat.

Liikenne voi olla kisaviikonloppuna tukossa.

- Hollolan kuntakeskuksen tuntumassa lauantaina puolenpäivän aikaan on melkoinen ajoneuvoliikenne. Silloin ei kannata lähteä hakemaan maitopurkkia ainakaan omalla autolla, Aherto ennustaa.

Viestin kisa-alueelle pääsee bussilinja 4:llä, joka pysähtyy normaaleilla pysäkeillä.

- - -

Ilman talkoohenkeä Jukola ei olisi mahdollinen.

- Jos ei ole halua tehdä yhteistä hyvää, eihän tästä tulisi koskaan mitään. Talkoilla saamme tämän aikaiseksi ja pääsemme nauttimaan Jukolan viikonloppuna itsekin, Aherto sanoo.

Uusille talkoolaisille on vielä tilaa.

Lahti-Hollola Jukola

Suunnistuksen suurtapahtuma 16.-17.6. Hollolan Hälvälässä.

Antti Hartikainen

Suosittelemme