Urheilu

Stadionille haettiin mallia Lontoosta

Havainnekuva Wimbledonin stadionsuunnitelmasta Lontoossa, jossa Spatiumin delegaatio kävi tutustumassa stadioneihin. Wimbledonilaiset kyhäävät jalkapallokentän lisäksi esimerkiksi juhlatiloja häiden ja syntymäpäivien järjestämiseen. Kuva: AFC Wimbledon

Kisapuiston stadionhanketta valmisteleva kaupungin toimitilayhtiö Spatium on hakenut maailmalta virikkeitä suunnitelmiinsa.

Yhtiön hallitus ja osa henkilökuntaa kävi pari viikkoa sitten Lontoossa tutustumassa sikäläisiin jalkapallostadioneihin.

- Vierailimme jalkapallon alasarjojen stadioneilla, jotka vastaavat suuruusluokaltaan Lahden hanketta, sanoo Spatiumin hallituksen puheenjohtaja Marko Varjonen.

Hänen mielestään matkalla oli mielenkiintoista nähdä, miten stadionien yhteyteen oli tuotu muutakin toimintaa, kuten hyvinvointialan liiketoimintaa.

Tavoitteena on, että rakennuslupaa päästään hakemaan syksyllä. Marko Varjonen

Varjosen mukaan samantyyppiseen ajatteluun pitää pyrkiä Lahdessakin.

- Etsimme ratkaisumallia investoinnin lisäksi myös päivittäisen toiminnan rahoittamisen. Myös siihen halutaan kestävä ja kustannustehokas ratkaisu siten, että tämä pyörii seuraavat 20 vuotta, Varjonen kuvailee.

Esimerkiksi Lontoon olympiapuistoa Varjonen piti hyödyllisenä tutustumiskohteena. Jalkapalloseura West Ham pelaa vuoden 2012 olympialaisten päänäyttämönä toimineella stadionilla, minkä lisäksi alueella on paljon muutakin toimintaa.

Varjonen toteaa, että Kisapuiston ja Ranta-Kartanon alueen kehittämistä pitää miettiä vastaavasti kokonaisuutena.

Ryhmä tutustui myös AFC Wimbledonin hankkeeseen, jossa stadionin yhteyteen on tulossa 600 asuntoa, liike- ja juhlatiloja sekä liikuntakeskus.

Kotimaisistakin stadioneista löytyy Varjosen mukaan hyviä esimerkkejä, joihin Spatium on tutustunut jo ennen Lontoon matkaansa.

- Seinäjoella on lähdetty siitä, että stadionilla pitää olla vuosittain noin 40 tapahtumaa. Niistä jalkapallon osuus on noin puolet.

Tämä tarkoittaa sitä, että stadionille tarvitaan paljon muutakin toimintaa kuin pelejä. Esimerkiksi HJK:n kotistadionia Helsingissä pyörittää tätä tarkoitusta varten perustettu yhtiö.

- Joka puolelta selvä viesti on ollut, että stadionin markkinoinnin pitää olla yhden yhtiön hallussa, Varjonen sanoo.

Tässä vaiheessa on vielä auki, miten asia käytännössä organisoitaisiin Lahdessa. Moni muukin yksityiskohta on vielä hämärän peitossa, mutta Varjosen mukaan suunnitelmat tarkentuvat koko ajan.

Alun perin Spatiumin tavoitteeksi asetettiin, että yhtiö keräisi hankkeeseen 40 prosenttia ulkopuolista rahoitusta. Toistaiseksi tällä rintamalla on ollut julkisuudessa hiljaista. Varjosen mukaan rahoituksestakin on käyty edelleen keskusteluja.

- Haluamme tuoda koko keissin kerralla ulos.

Alustavan arvion mukaan suunnitelmista pitäisi tulla tarkempaa tietoa kesän alkuun mennessä.

- Tavoitteena on, että rakennuslupaa päästään hakemaan syksyllä, Varjonen sanoo.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme