Urheilu

2017 MM-hiihtoihin myyty 30 000 lippua - onko se paljon vai vähän?

MM2017-kisojen myyntijohtaja Mikko Saarinen tietää, että montaa katsojaa kisat puhuttavat vasta tulevilla lumilla. – Vahvempi kuluttajamyynti aloitetaan syksyllä. Toistaiseksi lippuja ovat ostaneet eniten yritykset ja innokkaimmat ”hiihtoniilot”, Saarinen kertoo.

Helmikuussa 2017 kisattaviin hiihdon MM-kilpailuihin on myyty tammikuusta lähtien reilut 30 000 lippua. Muihin paikallisiin yleisötapahtumiin verrattuna määrä on jo nyt komea, mutta sitä on myös kisojen 250 000 myydyn lipun tavoite.

Tavoitteeseen on yllettävä, jotta kisat onnistuisivat taloudellisesti. Osittain sitäkin varten lipunmyynti aloitettiin kuukausitolkulla aiemmin kuin edellisissä MM-kisoissa Ruotsin Falunissa ja Norjan Holmenkollenilla, kertoo Lahden kisojen myyntijohtaja Mikko Saarinen.

- Se on hyvä kysymys, että missä kohtaa me nyt menemme. Faluniin oli elokuun lopussa myyty 30 000 lippua, Holmenkollenille 50 000 syyskuun lopussa. Niihin ja meidän omaan tavoitteeseemme nähden olemme tässä kohtaa hyvässä vauhdissa, Saarinen sanoo.

Falun ylsi lopulta 230 000 katsojaan, jonka määrän Lahti aikoo nyt lyödä.

- - -

Kisaorganisaatiossa kuitenkin tiedostetaan, että suurimmalle osalle kuluttajista kisat ovat vasta hamassa tulevaisuudessa.

- Keväällä liikkeellä ovat olleet hiihdon suurkuluttajat ja yritykset. He ovat halunneet varata tarkasti tiettyjä päiviä ja ostaa parhaita paikkoja katsomoista, Saarinen sanoo.

Erityisesti kisaohjelman viikonloput ja viestipäivät ovat myyneet hyvin.

- Niille päiville stadionin pääkatsomosta on jo suurin osa paikoista myyty.

Sitten vuoden 2001 MM-kisojen erilaisten lippukategorioiden määrä on paisunut, ja pääsylippujenkin tuotteistaminen kasvanut. Näin alkuun kaupan ovat kahden tai useamman päivän paketit, yksittäiset päiväliput tulevat myyntiin syksyllä niihin katsomolohkoihin, joissa tilaa on.

Lipunmyynnin osuus kisojen tulobudjetista on valtaisa, noin 75 prosenttia. Vuoden 2001 kisoissa katsojia oli paikan päällä yli 300 000, ja sitä ennen peräti 460 000 keväällä 1989, mutta nyt tavoite mitataan yksiselitteisesti myytyinä lippuina.

- Lipun keskihinta ja edelleen katsojan tekemä keskiostos kisa-alueella ovat keskeisiä lukuja. Kun lipputulojen osuus on noin suuri, niin siinä onnistuminen säteilee myös vahvasti budjetin loppuosaankin, eli miten saadaan esimerkiksi ruokaa ja juomaa myydyksi.

- - -

Edullisimmillaan kisatunnelmasta pääsee nauttimaan 31,50 euron päivälipulla, joka sisältää kilpailujen seuraamisen mäkimontussa tai metsässä, sekä oheistapahtumat. Nelihenkisen perheen sisäänpääsyn Saarinen ja muu kisaorganisaatio lupaa jäävän alle 100 euron.

- Olemme tutkineet aika paljon erilaisten tapahtumien hinnoittelua, ja kun MM-kisojen status otetaan huomioon, olemme varmasti siinä keskiarvossa. Emme kallein, mutta emme halvinkaan, Saarinen arvioi.

Rahan vastineen ytimenä on FIS:n laatima kisaohjelma, mutta myös ”sirkushuveihin” panostetaan.

- Osa yleisöstä tulee urheilun takia, osa oheistapahtumien takia, niin se vain menee. Pääasia on, että kaikille löytyy viihdettä.

Esimerkiksi Saarinen nostaa toisen kisaviikon tiistain, jossa päivän ainoana lajina hiihdetään naisten perinteisen kymppi.

- Siihen tietenkin ladataan mitaliodotuksia Suomen naisille, ja kun kisa toivottavasti mitalijuhliin päättyy, niin sen jälkeen alkaa Tangomarkkinoiden järjestämä tangokonsertti. Päivä ei pääty maaliintuloon.

- - -

Kevät ja kesä ovat MM-kisaorganisaatiolle ennen kaikkea yritysmyynnin aikaa. Kuluttajia lähestytään voimakkaammin ensilumien aikaan, kun Rion olympialaiset ja jääkiekon World Cup on urheiltu alta pois.

Se mistä päin Suomea ja ulkomaita kisakatsojat lopulta saapuvat, on tässä vaiheessa vielä arvoitus.

- Falun ja Oslo olivat Lahteen verrattuna hyvin erilaisia tapauksia, mutta karkeasti arvioituna maakunnasta tulee kolmasosa katsojista. Kyseessä on aidosti lahtelainen ja päijäthämäläinen tapahtuma, josta on syytä olla ylpeä!

Kisojen hyödyt säteilevät Lahden ulkopuolelle esimerkiksi kisakylän muodossa. Urheilijat majoitetaan kisojen ajaksi Vierumäelle.

Ulkomailta yleisön pääkohderyhmää ovat luonnollisesti norjalaiset ja ruotsalaiset, sekä saksalaiset.

- Puola ja Venäjä ovat iso mahdollisuus, mutta myös kysymysmerkkejä. Venäjä on vaikea markkina-alue, jonka kanssa junayhteydet ja päiväviisumien toimivuus ratkaisevat paljon. Jos ulkomaille markkinointi onnistuu, on katsojista 10-15 prosenttia Suomen ulkopuolelta.

- Kaikessa kisoihin liittyvässä kannattaa muistaa, että hyödyn saaja tai tappioiden kuittaaja on suomalainen hiihtourheilu. Kisojen tuotot eivät karkaa ulkomaille.

Kohti MM-kisoja 2017

Tänään on 292 vuorokautta Lahden hiihdon MM-kisoihin 2017.

Kisat käydään 22.2.-5.3. Lahden urheilukeskuksessa.

Lippukauppa osoitteessa www.lahti2017.fi/liput.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi
@

Suosittelemme