Lahesta

Nyt muuttui asiointi kankeasta ketteräksi - Palvelutorilla voi hoitaa monta asiaa yhdellä käynnillä

Lahden Palvelutori avattiin maanantaina kauppakeskus Trion kakkoskerroksessa, ja asiakkaita riitti heti jonoiksi asti varsinkin Lahti-Pisteellä, joka on vain yksi toimija uuden palvelukeskittymän tarjonnassa.

Tästä eteenpäin Palvelutorilla voi esimerkiksi käydä Kelassa, ladata LSL:n matkakortin tai tavata lähipoliisin. On terveys- ja asumisneuvontaa, Vammaispalvelut, TE-palveluita sekä oma henkilöstönsä myös ikääntyneille (Siiri), maahanmuuttajille (Kotouttamo).

Näiden aukioloajat ja -päivät hieman vaihtelevat, mutta ydinajatuksena on, että monet tärkeät arjen asiat on niputettu sinne, missä lahtelaiset muutenkin liikkuvat.

– Palvelutori on julkisten palveluiden asiointipaikka, joka myös edistää yhteisöllisyyttä, kohtaamisia ja osallisuutta, kiteyttää projektipäällikkö Laura Packalén-Vehko, yksi Palvelutorin alullepanijoista.

Palvelutorilla on pannassa vastata ”Tämä asia ei kuulu mulle”.

Vähän vapaamuotoisempaan oleiluun ja tapahtumiin ohessa onkin kokoustiloja, esiintymislava, oleskelutila Olkkari sekä monenmoiseen askarteluun sopivan Paja.

– Ne mahdollistavat muidenkin toimijoiden ja asukkaiden kohtaamisen täällä. Tämä on nyt ensimmäinen vaihe, seuraavaksi kehitellään ja laajennetaan tarjontaa lisää, Packalén-Vehko povaa.

Niin ja löytyyhän sieltä myös Lahden kaupungin osallistumistila Kymppi, josta saa tietoa esimerkiksi kaavoituksesta ja rakennushankkeista, ynnä muuta ympäristöneuvonnasta vieraslajien torjuntaan. Parhaillaan käynnissä on kysely kaupunkipyörien sijoittelusta.

– Voidaan vaikka asukkaan kanssa katsoa omaa asuinaluetta, että mitäs sinne Kytölään on tekeillä, ja keskustella yhdessä tuosta kaavamuutoksesta, vuorovaikutussuunnittelija Henrik Saari esittelee valtavalle kosketusnäytölle levittäytyvää karttaa.

Kympin informaatiota voi aukioloaikoina tutkia omatoimisesti, asiantuntijat ovat tavattavissa keskiviikkoisin kello 15–17 vaihtuvine teemoineen.

– Samalla haluamme kuulla ihmisten ajatuksia ja ideoita ympäristöstään, Saari rohkaisee.

Palauteseinän yhteen lippulappuseen on jo kirjoitettu ”Lisää hiekotusta uudelle sillalle Gigantin vieressä”.

– Tällaiset vinkit viemme eteenpäin, Saari lupaa.

Putiikkien viereen on nyt siis kätevästi tuotu virallisemman sortin palveluita, jotka on aiemmin totuttu löytämään monen virastotalon uumenista.

– Pyrimme pois perinteisestä viranomaistoiminnasta, jossa kaikki on luukutettu eri paikkoihin, ja tavoittelemme helppoa arjen asiointia ja palvelujen sujuvuutta, Packalén-Vehko sanoo.

– Sijainti on nyt ihanteellinen, Palvelutorin kanssa samalla hoituu vaikkapa kaupassa, pankissa ja apteekissa asiointi

Uusien valoisien tilojen lisäksi on henkilökunnan koulutuksella rakennettu uudenlaista palvelukulttuuria ja asennetta. Henrik Saaren mukaan Palvelutorilla on pannassa vastata ”Tämä asia ei kuulu mulle”.

– Jos asiakas tulee tänne, ei ihan tiedä kenelle asia kuuluu, ja sattuukin menemään vähän väärälle tiskille, niin tiedetään kenelle ohjata hänet eteenpäin ja setviä asia yhdessä, Saari toteaa.

– Vaikka kaikki tahot eivät ole työn puolesta tekemisissä, niin opimme samalla toisiltamme, ja olemme aika innoissamme nyt täällä keskustan ytimessä.

– Aika monella on kuitenkin samoja asiakkaita, oli kyseessä sitten Kela tai Lahti-Piste. Nyt kaikki asiakkaat ovat meidän yhteisiä, Packalén-Vehko korostaa.

Palvelutori on avoinna arkipäivisin kello 8–18 Kauppakeskus Trion 2. kerroksessa.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi
@

Suosittelemme