Lahesta

Henkilökohtaisen päästökaupan luvut tarkentuneet - oletuksena 90 kilometrin viikkokiintiö autoilua

Sovelluksen testikäyttö alkamassa, kyberhyökkäys lykkää varsinaista käyttöönottoa.

Lahdessa valmistelu maailman ensimmäinen henkilökohtaisen liikkumisen päästökaupan sovellus Citicap on etenemässä pikkuhiljaa sanoista tekoihin. Sovellus on ollut kaupungin henkilöstön testikäytössä ja ensi viikosta lähtien sitä tarjotaan kaikkien kaupunkilaisten testattavaksi Museokioskilla järjestettävissä tilaisuuksissa.

Hanke ei kuitenkaan ole toteutumassa aivan alkuperäisessä aikataulussaan, sillä alkuperäisten suunnitelmien mukaan testausten pitäisi olla jo tehtynä ja varsinaisen sovelluksen käyttöönoton pitäisi tapahtua näinä aikoina. Koko kaupunkia riivannut kyberhyökkäys tuli kuitenkin sotkemaan aikatauluja.

– Se vaikeutti myös meidän työtämme aika paljon. Jouduimme rakentamaan uudelleen osia, jotka oli jo tehty ja yhteydet olivat pitkään poikki. Emme ole saaneet testattua sovellusta niin paljon kuin olisi haluttu testata tähän mennessä. Mieluummin testaamme sitä nyt kunnolla, kertoo Citicap-hankkeen projektipäällikkö Anna Huttunen.

Emme ole saaneet testattua sovellusta niin paljon kuin olisi haluttu testata tähän mennessä.

Tavoitteena on edelleen, että sovelluksen varsinainen käyttöönotto saataisiin tehtyä mahdollisimman pian.

– Toki tavoite on tämän vuoden puolella, mutta olisi hyvä, että se ehdittäisiin tehdä ennen kuin on pahin talvi, Huttunen toivoo.

Toistaiseksi sovelluksen testiversio on saatavissa Android-puhelimiin, mutta iPhone-puhelimissa toimiva versiokin on koko ajan työn alla.

– Sen kehittäminen on osoittautunut huomattavasti työläämmäksi kuin Android-version.

Vaikka monet tekniset asiat ovat vielä kesken, monia päästökaupan kannalta oleellisia tietoja on saatu jo määriteltyä. Tämän jutun lopussa näette yhteenvedon päästökauppasovelluksen käyttäjille jaettavista päästökiintiöstä ja toisaalta niiden kulumisesta eri liikkumismuotoja käytettäessä.

Lukuviidakon merkitys avautuu konkreettisimmin tekemällä pieni laskuharjoitus tiedossa olevilla luvuilla. Sovelluksen perusoletuksena on 17 kilon viikoittainen päästökiintiö.

Käytännössä se kuluu kokonaisuudessaan ajamalla 90 kilometriä bensa-autoilla tai 100 kilometriä dieselautolla. Tämä sillä oletuksella, että henkilö ei käytä mitään muuta päästöjä aiheuttavaa liikkumismuotoa.

Mitä paremmin käyttäjä onnistuu alittamaan oman päästökiintiönsä, sitä enemmän hänellä on mahdollisuus tienata varsinaisen sovellukseen käyttöönoton jälkeen virtuaalivaluuttaa, joka on käypä maksuväline varsinaisen käyttöönottovaiheen yhteydessä avautuvalla kauppapaikalla.

Sovelluksen avulla tienatulla valuutalla voi hankkia muun muassa kaupungin palveluita, esimerkiksi uimalippuja. Alustavien suunnitelmien mukaan yhden päästökilon vähennys voisi olla noin yhden virtuaalieuron arvoinen. Päästökiintiöiden markkinahinta kuitenkin elää lopulta kysynnän ja tarjonnan mukaan. Mitä enemmän päästöoikeuksia kuluu, sitä korkeammaksi niiden hinta muodostuu.

Päästöoikeuksien jaossa on pyritty ottamaan huomioon ihmisten elämäntilanne, mutta tältä osin malli ei vielä ole siltä osin täydellinen. Sovellus ei pysty toistaiseksi tekemään eroa pakollisten työmatkojen ja henkilökohtaisiin menoihin liittyvän liikkumisen välillä, joten esimerkiksi ammatikseen autoa ajavien on vaikeaa saavuttaa asetettuja päästövähennystavoitteita.

– Siihen tarvitaan vielä fiksumpi sovellus, joka toivottavasti toteutuu myöhemmin, Huttunen toteaa.

Alla esiteltyjen esiteltyjen lukujen taustalla on paljon tutkimustietoa. Henkilökohtaisen päästökaupan sovelluksessa käytettyjen päästöoikeuksien määrä perustuu Citicap-hankkeen yhteydessä kerättyyn lahtelaisten todelliseen liikkumistietoon viime lokakuusta toukokuuhun ulottuneella seurantajaksolla. Tiedot saatiin Moprimin kehittämällä kännykkäsovelluksella, joka keräsi tietoa tutkimukseen osallistuneiden liikkumismääristä ja kulkutavoista.

Tutkitut henkilöt liikkuivat päivässä keskimäärin 39,2 kilometriä ja keskimääräiset liikkumisesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt olivat 21,5 kiloa. Tiedot vastaavat kutakuinkin valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen tuloksia.

Citicap-hankkeen tavoitteena on 25 prosentin päästövähennys, eli lahtelaisten keskimääräinen lukema pitäisi saada tiputettua 16 kiloon. Päästöoikeuden määrä vähennetään pikkuhiljaa kokeilun aikana, joten aluksi lähdetään liikkeelle 17 kilon kiintiöllä.

Sovelluksessa on pyritty mahdollisimman oikeudenmukaiseen päästöoikeuksien jakotapaan. Haastatteluiden ja kyselyiden perusteella suosituimmaksi vaihtoehdoksi osoittautui malli, jossa erilaiset elämäntilanteeseen liittyvät asiat voivat tuoda käyttäjälle lisää päästöoikeuksia.

Eri liikkumismuotojen päästökertoimia laskettaessa perusperiaatteena on ollut, että kaikkiin liikkumistapoihin on sisällytetty elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt, jotka aiheutuvat polttoaineen palamisesta, polttoaineen tai sähkön valmistamisesta ja ajoneuvojen valmistamisesta.

Lisää tietoa ja opastausta Citicap-sovelluksen lataukseen Museokioskilla (Aleksanterinkatu 10) ke 18.9. klo 15–18 ja la 21.9. klo 10–13.

Päästökiintiöt

Näin päästöoikeuksia saa elämäntilanteen mukaan

Jokainen sovelluksen käyttäjä saa kokeilun alussa 17 kilon kiintiön hiilidioksidipäästöjä viikoittaiseen liikkumiseensa. Elämäntilanteen mukaan kiintiöön on mahdollista saada lisäkiloja seuraavasti:

Yksi alle 15-vuotias + 2

Kaksi alle 15-vuotiasta +4

Kolme tai useampi alle 15-vuotiasta +6

Lääkärin toteama liikuntarajoitteisuus + 3

Keskimääräisen asumisetäisyys keskustan palveluista yli 10 km +3

Keskimääräisen asumisetäisyys keskustan palveluista yli 20 km +6

Yksittäinen käyttäjä voi kuitenkin saada päästöoikeuksia korkeintaan 27 kiloa viikossa.

Bussi 65,2

Juna 9,6

Raitiovaunu 5,6

Metro 5,0

Henkilöauto (diesel) 170,5

Henkilöauto (bensa) 188,6

Henkilöauto (flexi-fuel) 76,9

Henkilöauto (kaasu) 72,6

Henkilöauto (sähkö) 68

Pyörä 5

Kaikki luvut ovat hiilidioksidiekvivalentteja. Ilmastolaskelmissa yleisesti käytetty mittayksikkö kuvaa kasvihuonekaasujen yhteenlaskettua ilmastoa lämmittävää vaikutusta hiilidioksidin painoksi muutettuna.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme