Lahesta

Summer Upia ei ole täysin kuopattu: "Lahden kokoisessa kaupungissa pitää olla iso festari"

Nelonen Media Live pisti Summer Upin täksi kesäksi ainakin tauolle. Festarin uusi sijainti Mukkulan tapahtumapuistossa osoittautui hieman väljäksi vuosien saatossa kutistuneelle tapahtumalle. Kuva: Lahti Region

Lahden tapahtumakalenterissa on ammottava aukko tänä kesänä, kun Summer Up -festivaalia ei järjestetä. Vuodesta 2003 asti pyörinyt festari vaihtoi muutaman edellisen vuoden aikana omistajaa pariin kertaan ja nyt uusin omistaja, Nelonen Media Live päätti laittaa tapahtuman toistaiseksi tauolle.

– Kehitystyö on käynnissä, että siitä saadaan taas timantti. Katsoimme, ettei se tuollaisenaan ole tarpeeksi vetovoimainen, eikä niin ollen järkevää jatkaa, kommentoi Nelonen Media Liven tapahtumajohtaja Riikka Fagerholm.

Hänen mukaansa Summer Up ei ole mikään silmätikku, vaan jokainen tapahtuma on yksilöllinen ja niitä arvioidaan samoin perustein.

Fagerholm kertoo festarin olevan tauolla niin kauan, että kehitystyö saadaan valmiiksi.

Kyllä Lahden kokoisessa kaupungissa pitää olla iso festari Summer Upin alkuperäinen järjestäjä Martin Mustonen

Huippuvuonnaan 2012 Summer Up keräsi huimat 40 000 kävijää. Miten on mahdollista, että tapahtuma kuihtui olemattomiin vain kuudessa vuodessa?

Kävijämäärien romahdukset seuraavat melko uskollisesti festarin omistajavaihdoksia. Vuonna 2013 Summer Upin alkuperäinen järjestäjäkaksikko Martin Mustonen ja Oskari Hakala myivät tapahtuman HimosLomat-yhtiöiden N.C.D. Production Oy:lle, mutta jatkoivat sen parissa kuitenkin vuoteen 2015 saakka.

Vuonna 2018 Nelonen Media Live osti N.C.D. Productionin festaritoiminnan ja sai kaupassa noin 30 festivaalia ja tapahtumaa, joiden joukossa oli myös Summer Up. Uusi omistaja ei kuitenkaan onnistunut nostamaan festarin suosiota. Kahtena edellisenä vuonna tapahtuma keräsi kumpanakin vain 14 000 kävijää.

– Kyseessä on vähän sellainen tapahtuma, ettei sitä oikein pysty mekanisoimaan. Se oli myös aika pitkälti personoitunut meihin, Mustonen pohtii.

Hänen mukaansa festarin markkinointi perustui uusien omistajien käsissä kenties liian vahvasti isojen medioiden hyödyntämiseen. Ollessaan itse puikoissa hän suosi enemmän mikromarkkinointia sanan levittämiseksi.

Summer Upin lavalla usein nähty lahtelaisräppäri Ideaali, eli Jussi Jokela kritisoi myös uusien omistajien tekemiä ratkaisuja.

– Uusi omistaja on sellainen, joka tekee kymmenen festaria vuodessa, mutta Summer Up tarvitsisi ihan erilaista omistautumista. Se takaisi festarille yksilöllisen ilmeen sekä kävijöille tunteen, ettei kyseessä ole vain kopio kaikista muista festareista, hän toteaa.

Pohdintaa herättää myös Summer Upin taannoinen paikanvaihdos. Festari sijaitsi alun perin Mukkulan kartanon edustalla, mutta vuonna 2016 se siirrettiin 500 metrin päähän, vasta valmistuneeseen Lahti Energia tapahtumapuistoon.

– Olihan se sijainti osa tapahtuman identiteettiä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että hype olisi pitänyt pystyä pitämään yllä, vaikka paikka vaihtuikin, Mustonen sanoo.

Sekä Mustonen että Jokela ovat yhtä mieltä siitä, että Lahdessa olisi kyllä kysyntää Summer Upin kaltaiselle festarille.

– Kyllä Lahden kokoisessa kaupungissa pitää olla iso festari. Tällä hetkellä siellä ei ole oikein mitään isompaa, yksittäistä tapahtumaa, joka erottuisi joukosta, Mustonen toteaa.

Molemmat festarikonkarit ovat kuitenkin toiveikkaita sen suhteen, ettei Lahden aika festarikaupunkina olisi kokonaan ohi.

– Jos ja kun tänne järjestetään seuraavaa festaria, niin toivon, että nähdään, missä kohdissa Summer Upin kanssa mentiin alamäkeen. Lahdelle kuitenkin olisi tuollaisesta isommasta tapahtumasta hyötyä, vaikka jouduttaisiinkin siivoamaan vähän roskia seuraavana päivänä, Jokela tiivistää.

– Itse asiassa tein jo sellaisen some-kokeilun, että millaisia reaktioita jengillä olisi, jos toisin festarin jossain muodossa takaisin ja innostusta kyllä löytyi, Mustonen kertoo.

Hänellä ehtikin olla jo viritteillä jonkinlaista tapahtumaa elokuulle, mutta suunnitelmat hautautuivat muiden työkiireiden alle. Uusia suunnitelmia festarin järjestämiseksi ei toistaiseksi ole, ja Mustonen myöntää kilpailutilanteen esimerkiksi artistien suhteen olevan todella kova ja pitkälti Sanoma-konsernin pyörityksessä.

Iiris Andersson

Suosittelemme