Lahesta

Taistelu Pippon radan puolesta jatkuu - moottoriurheiluväellä on kehittämisideoita, mikäli jatkoa tulee

Perinteinen Pippon karting-rata on tehty talkoilla vuosina 1979–1980. Kuva: Antti Sepponen

Perinteisen Pippon moottoriurheilukeskuksen kohtalo on ollut vaakalaudalla viimeistään siitä asti, kun eteläisen kehätien rakentaminen varmistui. Alue sijaitsee aivan tulevan Kujalan liittymän vieressä, joten se on sijaintinsa puolesta houkutteleva paikka yritystonteille.

Radalle ei ole kuitenkaan annettu vielä lopullista kuoliniskua. Paikallinen moottoriurheiluväki pyrkii osoittamaan nyt päättäjille, että aluetta on mahdollista kehittää, mikäli jatkolupa tulee.

– Toistaiseksi on positiivisesti suhtauduttu, ei ole ollut ehdotonta, että sieltä pitäisi lähteä, toteaa Pippon karting-rataa pyörittävän Lahden FK-kerhon puheenjohtaja Risto Salonen.

Asia on esillä kaupunginhallituksessa kesäkuussa.

Pippon alue on merkattu voimassa olevassa maakuntakaavassa moottoriradaksi, mutta kaupungin yleiskaavassa elinkeinoelämän alueek­si. Eri osapuolilla tuntuu olevan erilaisia tulkintoja siitä, voidaanko moottoriratakin tulkita elinkeinoelämän toiminnaksi.

– Minun näkemykseni on, että siinä on jo otettu strategisesti kantaa siihen, että alueella on tulevaisuudessa muuta kuin moottoriurheilutoimintaa, kommentoi yleiskaavoittaja Sanna Suokas.

Lahden yleiskaava on parhaillaan päivitettävänä. Pippon alueen osalta on laadittu kaksi erilaista vaihtoehtoa. Toisessa elinkeinoelämän alueeksi merkattu alue olisi suunnilleen nykyisellään, toisessa nykyistä laajempi.

Tarkempaan asemakaavoitukseen on tarkoitus edetä ensi vuoden puolella. Viimeistään silloin pitää olla tiedossa, mikä on radan kohtalo. Asiasta on tarkoitus keskustella kaupunginhallituksessa jo kesäkuussa.

Viime kädessä radan tulevaisuus on poliittinen päätös. Päättäjät joutuvat asettamaan vastakkain talkootyöllä tehdyn radan perinteet ja liittymäalueen tonttien tuomat mahdollisuudet saada alueelle työllistäviä yrityksiä. Asia on esillä kaupunginhallituksessa kesäkuussa.

– Kiinnostaa selvittää, onko näitä mahdollista yhdistää vai estävätkö nämä toinen toisensa, sanoo kaupunginhallituksen väistyvä puheenjohtaja Pekka Komu (sd).

FK-kerhon alustavissa suunnitelmissa radalle on varauduttu kehittämään ympärivuotista toimintaa, joka voisi hyödyntää Lahtea myös matkailumielessä. Suunnitelmiin liittyy mm. jääkartingia, kokoustoimintaa ja näyttelytilaa.

Oman mausteensa keskusteluun tuo Lahden äskettäinen pääomasijoitus KymiRingin rata-­yhtiöön, joka ei suoranaisesti liity Pippon tilanteeseen. FK-kerhon Salonen muistuttaa, että ainakaan tässä vaiheessa KymiRingille ei ole tulossa karting-rataa, mikä tarkoittaisi käytännössä lajin loppua Lahden seudulla.

– KymiRing-sijoituksen kautta Lahti profiloituu moottoriurheilukaupungiksi. Siinä mielessä olisi aika hullunkurista, että laitetaan rahaa kaupungin ulkopuolelle ja tapettaisiin kaupungin sisällä oleva hieno harraste- ja kilpailupaikka, joka sen parannuksen jälkeen pystyisi tuottamaan vaikka EM- ja MM-kisoja kartingissa, Salonen toteaa.

Paikallinen moottoriurheiluväki muistuttaa alueen monipuolisuudesta ja historiasta myös ”Save The Pippo” -kampanjalla, joka julkaistiin äskettäin Facebookissa.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme