Lahesta

Poliisilla on nyt isompi - Lahteen saapuu keväällä panssari-Mersu hillitsemään huligaaneja

Lahden katukuvaan ilmestyy lähikuukausina melkoinen mörkö, nimittäin poliisin uusi panssaroitu maasturi.

Poliisihallitus hankki 15 Mercedes-Benzin maastoautoa parantamaan poliisien työturvallisuutta ja suojaa. Rujon näköiset maasturit ovat tummansinisiä, ja ne perustuvat automaailman klassikoihin kuuluvaan G-sarjaan.

Maahantuoja Veho kertoo tiedotteessaan, että autoissa on luotisuojaus, Suomen poliisille riittävä suojaustaso sekä hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus.

5,4-tonnista möhkälettä liikuttavat neliveto ja 186-hevosvoimainen V6-moottori.

Tämä on varautumista tulevaisuuteen. Ylikomisario Jouni Takala

Se on jo saanut lempinimenkin: ”Hevi”.

Maasturit ovat saapuneet Suomeen, ja osa niistä on jo luovutettu poliisilaitoksille. Lahteen tulevan yksilön varustelu on vielä kesken, kertoo ylikomisario Jouni Takala, Hämeen poliisin liikennesektorin johtaja.

– Auto sijoitetaan Lahteen (Hennalan pääpoliisiasemalle), mutta tietysti se on käytössä koko Hämeen poliisin alueella, Takala paljastaa.

Toimialue kattaa Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen.

Takalan mukaan Poliisihallituksen toive on, että maasturit liikkuisivat kaduilla normaalien partioautojen tavoin.

– Käytäntö varmaan on vähän toinen, kun sillä ei esimerkiksi voi kuljettaa kiinniotettuja, eikä se sovellu toimistotyöskentelyyn.

Tavallisten poliisipartioiden käyttöön maastureita ei Takalan mukaan muutenkaan anneta.

Ne esimerkiksi rekisteröidään kuorma-autoiksi, joten osa poliiseista suorittaa c-ajokortin ja muuta tarvittavaa ajokoulutusta.

– Ne ovat VaTi-ryhmien käytössä, jotka on varusteltu vähän järeämmin ja paremmalla aseistuksella, Takala sanoo.

Kyse on vaativien tilanteiden erikoiskoulutetuista ryhmistä.

– Auto on jatke heidän työkalupakkiinsa. Se kestää aseistustakin enemmän kuin muu kalusto.

Panssarin antama suoja on katsottu tarpeelliseksi erilaisissa poikkeustilanteissa.

– Tämä on varautumista tulevaisuuteen. (Uhkaavia) tilanteita on jatkuvasti enemmän, ja tuskin ne heti vähenevät, Takala toteaa.

– Maasturin avulla pystytään menemään kohteen lähelle vaarantamatta henkilöstöä, ja saamaan heidät sieltä myös turvallisesti pois.

Panssariautoa voidaan käyttää hälytystehtävissä sekä muun muassa valtiovierailuiden ja yleisötapahtumien turvaamisessa.

Tulevatko Lahdessa kyseeseen esimerkiksi jalkapallo- ja jääkiekko-ottelut?

– Todennäköisesti joo, missä on mahdollisuus joukkojen hallintatilanteisiin tai tarvetta suojata joitakin kohteita enemmän, Takala vastaa.

– Esimerkiksi jalkapalloon liittyy tietty huliganismin mahdollisuus ja yhteydenottojen vaara. Todennäköisesti auto siellä esiintyy.

Normaalia riskiharkintaa kuitenkin käytetään.

– Vaikka tapahtumassa olisi yleisöä enemmänkin, mutta ei uhkaelementtiä, niin ei ehkä sitten, Takala viittaa muihin Lahden suurtapahtumiin.

Vuodesta 1979 lähtien G-sarjaa on valmistettu jo yli 300 000 kappaletta, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa.

G-maasturi valmistetaan yhä suurelta osin käsityönä Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla.

Teknisiä tietoja

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4

Pituus: 4,69 metriä

Leveys: 1,90 metriä

Korkeus: 2,02 metriä

Paino: 5 400 kg

Moottori: 3-litrainen V6, turboahdettu nelitahtidiesel

Teho: 135 kW (184 hv), vääntö 400 Nm

Vetotapa: neliveto

Vaihteisto: 5-vaihteinen automaatti

Käyttöikä poliisin käytössä noin 20 vuotta.

Lähde: Tekniikan Maailma (tekniikanmaailma.fi 18.12.2018)
Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi
@

Suosittelemme