Lahesta

Kiinalainen mustemaalaus rentouttaa tekijänsä sielua

Vaikka kyse on kiinalaisesta mustemaalauksesta, Anne Rantanen tutustui siihen ensi kertaa Thaimaan Bangkokissa asuessaan. Japanilainen naapurinrouva harjoitti taitoa ja Rantanen päätti osallistua paikalliselle kurssille, jota opetti kiinalainen herra Lim Eow.

– Meitä oli viisi rouvaa, eikä meillä ollut opettajan kanssa ollenkaan yhteistä kieltä. Me laitoimme aina tavarat valmiiksi pöydälle samalla, kun herra Lim istui ja joi teetä sivummalla. Sitten hän tuli luokseni, sanoi ”Anne” ja maalasi varttitunnissa minulle sellaisen työn.

Opettajan maalattua oppilaiden piti toistaa mestarin työ mahdollisimman tarkasti.

– Kun seisoin siinä opettajan vieressä ja katsoin, kun hän maalasi, minulle tuli sellainen tunne, jota jotkut kutsuvat termillä sielun kutina. Se on sellainen ihana tunne kurkussa, että rentoutuu.

Kaikkia se ei viehätä, että on puhtaan valkoinen paperi ja yrität lähteä hallitsemaan musteen ja veden liikkumista.

Kiinalaisessa mustemaalauksessa katsotaan olevan kolme taituruuden tasoa. Ensimmäinen taso on teknistä osaamista. Se, että maalaaja tietää, miten sivellin ladataan, kuinka sitä pidetään kädessä ja miten liikkeet tehdään oikein.

– Seuraava taso on se, kun löytää siitä työstä ”kuvatun olennaisen suuruuden”. Kaikista korkeimmalla tasolla työhön tulee ”maailman henki”. Itse ymmärrän sen sellaisena, että taiteilija saa todella luoda.

Mustemaalaukseen tarvitaan riisipaperia, mustetta, vettä ja sivellin. Paperia löytyy ohutta ja paksua. Työn aihe vaikuttaa siihen, millainen paperi soveltuu työhön parhaiten.

– Paperi ei saa koskaan olla kovalla alustalla, vaan alustan pitää aina olla pehmeä. Koska muuten paperi kastuessaan imeytyy alustaansa kiinni.

Vaikka Rantanen on harjoittanut tekniikkaa 37 vuotta, hän kuvailee löytäneensä vasta viime vuosina Suomessa asuessaan rohkeutta maalaamiseen. Viime vuodesta lähtien hän on ohjannut mustemaalauksen työpajoja Lahdessa, Painovoiman tiloissa Sammonkadulla.

– Sinulla on valkoinen paperi ja se pitää sotkea, onko sinulla rohkeutta siihen? Itse en uskaltanut alkaa opettaa ennen kuin viime keväänä. Kurssin vastaanotto on ollut juuri sopiva. ­Orkidean oksa on hyvä aihe aloittaa, koska siinä oppii siveltimen käyttöä. Orkidean lehti vaatii pitkän liikkeen, ja sivellin pitää olla juuri oikeassa asennossa.

Kiinalaisessa mustemaalauksessa tyypillisiä aiheita ovat kasvit, eläimet, maisemat ja ihmiset. Ihan ensimmäisenä oppilaan pitää kuitenkin oppia tuntemaan välineet ja lataamaan pensseliin mustetta oikeaoppisesti.

– Pitää istua tukevassa asennossa. On tärkeää, ettei nojaa liikaa pöytään, jotta käsi pystyy liikkumaan vapaasti. Myös sommittelu on tärkeässä osassa ja se on vaikeaa. Työssä pitää olla luonnollisen elämän rytmi.

Tekniikka on melko anteeksiantamaton, sillä kuivunut muste ei paperilta liiku ja tehtyä ei näin ollen saa tekemättömäksi. Rantanen peräänkuuluttaakin oppilailleen kärsivällisyyttä.

– Ettei luovuta heti työnsä kanssa, vaan jatkaa kaikesta huolimatta. Kaikkia se ei viehätä, että on puhtaan valkoinen paperi ja yrität lähteä hallitsemaan musteen ja veden liikkumista.

Rantaselle itselleen tekniikan viehätys piilee osittain perinteisissä välineissä.

– Rakastan kaunista. Kauniita muotoja ja kauniita värejä. Minusta on ihana toteuttaa sitä näillä perusasioilla: paperi, vesi ja muste.

Jenny Mäkinen
@

Suosittelemme