Lahesta

”Tulevaisuuden kieli, jolla erottuu” - Lahti ensimmäisten joukossa tuomassa kiinaa alakoulujen kielivalikoimaan

Kiinan kielessä on tuhansia kirjoitusmerkkejä. Alaluokilla opetus painottuu kuitenkin puhuttuun kieleen.

Uuden kieliohjelman mukaan lahtelaiset 3.-luokkalaiset voivat halutessaan aloittaa myös kiinan opinnot vuonna 2021.

Lahden linjanveto ilahduttaa luokanopettaja Osmo Huplia, joka opettaa kiinan kieltä 2.–6.-luokkalaisille Espoo Auroran koulussa. Oppilaita hänen kiinan ryhmissään on yli 90.

Hän kannustaa lahtelaisperheitäkin tarttumaan mahdollisuuteen.

– Kannattaa kuitenkin miettiä, ettei se ole pelkästään vanhempien tahto, vaan että lapsikin sitä haluaa.

Huplin tietämän mukaan kiinaa opetetaan alakouluissa Espoon ohella vain Helsingissä ja Tampereella, joten Lahti on etujoukoissa.

– Kyllä se aika harvinaista vielä Suomessa on.

Kiina mielletään vaikeaksi kieleksi, koska kirjoitusmerkkejä on tuhansia. Huplista se ei ole este opetukseen alaluokilla, missä paino on puhutussa kielessä.

– Kiinan kieleen on tehty ääntämisohjeet meidän aakkosia käyttäen, ja niihin tulee toonimerkit (sävelkorkomerkit) päälle, niillä aloitetaan. Merkkejä opetellaan pikku hiljaa, kun ensin ymmärretään sanojen merkitys.

– Aluksi opetus on enemmän leikkiä ja laulua, voidaan myös pelata pelejä ja näytellä käsinukeilla.

Pienet lapsetkin oppivat Huplin mukaan kiinaa aikuisten tuella. Kiinaa osaamattomatkin vanhemmat voivat kannustaa lastaan.

– He voivat pyytää lasta lukemaan kiinaksi ja kysellä, miten jotkut sanat sanotaan kiinaksi.

Hyvän kielitaidon saavuttaminen vaatii hänestä myös omaa innostusta, koulu voi antaa vain perusteet.

Hän itse kiinnostui 1980-luvulla kiinalaisesta kulttuurista ja matkusti Kiinaan. Hän ehti asua Aasiassa parikymmentä vuotta, ja sai palattuaan Espoon päättäjät innostumaan kiinan opetuksesta.

Kiinnostus kiinan kieltä kohtaan on Huplista kasvussa.

– Englantiahan kaikki osaavat, mutta monet vanhemmat näkevät, että kiina on tulevaisuuden kieli, sillä voi erottautua. Myös kaupankäynti ja turismi ovat kasvussa.

Harvinaisen kielen opetuksessa on haasteensa, kuten se, ettei oppikirjoja ole.

– Opetusmateriaalin puute on suurin ongelma, minäkin joudun tekemään lähes kaiken materiaalin itse. Englanninkielistä materiaalia kyllä löytyy. Kun määrät ovat pieniä, oppikirjan tekeminen ei kiinnosta kustantamoita.

Pulaa on opettajistakin.

– Suomalaisia kiinanopettajia ei kovin monta ole, olisiko meitä kolmisen kappaletta alakouluissa. Yläkouluissa ja lukioissa heitä on enemmän.

Lahden kouluille Huplilla on vinkki.

– Itse aloitimme kerhoilla. Niille, joilla oli mahdollisuus aloittaa kiinan opiskelu, pidettiin edellisenä vuonna kerhoa, jossa he vähän pääsivät tutustumaan kieleen.

Kieliohjelman muutoksen tavoitteena on lisätä kielten opiskelua alakoulussa, sanoo opetus- ja kasvatusjohtaja Lassi Kilponen.

– Tahtotila on, että toisen vieraan kielen valinta lisääntyisi kolmannelta luokalta. Pallo on nyt oppilailla ja huoltajilla, heidän innostuksestaanhan se riippuu.

– Sekä kiina että espanja ovat maailmanlaajuisesti valtakieliä. Uskon, että kiinan opiskelijoitakin löytyy.

Kilponen uumoilee, että kiinan ja espanjan opetus voisi aluksi alkaa keskustan kouluissa. Kiinan kielen opettajia hän arvelee löytyvän.

– Lahdessa asuu ja opiskelee Kiinasta tulleita, ja meillä on ihmisiä, jotka opettavat maahanmuuttajille heidän omaa äidinkieltään. Kiinankielen opettajakin löytyy.

Peruskoulun kielten opetus

Uusia kieliä tarjolle

Uuden kieliohjelman mukaan kaikki ensiluokkalaiset aloittavat englannin kielen opiskelun ensi vuonna.

Vapaaehtoisena A2-kielenä opetetaan vuodesta 2021 alkaen saksaa, ranskaa, venäjää, ruotsia, espanjaa, kiinaa ja suomea. Kiina ja espanja ovat uusia A2-kieliä.

Jo nyt Lahden kouluissa ensiluokkalaiset ovat voineet vapaaehtoisesti opiskella englantia. Kokeiluun on osallistunut 83 prosenttia ensiluokkalaisista.

Marjaana Kontu

Suosittelemme