Lahesta

Miksi Lifecare-sotkun sopu pimitetään? - Korvaussummaa ei paljasteta, aiemmin on puhuttu miljoonaluokan vahingoista

”Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä ja Tieto ovat päässeet yksimielisyyteen asiakas- ja potilastietojärjestelmä Lifecaren keväisten ongelmien korjauksista. Yhtymän hallitus hyväksyi korjaavat toimet ja hyvitykset kokouksessaan perjantaina 2.11.2018. Ratkaisun yksityiskohdista ei anneta tietoa julkisuuteen.”

Siinä kokonaisuudessaan tiedote, jonka Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä julkaisi viime viikolla kesästä asti käytyjen neuvotteluiden päätteeksi. Tuossa muodossaan tiedote herättää paljon enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Yhtymän hallituksen puheenjohtaja Ville Skinnari (sd) pitää lopputuloksen salaamista tavanomaisena ratkaisuna.

– Tämä on ihan luonnollista ja normaalia tällaisissa tapauksissa, joissa neuvottelun lopputulos sisältää liikesalaisuuden piiriin kuuluvia asioita meidän kumppanin osalta.

Neuvotteluissa mukana ollut yhtymän hallintojohtaja Veli Penttilä on samoilla linjoilla.

– Näin he ovat edellyttäneet, olemme sidottuja heidän kantaansa.

Aiemmin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tietojärjestelmäsotkuista aiheutui yhtymälle tuntuvat taloudelliset vahingot. Uuden potilasjärjestelmän käyttöönotto rokotti pahasti yhtymän tuottavuuta sen käynnistysvaiheessa.

”Puhutaan miljoonista. Se on aiheuttanut kaiken muun kärsimyksen lisäksi isoa taloudellista kärsimystä”, Skinnari sanoi lehtemme haastattelussa 10.9.

Järjestelmäongelmat vaaransivat pahimmillaan potilasturvallisuuttakin. Lifecare-järjestelmä ehti saada jo käyttäjiensä keskuudessa lempinimen Nightmare. Tieto oyj suitsuttaa nettisivuillaan Lifecarea edelleen tähän tyyliin: ”Lifecare vähentää turhia työvaiheita sekä sujuvoittaa hoitoketjuja ... Ammattilaista ohjaavat palvelupolut, automaatiotoiminnot ja tehostunut käytettävyys tekevät järjestelmästä älykkään. Lifecare tukee aidosti ammattilaisen työnkulkua ja työprosesseja poimien hänelle oleellisen tiedon vaivattomasti tietojärjestelmästä. Käyttäjän rutiineja tehostavat joustavat ja monipuoliset automaatiotoiminnot.”

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme