Lahesta

"Ihanaa kun ajatellaan pyöräilijöitäkin" - lue täältä kaikki Veskun kokeilua kannattavat kommentit

Lukijakyselyssämme esitettiin seuraavia perusteluita Vesijärvenkadulle suunnittellun liikennekokeilun puolesta. Kokeilua kannatti 193 vastajaa yhteensä 830 vastaajasta.

Pyöräily Vesijärvenkadulla on todella hankalaa kun tila on kapea

Kai se Liikenne siirtyisi enemmän Lahden kadulle ainakin rekka Liikenne.

Saataisiin keskustan ilmettä kohennettua ja lähemmäksi muita isoja kaupunkeja

Liikun itse pyörällä ja näen, että pyöräilymahdollisuuksia tulisi parantaa edelleen ja tämä olisi hyvä keino aloittaa.

Veskulla asun ja liikenteen melu häiritsee todella. Pyöräkaistat ehdottomasti, syntyy vaaratilanteita kun liikkeistä tulevat ihmiset pompivat eteen. Lisäksi samanlaisia korotettuja suojateitä kuin uudella Kartanonkadulla tasaisin välimatkoin hidastamaan autojen kaasuttelua ja kauniita kukkaistutuksia keskikorokkeelle.

Keskustan kadut eivät ole tarkoitetut läpiajoliikenteelle.

Jos läpiajoliikenne on tärkeää,niin nopeudet 80km.Ei kestäisi kauan.Ei saastuttaisi.

Saadaan terveysaseman ruuhkiin helpotusta, kun ihmiset tekevät omahoitoa liikkumalla. Kävellen ja pyörällä näkee myös paljon enemmän ja kauppoihin poikkeaminen on helpompaa kuin autolla matkatessa.

Keskusta kaipaa lisää pyöräteitä. Aleksanterinkadulla ainoa huom. Hyvä pyörätie, mutta olisi mukava kulkea kävellen/ pyörällä turvallisesti myös satamasta rautatieasemalle päin. Jos Lahti aikoo edustaa vihreitä arvoja, niin myös niiden eteen pitää tehdä päätöksiä..esim. mahdollistamalla hyvät pyörätie yhteydet.

Elävä keskusta tulee jalankulkijoista ja pyöräilijöistä, ei autoilijoista.

Epäilyttää kylvähän että pysyykö Koiviston Autot yhdellä kaistalla, etenkin jos suunta Metsä-Pietilään...

Lahden keskustan pyöräilyä tulee kehittää. Se on parasta tulevaisuuden suunnittelua.

Keskustan yksityisautoilun hankaloittaminen kannustaa joukkoliikenteen käyttöön. Joukkoliikenteen hinnat vaan ovat sellaiset ettei se kannusta bussien käyttöön. Varsinkin joukkoliikennettä kokeilevalle kertamaksu on niin suuri ettei se houkuta edes yhden kerran kokeiluun.

Pyöräilyä Lahdessa onkin onnistuneesti tuettu ja toivottavasti sillä linjalla jatketaan.

Suunniteltujen parkkipaikkojen tulee olla pidempiaikaiseen pysäköintiin mahdollistavia, jotta ehtii käydä kampaajalla, joita Veskulla on paljon.

Katua pitkin pääsisi pyörällä kätevästi mm. satamaan, mutta ajo-olosuhteet ovat huonot. Miksi vain autoilijat pääsevät kulkemaan helposti?

Autoilijat ja yrittäjät ovat myös aina vaatimassa lisää parkkipaikkoja. Miksi lisäpaikat eivät nyt kelpaakaan?

Jos toimivuustarkastelu on osoittanut, että kahdella autokaistalla pärjätään, niin miksi sitä toimivuutta ei voisi käytännössä kokeilla? Vesijärvenkatua aktiivisesti eri vuorokaudenaikoihin käyttävät ovat varmaan huomanneet, miten tyhjä katu on autoista suurimman osan ajasta. Mutta eihän sitä kello neljän ruuhkassa auton ratissa istuessa varmaan tiedosta...

Kokeilu kannattaisi tehdä, koska yrittäjän mieli voi muuttua, jos liikkeen kassavirta alkaakin kokeilun myötä kasvamaan. Jos ei kokeile, ei tiedä.

Pyöräilijänä

Pyöräily lisääntyy, autoilla voi kauempaakin. Saadaan ns raskas liikenne pois keskustasta. Asumis- ja asiointiviihtyvyys paranee. Säilytetään silti autoilu, rinnalle kevyt liikenne!

Selkeyttää tietä ja samalla kevyenliikenteen käyttö mukavoituu huomattavasti

Katu on nykyisellään epäviihtyisä ja sitä pitkin ajetaan hirveällä vauhdilla keskustan läpi. Läpikulkevat autoilijat Saimaankadulle ja Veskulle lisää tilaa ihmisille sekä liikkeiden asiakkaille.

Kannatan kaikkia kokeiluja, jotka kannustavat ihmisiä vaihtamaan yksityisauton muihin kulkuneuvoihin. Suunnitelmaa pitäisi ehdottommasti kuitenkin muuttaa siten, että kaksisuuntaisen pyörätien sijaan kadun molemmille reunoille, autokaistojen kylkeen tulisi yksisuuntaiset pyöräkaistat. Muutaman sadan metrin mittaisilla kaksisuuntaisilla pyöräteillä ei ole pyöräilyn sujuvuuden kanssa mitään tekemistä. Päinvastoin, risteyspaikoissa ne ovat suorastaan vaaralliset ja kaksisuuntaisten pyöräteiden yhdistäminen järkevällä tavalla muihin väyliin on mahdotonta tehdä järkevästi. Esimerkiksi Aleksanterinkadun ja Vesijärvenkadun risteys on pyöräilijälle ihan mahdoton. Jos tavoitteena on lisätä pyöräilyn sujuvuutta ja houkuttelevuutta, kaksisuuntaisilla pyöräteillä sitä ei ainakaan tehdä. Voi, kun asiasta kysyttäisiin joskus pyöräilyyn perehtyneiltä suunnittelijoilta. Tai pyöräilijöiltä itseltään. Esimerkiksi Helsingin polkupyöräilijöiden sivuilta löytyy valtavasti infoa siitä, miten pyöräilyväylät kannattaisi kaupunkialueella suunnitella.

Kannattaa kokeilla, tällä hetkellä vesijärvenkatu ajavat autot eivät välitä jalan tai pyörällä kulkijoista tippaakaan

Lahden kaupungin keskusta-aluetta tulee kehittää kestävien liikennemuotojen, pyöräilyn ja joukkoliikenteen, ehdoilla. Yksityisautoilun vähentämiseen ohjaaminen tulisi olla kaupunkialueen liikennesuunnittelun tärkeimpiä tavoitteita. Kannatan autoliikenteen ohjaamista pääosin muille reiteille kuin keskustan läpi. Mm. toimivan liityntäpysäköinnin avulla myös kauempaa tulevien on mahdollista välttää auton käyttöä keskusta-alueella ja suosia joukkoliikennettä. Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta kaupungin liikennepolitiikan tulee olla pitkänäköistä ja perustua kestävälle pohjalle.

Vesku tuntuu pyörällä vaaralliselta.

Miksi vain Kirkkokadun ja Lahdenkadun väli?

Nykyisellään pyöräilijät jalankulkijoiden joukossa ovat todellinen turvallisuusriski.

Yöllisiä "kiihdytyskilpailuja" saataisiin hillittyä ja asukkaiden viihtyvyyttä parannettua. Veskun asukkailtahan ei toistaiseksi ole mielipiteitä kyselty.

Pysäköinti kadunvarteen tällä hetkellä lähes mahdotonta korkean rotvallin ja naurettavien valotolppien takia.

Erittäin hyvä idea. Kannustaa ihmisiä pyöräilyyn ja parantaa liikenneturvallisuutta vilkkaassa keskustassa.

Hyvä idea, turha läpiajoliikenne pois. Läpiajoliikenteestä ei tule asiakkaita yrityksille. Yrityksien asiakasparkkipaikat voidaan hoidaan kadun varrelle.

Autottomana ja paljon polkupyörällä liikkuvana suunnitelma näyttää hyvältä. Vesijärvenkadun suuntaisesti olenkin pyöräkaistaa kaivannut, täälä Lahdesssa kun ei ajokaistalla uskalla pyörällä ajaa ja molemmin puolin jalkakäytävät ovat kapeita ja niiden varrella on paljon liiketiloja, joiden ovista ihmisiä tulee ja menee. Tällä pätkällä siis joutuu varomaan jalankulkijoita paljon ja pyöräily siis voisi sujua uuden suunnitelman pohjalta jouhevammin.

Ymmärrän autoilijoiden närän. Lahdessa olisi kyllä tilausta yksitysautoilun senteiden muutokselle. Olen asunut useissa, niin saman kokoisissa kaupungeissa, kuin lahti, sekä pääkaupunkiseudulla. Ei Espoossa tai Helsingissa oman auton puuttuminen ole ongelma. Toki sielä julkinen liikenne on omaa luokkaansa ja sillä kulkeminen usein ruuhka-aikana nopeampaa.

Jotta kaupunkimme voi aidosti kehittyä eteenpäin, täytyy olla rohkeutta kokeilla ristiriitaisiakin asioita. Kehityksen ytimessä on rohkeus tehdä kokeiluja, joiden jälkeen tehdään rehti arvio kokeilun onnistumisesta.

Tulisi viihtyisämmäksi, kaupat ja ravintolat hyötyisivät sekä kaupunkilaiset pääsisivät nauttimaan kadun ainutkertaisesta atmosfääristä.

Autot pois keskustasta! On järjetöntä, että keskellä kaupunkia kulkee moinen pilluralliväylä. Ajonopeuksien laskeminen vähentää saastuttamista. Jne.!

Hyvä idea. Tulee liikuttua alueella päivittäin. Parantaa viihtyvyyttä ja vähentää liikenteen haittoja.

Ihanaa, että meitä kevyen liikenteen kukkijoitakin huomioidaan joskus. Kuljen Vesijärvenkatua kävellen päivittäin ja kokeilu varmasti parantaa minun viihtyvyyttäni kaupungissa. Tässäkin "vihreässä" kaupungissa autoilijat ovat yleensä aina etusijalla kaupunkisuunnitelussa.

Vesijärvenkatu on hyvin tunnettu siitä että lapset ja lapsenmieliset revittävät kovaäänisiä vempeleitään. Nopeuden hiljentäminen parantaisi huomattavasti asuinympäristöä kadun varrella. Parkkipaikkojen lisäys puhuu puolestaan. Kyllä kiitos.

Kaikki uudistuminen on hyvästä ja kokeilu kannattaa aina.

Pöyräily on tulevaisuutta. Niin miksi emme yritå parantaa sen mahdollisuutta!

Kokeilun avulla nähtäisiin vähentääkö se vaaratilanteita, joita aiheutuu nyt päivittäin, kun pyörät ja kävelijät kulkevat samalla jaetulla väylällä. Kokeilun mallikuvat myös näyttävät parantavan pysäköintimahdollisuuksia niin autolla kuin pyörällä liikuttaessa. Kokeilu näyttää myös tarjoavan mahdollisuuksia yrittäjille sillä lisääntynyt katutila voi mahdollistaa pienten terassien rakentamisen. Autoliikenne todennäköisesti myös sujuvoittuu, kun osa liikennevaloista poistetaan käytöstä.

Mikään ei edisty jos aina mennään saman vanhan mukaan.

Ihanaa kun aletaan ajatella pyöräilijöitäkin. Toivottavasti se innostaisi vielä useampaa pyörän selkään.

Kannatan kokeilua, sillä silloin nähdään miten kavennus vaikuttaisi keskustan liikenteeseen. Lisäksi haluaisin ehdottomasti tietää, miten liikennevirran on ajateltu kavennuksen toteutuessa soljuvan esimerkiksi etelästä pohjoiseen, mikä on toimiva vaihtoehtoinen reitti?

Kaupungin täytyy huomioida muutkin liikkujaryhmät kuin autoilijat, joitten ehdoilla liikenne pitkälti on suunniteltu. kävelijä ja pyöräilijäkin ovat osa liikennettä eivät vain autoilijat!

Lisää kevyttä liikennettä lahteen.

kyllä!

Pyöräily pitäisi saada sujuvammaksi omalle kaistalleen ja sen myötä jalankulku turvallisemmaksi.

Kokeilun avulla saa selville miksi 4-kaistaisen tien kaventaminen ei ole järkevää.

Pyöräilyä tulee edistää kulkumuotona sen etujen vuoksi. Lahden pyöräilykulttuuri on vielä lapsenkengissä, joten sen esille tuominen esimerkiksi tällaisessa yhteydessä on tärkeää. Kaikki kulkijat mahtuvat kyllä kaduillemme yhteisymmärryksessä. Oman pyöräilykaistan erottaminen on erinomainen ratkaisu.

Ehdotus on hyvä ja sitä kannattaa vähintäänkin kokeilla. Mielestäni kaistoja voisi vähentää muiltakin Vesijärvenkadun osuuksilla, koska läpiajoliikennettä on ihan liikaa.

Kannatan, koska asun itse Veskulla.

Autojen läpikulkuliikenne olisi hyvä ohjata mieluummin Saimaankadulle. Siksi Vesijärvenkadun rauhoittaminen autojen meteliltä olisi hyvä idea. Nykytilanne tympii kävelijän näkökulmasta.

Pyöräilijänä kannatan

Mahtava idea! Kerrankin huomataan, että myös pyöräilijät ovat liikennettä 20 kertaa pienemmällä tilankäytöllä.

Asun Vesku 31b:ssä ja seuraan liikennettä päivittäin. Todellista ruuhkaa näillä järjestelyillä ei kadulle synny kuin muutamaksi hetkeksi. Järjestely elävöittäisi katua. Veskua pitkin kulkee paljon väkeä kohti satamaa ja toisinpäin. Nykyisellään se ei edusta laadukasta citykatua.

Parkkipaikkojen lisäys olisi hyvä juttu!

Ensinnäkin nopeus rajoitus on nyt 40kmh.

Ja joka ilta ajetaan 40-80kmh. Ratsia vaan järjestetään väärään aikaan. Oikea ratsia aika olisi klo.21:00 jälkeen.

Kaupunki ei kehity, jos ei uskalleta kokeilla tai muuttaa mitään

Pyöräily Vesijärvenkatua pitkin on onnetonta. Varsinkin kirkkokadun risteyksestä eteenpäin sataman suuntaan kevyen liikenteen väylä on melkoisen kapea molemmilla puolin tietä.

Nykyisellään ankea katu.

Pyöräily tuo kadulle elämää ja kaistojen vähentäminen vähentää autoliikenteen haittoja. Kaupunki kuuluu ihmisille. Liikkeisiin pääsee muutenkin kuin autolla.

Vesijärvenkatu on suunniteltu toimimaan sujuvan autoliikenteen ja kävelijöiden varaan. Kolmas kulkumuoto, eli sujuva pyöräily, ei nyt toimi. Pyöräilijöiden osoitaminen samalle väylälle kävelijöiden kanssa luo jatkuvia vaaratilanteita ja väylä on eri nopeudella/välineillä liikkkuvien keskinäinen pujottelurata. On luontevaa osoittaa pyöräilijöille tilaa ajoradan puolelta, sillä siellä on varsin reilusti tilaa. Autot mahtuvat hyvin, vaikka yksi kaista vähennetään. Autoväylän kaventaminen pudottaa tilannenopeuksia ja vähentää siten liikenteen melua ja pölyhaittaa ja parantaa kaikkien turvallisuutta.

Keskusta ihmisille, eikä autoille

Tällä hetkellä vesijärvenkatua käytetään ajoväylänä Launeen suuriin kauppakeskuksiin. Siksi kannatan suunitelmaa.

Ihmisille tekisi todella hyvää liikkua ulkoilmassa. Ja välttää sitä turhaa autoilua.

On pitänyt vältellä pyöräilyä Veskulla mutta saisi tulevaisuudessa vaihtelua työmatkareitteihin

Kannatan liikennekokeilua sen vuoksi, koska keskustaan tarvitaan enemmän pyöräteitä jossa voi turvallisesti pyöräillä. Nyt joutuu kävelijöiden seassa pyöräilemään vesijärvenkadulla :(

Talojen asukkailleko ne parkkipaikat tulee?

Kannatan, sillä Lahti on vieläkin tätä nykyä pyöräilijän näkökulmasta vähintäänkin epämiellyttävä kaupunki. Esim. korotukset risteykseen mentäessä ja tultaessa. Mukavasti vanteet kolisee... Muualla Suomessa on onneksi jo edetty pyöräteihin jotka jatkuu risteyksen yli saumattomasti.

Hyvä, jos saadaan pyöräilijöille oma kaista

Tällä hetkellä Vesku ei houkuta kuin ohikulkuun. Mieluiten ihan muulle reitille. Kokeilussa voidaan palata takaisin vanhaan jos tulee ikävä. Kaupunkia tulee kehittää ihmisten eikä autojen ehdoilla. Tämä toimii muissakin kaupungeissa. Miksei Lahdessakin.

TAi vaihtoehtoisesti - pidetään 2 kaistaa niitä vrk:n 4 h "ruuhkia" varten, mutta pyöräilijät pois veskulta (suuri osa heistä aiheuttaa varaatilanteita jatkuvasti jalkakäytävillä). jSekä sinänsä upeat jalkakäytävävalot pois tai toiseen paikkaan. Syövät autoilijoiden parkkipaikkoja jo kesällä ja talvella vielä enemmän.

Pyöräilijöille omat kaistat. Autojen nopeut saadaan pudotettua. Katu tulee viihtyisämmäksi kävelijöille. paremmat pysähdyspaikat autoille. Läpiajoliikenne kehäteille.

Koko Vesijärvenkatu pitäisi laittaa yksikaistaiseksi, mieluusti vielä yksisuuntaiseksi! Syy:on käsittämätöntä, että aikanaan valtatie on laitettu kulkemaan kaupungin halki! Muualta muuttaneena olen ihmetellyt sitä jo kuuden vuoden ajan. Muutin tänne Joensuusta, jossa oli sama ongelma. Mutta viisaat päättäjät osasivat muuttaa liikennejärjestelyt siten, että vaan bussiliikenne sai käyttää ko.pääkatua. Alkuun oli mieletön polemiikki asiasta, mutta nyt ei kukaan kiinnitä siihen huomiota. Tällä järjestelyllä saatiin keskustasta pois raskas liikenne ja mikä parasta, katuralli loppui siihen paikkaan. Tämä olikin yksi syy tähän järjestelyyn. Vesijärvenkadulla on sama ongelma. Raskas liikenne jyllää yötä päivää, mutta jatkuva katuralli iltaisin ja viikonloppuisin on aivan sietämätöntä. Etenkin viikonloppuisin tuntuu, että asuu Monacon formularadan vieressä, kun trimmatut autot ja mopot päristävät kilpaa KAHDELLA kaistalla.Ehdotukseni on selkeä, koko Vesijärvenkatu Uudenmaankadulle saakka yksikaistaiseksi.Ps.Uusilahti-lehti! Julkaiskaa tämä kirjoitukseni ja saattakaa se myös tiedoksi päättäjille. Kiitos!

Rohkeaa kaupunkiympäristön uudistamista, läpiajoliikenne pois keskustasta.

Liikenne vähän rauhottuisi ja myös pyöräilijät ja jalankulkijatkin saisivat enemmän tilaa...

Parantaa pyöräilymahdollisuuksia.

Parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.

Itse pyöräilen Vesijärvenkatua joka päivä työmatka-ajona ja ehdottomasti oma pyöräkaista sille välille olisi hyvä,koska iltapäivisin välillä on niin ahdasta pujotella ihmisten välistä pyörällä. Kaiken lisäksi siinä usein tulee kaveriporukat sellaisina ryppäinä,jotka kulkevat vierekkäin leveästi,vaikka kuuluisi kulkea peräkkäin. Kokeilu toisi sujuvuutta ja turvallisuuden tuntua sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille.

Nykyinen kevyen liikenteen väylä on liian kapea. Siitä vie lisäksi tilaa puut ja pysäköidyt autot. Pyörällä kulkeminen olisi turvallisempaa jos väylä kulkisi kauempana liikkeiden ovista.

Paremmat maksuttomat parkkipaikat autoille. Vinoparkki on tehokkain.

Kokeillan, niin huomataan ettei toimi. Muuten ei uskota.

Vähemmän päästöistä ja mahdollisesti turvallisempaa liikennettä keskustan alueelle.

ois hienoo saada katu ihmisten käyttöön, lahtelaiset vois reipastua liikennekäyttäytymisessään niin hyvin ehtisi nykyinen määrä autoja kapeammastakin väylästä

Autoja enemmän vain pois keskustasta.

Vasemmalle kääntyville tulee oma kaista jolloin suoraanmenee jatkuvasti 1kaista Oikein hyvä

Kevyen liikenteen ja kävelyn edistäminen kaupungin keskustassa on aina hyvä asia

Koska on ärsyttävä aina jäädä sillä kadulla valoihin niin olisi hyvä jos ne poistettaisiin :)

Saataisiin edes tuo väli asfaltoitua .. vai saataisiinko ?

Liikennettä on aina kehitetty autoilu edellä tähän asti. Kyllä jokaisella liikkumismuodolla pitäisi olla yhtäläiset oikeudet turvallisiin liikennereitteihin, ja pyöräteiden lisääminen on ratkaisu tähän. Pyöräilystä ei saada huokuttelevampaa ennen kuin reitit ja pyörätieverkosto on turvallinen ja houkutteleva. Pyöräily on myös paras tapa hoitaa kansanterveyttä ja vähentää keskustoiden saasteita ja liikennemelua.

Tässähän voittaa kaikki. Autolla pääsee helpommin pysähtymään, pyörällä liikkumaan sujuvasti ja turvallisesti, keksustan liikkeet saavat asiakkaita ja mukavampi ympäristö liikkua kävellenkin. Todellakin kannattaa kokeilla!

Nykyäänkin tie on ruuhkainen,tämä ei ainakaan ruuhkaa vähennä. Keskustan vetovoima pienenee entisestään,kuka nyt haluaisi ruuhkiin istumaan. Automarkettien voittokulku jatkuu.

Kannatan, koska näin keskusta alueesta saadaan ympäristöystävällisempi.

Katu on uskomattoman hirveä tällä hetkellä, kaikin puolin! Pyörällä kulkeminen hengenvaarallista, eikä vain pyöräilijälle, vaan muille kulkijoille.

Matka Sibeliustalolle ja satamaan tuntuu valovuodelta, koska kokemus sinne kulkemisesta on niin vastenmielinen. Rautatieasemalta sibeliustalolle koko reitti olisi hyvä uusia.

Mahtuu sitä euroopassakin ajelemaan autot ja vielä älytöntä vauhtia, vaikka kaduilla on ravintoloita, kaistoja 1,5 ja todella kapeita.

Pyörätie olisi hyvä juttu vesijärvenkadulla ja liikenteen rauhoittuminen kokeilun myötä erittäin tervetullutta. Toki kaistojen vähentäminen ja nopeusrajoituksen laskeminen saattaa ruuhkauttaa keskustaa lisää, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Jos ei toimi, niin vanhaan voi aina palata.

Kävely ei ole turvallista koska pyöräilijät ajavat samalla alueella. Myös pyöräilijöille tilanne on hankala. Katu on liian kapea molemmille. Ihme ettei ole sattunut pahempia onnettomuuksia. Vai pitääkö ensin sattua että voidaan ja uskalletaan jotain järkevää tehdä. Liikennevalojen poistaminen kahdesta risteyksestä tuo sujuvuutta. Kokeilu kannattaa ehdottomasti toteuttaa.

Kävely ei ole turvallista koska pyöräilijät ajavat samalla alueella. Myös pyöräilijöille tilanne on hankala. Katu on liian kapea molemmille. Ihme ettei ole sattunut pahempia onnettomuuksia. Vai pitääkö ensin sattua että voidaan ja uskalletaan jotain järkevää tehdä. Liikennevalojen poistaminen kahdesta risteyksestä tuo sujuvuutta. Kokeilu kannattaa ehdottomasti toteuttaa.

Nopeudet laskisi. Turvallisempi.

Kannatan pyöräilyn ja kävelyn helpottamista keskustassa sekä liikenteen nopeuksien hidastumista. Toivon ettei liikennekokeilu vaikuta negatiivisesti linja-autoliikenteeseen.

Kannatan, koska kokeilussa nähdään, tuleeko Veskusta viihtyisämpi, jossa myös jalankulkijat viihtyisivät nykyistä paremmin. Pyöräilijät on syytä siirtää omalle kaistalleen, vähän väliä on vaarallisia tilanteita, kun ajavat jalkakäytävällä. Myös melu kadulla vähenee, kun nopeuksia pienennetään.Hyvä ! :)

Vesijärvenkadulla ajetaan aivan reikäpäisenä. Isot rekat kaahaa ja möly on sen mukainen. Raskas liikenne voitaisiin siirtää aivan hyvin pois keskustasta, näin on tehty muuallakin maailmassa eikä keskusta ole siitä kärsinyt, vaan päin vastoin. Ihmiset liikkuvat siellä enemmän kun isot autot eivät kaahaa neljällä kaistalla.

Läpiajoliikenne vähenee ja toivottavasti pyaäköinti helpottuisi ja tulisi useampi 15min ilmainen paikka,, jolloin liikkeissä olisi helpompi poiketa nopeasti

Pyöräilyn lisäämiseksi siitä on tehtävä turvallisempaa niin jalankulkijoille kuin pyöräilijöillekin. Selkeä erottelu parantaa molempien liikennemuotojen turvallisuutta. Viihtyisän keskustan eduksi on mitä vähemmän autoja kulkee kaupungin keskustan läpi.

Kannatan kokeilemista. Tosin epäilyttää, että liikenne puuroutuu ruuhka-aikana. Lahti on varmaan vielä pitkään autoilukaupunki. Joukkoliikenneyhteydet on parantuneet, kun bussiyhteydet kaikki kulkevat matkakeskuksen kautta ja aikataulutuksessa on pyritty huomioimaan juna-aikataulut.

Vesijärvenkadun ruuhka voi joskus kasvaa huomattavasti, joten suunnittelussa tulisi ottaa huomioon liikenteen sujuvuus mm. liikennevalojen aikojen suhteen.

Keskusta-alue pitää rauhoittaa autoilulta ja lisätä turvallisia kevyenliikenteen väyliä kuten oma kaista pyöräilijöille. Tällä hetkellä kävelijät ja pyöräilijät kohtaavat Veskulla usein lähelläpiti-tilanteita.

Lahes on erittäin voimakas periaatteellinen vastustus kaikkeen kehittämiseen ja vilpitön halu idänkaupan aikaisiin toimintatapoihin. Keskustan kehittämisen kannalta on välttämätöntä parantaa jalankulkua ja pyöräilyä. Elävät ja toimivat kävelykadut ja rauhallinen ajoneuvoliikenne takaavat keskusta-alueen vetovoiman.

Koko keskusta tulis siiirtää launeelle palvelut ovat jo siellä. Ja jättää nykyinen keskusta viher-vasemmisto poliitikoiden kokelukentäksi jonka veronmaksajat kustantaa. Toden näköisesti kohta myös asukkaat ovat samaa ideologista ryhmää, jotka tykkäävät päivisin kävellä kävely-ylä ja alamäkiä ja notkua toimettomana päivisin ja iltasin torin nurkalla.

Koko keskusta tulis siiirtää launeelle palvelut ovat jo siellä. Ja jättää nykyinen keskusta viher-vasemmisto poliitikoiden kokelukentäksi jonka veronmaksajat kustantaa. Toden näköisesti kohta myös asukkaat ovat samaa ideologista ryhmää, jotka tykkäävät päivisin kävellä kävely-ylä ja alamäkiä ja notkua toimettomana päivisin ja iltasin torin nurkalla.

Kaikki uudistukset on hyväksi lahdessa

Nelikaistainen tie kaupungin sydämessä ei ole millään lailla tehokasta tilankäyttöä kaupunkiviihtyvyyden kannalta. Joukkoliikennereitit fiksuiksi ja kunnon pyöräkaista veskulle!

Moni ajattelee liikennemääriä Veskun ja Aleksin kulmassa. Nyt on kuitenkin kyse Kirkkokadun ja Lahdenkadun välisestä osuudesta. Ajan itse päivittäin tuota pätkää ja minusta liikenne mahtuisi hyvin yhdellekin kaistalle.

Autoilijat ovat tällä Lahdessa todella itsekkäitä. (Olen itse Järvenpäästä, enkä ole missään koenmut vastaavaa). Jalankulkijana olen saanut pelätä useamman kerran. Kukaan ei päästä jalankulkijaa tien yli. Laskin kerran että 10 autoa meni ennen kuin sain ylittää tien. Lisäksi monet autoilijat tulevat vauhdilla risteyksiin, mikä vaarantaa jalankulkijan hengen. Pyöräilykaista loisi hyvää pyöräilykulttuuria, mikä on näin pienessä kaupungissa kasvavaa. Lisäksi alhaisempi nopeusrajoitus edistäisi sitä, että jalankulkijoihin OIKEASTI kiinnitettäisiin huomiota, eikä risteyksiin tultaisi vauhdilla. Pitää myös huomioida että Lahti mäkisenä kaupunkina, ei suojaa tarpeeksi pyörillä kulkevia lapsia, jotka saattavat tulla vauhdilla mäkiä alas suoraan suojateille. Kiitos, olen puhut. Kiitos että olette suunnitelleet tälläistä ja otatte kommentit vakavasti.

Tuollainen järjestely edistää pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikkumista ja lisää turvallisuutta. Vuosikymmeniä liikenneväyliä on suunniteltu enimmäkseen autoliikennettä ajatellen, nyt olisi aika ottaa muutkin huomioon. Samalla voisi kokeilla myös hyvää talvikunnossapitoa pyöräily- ja jalankulkuväylillä ja huolehtia myös pyörien pysäköinnistä. Nykyisellä Veskulla on hyvin harvassa paikkoja, johon voi lukita pyöränsä asioinnin ajaksi.

Autolla on puolensa kuljetusvälineenä, mutta olisi kaikkien etu muuttaa liikennettä kevyempään suuntaan. Melun ja saasteiden vähenemisen lisäksi olisi vähemmän autoja aiheuttamassa ruuhkia ja parkkipaikatkin riittäisivät paremmin niille, joiden on pakko liikkua autolla.

Ehdottomasti kannattaa kokeilla. Tällä hetkellä vesijärvenkadulla ei ole mukava pyöräillä eikä kävellä, sen sijaan automäärään nähden autoilla on aivan liikaa tilaa. Yrittäjä olisin mielissäni jos veskulle tulisi oma pyöräkaista, se toisi lisää pyöräilijöitä jotka muuten kiertävät kaukaa ja lisäksi tekisi veskusta viihtyisämmän ja hiljaisemman kadun ja toisi varmasti lisää asiakkaita.

On jo aika muuttaa autokaupunki Lahtea nykyaikaisempaan suuntaan ja antaa tilaa ihmisille ja elämälle keskustan kaduilla

Koska Lahti on muutenkin tehnyt isoja muutoksia niin eiköhän myös tämäkin onnistuisi.

Koska yksityisautoilu vähenee

Kannatan ehdottomasti tätä kokeilua, koska se lisäisi pyöräilijöiden turvallisuutta. Ja se vähentäisi myös melua, joten alueella olisi mukavampi liikkua kävellen ja pyörällä.

Kannatettava kokeilu! Katu on kaupungin vilkkaimpia, joten tilaa on syytä antaa myös ihmisille eikä vain ohikulkumatkalla oleville peltilehmille. Kokeilu parantaa varmasti myös ilmanlaatua ja kadun varren asukkaiden viihtyvyyttä.

Hyvin riittää autoilijoille yksi kaista suuntaansa, jää enemmän tilaa muille kulkijoille

Idea on todella tervetullut. Olen seurannut kymmenen vuoden ajan Vesijärvenkadun liikennettä asuessani Lahdenkadun ja Vesijärvenkadun risteyksessä. Ruuhkaa on vain iltapäivällä ja sekin vain risteykseen tultaessa etelästä päin ja silloinkin, vain kun pysähdytään punaisiin. Jalkakäytävillä sensijaan on vipinää, kun kävelijät ja pyöräilijät arpoo missä kohtaa kapealla käytävällä liikkuu. Nopeudet ovat liian kovia autolla ajaessa, jos haluaisi pysähtyä liikkeisiin ostoksille, niin autolla ajaessa huomaa, että ohi mentiin. Kadulla on paljon hyviä liiketiloja tyhjillään, jotka olisi varmasti vetovoimaisia yrittäjille, kunhan katu olisi vain viihtyisämmän ja turvallisemman oloinen kulkea. Ihmisiä kävelee monesti suurina ryhminä kohti satamaa ja varmasti näistä ihmisistä tulisi potentiaalisia asiakkaita mahdollisiin yrityksiin Vesijärvenkadulle. Miksi Vesijärvenkadun pitää palvella ohikulkijoita nopeana ajoratana. Toivon rohkeutta keskustan kehittämiseen. Tämän saman kokeilun voisi tehdä, myös Lahdenkadulla. Ajonopeudet ovat ihan liian kovat ajatellen, että ollaan keskustan alueella, joka on kokoajan kasvamassa liikennemäärältään. Kerrostalojen parkkipaikoilta on vaikea kääntyä Lahdenkadulle, kun autoilla on kova nopeudet.30-40 km/ h olisi koko kaupunkialueen nopeudeksi

Suosittelemme