Lahesta

Hyvinvointiyhtymän laskutuksessa ongelmia syksyyn asti

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on saanut satoja ilmoituksia virheellisistä laskuista.

Hyvinvointiyhtymän laskutusongelmat alkoivat tammikuussa, kun uusi potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön. Ongelmien korjaaminen on pitkä prosessi, joka vaatii paljon ylimääräistä työtä. Kuva: Mirja Hussain

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän laskutusongelmille ei näy loppua. Vuoden alussa yhtymässä otettiin käyttöön uusi potilastietojärjestelmä, jossa ilmeni useita ohjelmavirheitä. Tästä syystä yhtymän laskutuksessa on ollut viivytyksiä ja virheitä koko vuoden.

- Asiakasmassat ovat meillä valtavia, alkuvuodesta meiltä on lähtenyt 300 000 laskua liikkeelle. Emme ole pystyneet tilastoimaan virheitä tarkasti, mutta niitäkin on ollut satoja, toteaa talospäällikkö Salla Terho.

Asiaa on yritetty korjata siitä lähtien, kun ongelmat tammikuussa ilmenivät. Terho arvioi, laskutus saadaan normalisoitua syksyn alussa.

- Olemme tehneet koko kesän töitä, että saisimme ongelmia vähenemään. Laskutus on nyt pääsääntöisesti aikataulussa, mutta olemme vielä viiveessä terveysasemien lääkärikäyntien ja sairaanhoitajakäyntien laskutuksessa. Niiden kohdalla joudumme tekemään vielä paljon töitä. Joudumme tekemään manuaalisia tarkistuksia aina ennen kuin voimme lähettää laskun, ja työ on todella hidasta, sillä käsiteltävät massat ovat suuria, Terho kertoo.

Jos me olemme tehneet virheen, asiakkaan ei pitäisi siitä kärsiä. Talouspäällikkö Salla Terho

Uuden potilastietojärjestelmän ongelmat on jo suurimmalta osin korjattu.

- Tietysti, kun kyseessä on laaja ohjelmisto, yksittäisiä ongelmatapauksia tulee vastaan. Niitä korjataan kiireellisinä, mutta pääsääntöisesti ohjelmavirheet on saatu korjattua, Terho vakuuttaa.

Asiakkaille on lähetetty pitkin vuotta virheellisiä laskuja. Toisinaan sama lasku on lähetetty kahteen kertaan.

Uusi Lahti sai kesällä lukijapalautteen, jonka mukaan asiakkaalle oli lähetetty kaksi samaa laskua, ja hän oli maksanut molemmat. Toisen laskun palauttamissummasta oli peritty viiden euron pidätysmaksu.

- Meillä on yhtymässä ohjeistus, että jos asiakas itse maksaa laskun kahdesti, ja me palautamme rahaa, siitä peritään viiden euron maksu, koska se aiheuttaa meille ylimääräisiä kustannuksia. Kuitenkin, jos me olemme tehneet virheen, niin silloin maksua ei missään tapauksessa pitäisi periä. Aiomme käydä tätä prosessia läpi ja katsoa, voimmeko tehdä mitään. Jos me olemme tehneet virheen, asiakkaan ei pitäisi siitä kärsiä, Terho harmittelee.

- Tämä tilanne on kestämätön ja erittäin valitettava tilanne, ja tuntuu että pahoittelutkaan eivät enää auta. Tietenkin olemme äärimmäisen pahoillamme silti. Tilanteen ei pitäisi olla tällainen. Teemme kovasti töitä, että pääsisimme normaaliin tilanteeseen, hän jatkaa.

Hyvinvointiyhtymän tietoihin on tullut myös kolme tapausta, jossa asiakas ei ole mielestään saanut laskua lainkaan, vaan ensimmäinen yhteydenotto on tullut suoraan perintätoimistolta. Tilanne on yhtymän työntekijöille hankala, sillä postien kulkemista on vaikea seurata.

- Kirjeet, jotka lähetämme eteenpäin, eivät ole seurattavia lähetyksiä. Meidän on mahdoton tietää, miten valittu postioperaattori toimii. Meidän puoleltamme ei ole tietoa, että meiltä olisi jäänyt kirjeitä lähettämättä. Tietysti yritämme selvittää kadonneen kirjeen kohtaloa, mutta se on haasteellista, sillä emme pysty seuraamaan yksittäisten kirjeiden liikkumista, Terho selittää.

Terho kannustaa asiakkaita ottamaan aktiivisesti yhteyttä hyvinvointiyhtymän palvelunumeroihin, jos virheitä laskutuksessa ilmenee.

- Laskuissa on sähköpostiosoite ja kaksi asiakaspalvelunumeroa, joihin voi ottaa yhteyttä ja kertoa, että virhe on tapahtunut. Ehdottomasti korjaamme asian parhaamme mukaan, hän sanoo.

Reetta Multanen
reetta.multanen@uusilahti.fi

Suosittelemme