Lahesta

Lämmin kesä pitää venepoliisin kiireisenä

Niemen satamassa on rauhallista, kun ylikonstaapeli Petri Molander ja vanhempi konstaapeli Kalle Marttila laskevat poliisin vesijettiä veteen.

- Viimeksi joutsenperhe esti laskemisen, ne uiskentelivat rannan tuntumassa eivätkä suostuneet liikahtamaan. Silloin ei auttanut muu kuin mennä toiselle veneenlaskupaikalle, Marttila naurahtaa.

Vesijetti on kuulunut Hämeen poliisilaitoksen vakikalustoon seitsemisen vuotta. Ensimmäisen kerran sitä kokeiltiin noin 10 vuotta sitten.

- Vesijetillä on paljon nopeampi seuloa vesillä liikkujia ja sen kanssa on helpompi mennä veneen rinnalle. Vesijetti voi olla kolmekin kertaa tehokkaampi kuin vene. Lisäksi sitä ei huomaa yhtä helposti kuin poliisin venettä, joten meillä on myös yllätysetu, Molander kertoo.

Moni ei tajua, kuinka tärkeää on, että veneessä on kunnollinen sammutin. Ylikonstaapeli 29Petri Molander

Vesijetti ja poliisin vene partioivat Vesijärvellä tai Päijänteellä yhtä aikaa. Venettä tarvitaan, kun veneilijälle annetaan sakko tai hänet on vietävä maihin. Poliisien lisäksi veneessä on vapaaehtoisena työskentelevä sairaan- tai laboratoriohoitaja, joka pystyy tarkistamaan asiakkaiden tarkat promillelukemat verikokeella.

Molander, Marttila, vanhempi konstaapeli Sami Pöntinen ja nimettömänä pysyttelevä laboratoriohoitaja pakkaavat poliisin veneen täyteen eväitä ja muita tarvittavia varusteita. Vesillä ollaan koko viikonloppu.

- Tässä on aikamoinen pakkaaminen, puuskahtaa Pöntinen.

Hoitaja on päivystänyt vapaaehtoisena poliisin veneessä toistakymmentä vuotta.

- Tykkään veneilystä ja luonnosta, joten tänne on mukava tulla omalla ajallakin. Usein saan vain olla ja nauttia kyydistä, kun vesillä on rauhallista, hän toteaa.

Jotta poliisi voi partioida vesillä, hänen on käytävä neljän viikon pituinen kurssi. Hämeen poliisissa on kaksi valvontaryhmää ja yhteensä lähes kymmenen kurssin käynyttä poliisia.

- Partioimme vesillä vähän resurssien mukaan. Nyt olemme koko viikonlopun vesillä. Meidän toimialueemme ulottuu Päijänteen puoliväliin asti, joten matkoihin kuluu helposti todella paljon työaikaa, Molander kertoo.

Venepoliisilla on kesän aikana 20-40 tehtävää. Sää vaikuttaa vesillä liikkujien määrään paljon.

- Hyvinä kesinä, kuten nyt, valvonnan tarve on vesillä selkeästi suurempi, Molander pohtii.

Tehtävät vaihtelevat sakkojen antamisesta kadonneiden etsimiseen. Tyypillisin tapaus on asiakas, jonka veneessä on puutteelliset sammutusvälineet.

- Useimmiten sammutin on tarkastamatta tai sitä ei ole. Moni ei tajua, kuinka tärkeää on, että veneessä on kunnollinen sammutin. Jos veneessä syttyy tulipalo, sammuttimen avulla voi itse yrittää sammuttaa paloa ja apujoukkoja voi odottaa veneessä. Ilman sammutinta ihminen saattaa joutua odottamaan apua vedessä, ja silloin uhkaa hypotermia, Molander varoittaa.

- Lisäksi pelastusliivit ovat usein sullottu veneessä hankalaan paikkaan, jolloin niiden pukeminen hätätilanteessa on vaikeaa. Suosittelisin kaikkia pitämään pelastusliivit päällä, vaikka se ei ole pakollista, hän jatkaa.

Vesijetti tavoittaa yhden veneilijän, jonka sammutin on tarkastamatta. Pöntinen ja Molander saapuvat veneellä paikalle ja aloittavat paperityöt. Asiakas ottaa venepoliisin sakon mukisematta vastaan.

- Yleensä ihmiset suhtautuvat meihin todella positiivisesti. Meille on sanottu, että tuntuu turvalliselta, kun tietää että poliisi valvoo vesiäkin, Molander hymyilee.

Vaatimuksia

Veneillä ei voi ihan miten sattuu

Poliisi tarkistaa vesillä liikkujilta ajokyvyn ja -taidon sekä iän.

Veneilijän ruorijuopumusraja on yksi promille.

Liikkeellä olevassa moottoriveneessä tai yli viisi metriä pitkässä purjeveneessä on oltava pelastusliivit jokaiselle, tyhjennyspumppu tai muu väline veden poistamiseen, airot, mela tai ankkuri köysineen sekä tarkastettu sammutin, jos veneessä on liekillä toimiva polttolaite.

Reetta Multanen
reetta.multanen@uusilahti.fi

Suosittelemme