Lahesta

Takseilla edessään iso myllerrys heinäkuussa - lahtelaiset taksiautoilijat toivovat reilua kilpailua

Suomalainen taksiala menee perusteellisesti uusiksi heinäkuun alussa. Taksilupien määrää ei enää rajoiteta ja hinnoittelu vapautuu. Samalla poistuu nykyiset taksien päivystys- ja asemapaikkavelvoitteet.

Tämä tarkoittaa täysin uudenlaista kilpailutilannetta nykyisille taksiyrittäjille. Esimerkiksi kyydinvälityspalvelu Uber on ilmoittanut tekevänsä paluun Suomeen heinäkuussa. Pääkaupunkiseudulla Uber on jo kosiskellut kirjeellä nykyisiä taksiyrittäjiä yhteistyökumppanikseen, mutta täällä vastaavaa ei ole toistaiseksi nähty.

– Uber tulee varmasti, mutta se ei haittaa, jos he toimivat samoilla pelisäännöillä kuin muutkin, sanoo lahtelainen taksiautoilija Jari Kontula.

Myös Lahden taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jari Kasakkamäki on huolissaan kilpailun tasapuolisuudesta.

– Eniten mietityttää, miten harmaa talous saadaan pidettyä kurissa. Jos taksiyrittäjä hoitaa kaikki velvoitteensa yhteiskunnalle, hinta ei voi olla ratkaisevasti halvempi kuin nykyään.

Taksilain uudistus on johtanut myös siihen, että moni pitkän linjan yrittäjä laittaa pillit pussiin. Ilmiö on tuttu Lahden seudullakin.

– Eläköitymisiä tapahtuu, autojen vaihtoa on venytetty tämän vuoksi. Kyllä meillä noin 10–20 yrittäjää eli noin kymmenen prosenttia lopettaa, Kasakkamäki toteaa.

Uusi laki mahdollistaa nykyistä vaihtelevamman hinnoittelun, molempiin suuntiin.

– Toivottavasti emme näe täällä Tukholman tapaista ryöstöhinnoittelua. Se veisi luottamuksen kaikkia takseja kohtaan, Kontula pelkää.

Yrittäjät voisivat halutessaan periä kovempaa taksaa esimerkiksi juhlapyhien tyyppisten ruuhkapiikkien aikaan. Nykyisten taksiyrittäjien tilauskeskuksena toimivassa Lahden Aluetaksissa tuskin lähdetään tämäntyyppisiin ratkaisuihin.

– Palvelun hinnoittelun pitää olla ennustettavaa, ­toteaa Lahden Aluetaksin toimitusjohtaja Timo Ahokanto.

Paikalliset taksiyrittäjät ovat parhaillaan miettimässä tulevia hinnoitteluratkaisujaan. Esimerkiksi tietyille paljon käytetyille yhteysväleille saattaa tulla kiinteät hinnat. Kasakkamäki väläyttää yhtenä esimerkkinä matkakeskuksen ja Sibeliustalon välistä matkaa.

Taksikyytejä saa jatkossa tarjota nykyistä monenkirjavammalla kalustolla. Taksiksi kelpaa jatkossa esimerkiksi kuorma-auto, mopo-auto tai kolmipyörä. Lahden aluetaksin valikoimiin tällaisia kulkuneuvoja ei ole mietitty, sen sijaan paikalliset taksiyrittäjät ovat pyrkineet monilla muilla tavoin uudistamana ja kehittämään toimintaansa.

Henkilöstö on saanut asiakaspalvelukoulutusta ja toiminnan kehittämistä on mietitty muun muassa palvelumuotoilun keinoin. Perinteisillä takseilla on myös omat älypuhelinsovelluksensa: Valopilkku ja Book a Taxi.

Yhtenä osana paikallisten taksien uudistusta on ollut autojen ulkoinen ilme. Kylkiin ilmestyneet tarrat yhtenäistivät autojen ulkoasua, mutta esimerkiksi Oulussa uudistuksesta tehtiin vielä näyttävämpi teippaamalla autot ympäriinsä keltaisiksi kansainvälisen mallin mukaisesti. Kasakkamäki vihjaa, että Lahdessa nyt nähty ulkoasu-uudistus ei välttämättä ollut täysin lopullinen versio. Lahdessakin suunnittelupöydällä oli useita erilaisia vaihtoehtoja, esimerkiksi FC Lahden ja Pelicansin ­värien mukaan tehdyt ratkaisut. Toteutusta lähdettiin kuitenkin tässä vaiheessa tekemään pienin askelin.

– Yrittäjien ajatusmaailman muuttaminen siihen suuntaan, että ollaan kaikki saman näköisiä, on pitkä tie, Kasakkamäki sanoo diplomaattisesti.

Lakimuutos

Näillä ehdoilla taksin rattiin

Taksinkuljettajilla säilyy vaatimus kokeen suorittamisesta, mutta pakollinen koulutus poistuu. Kokeen osa-alueet ovat turvallisuus, matkustajan toimintarajoitusten huomioon ottaminen ja paikallistuntemus. Lisäksi tarkistetaan terveys- ja ajo-oikeustiedot sekä rikostausta.

Pelkällä taksinkuljettajan ammattiajoluvalla ei jatkossakaan saa toimia taksiyrittäjänä. Taksiliikenneluvan edellytyksiä ovat oikeustoimikelpoisuus, hyvämaineisuus, kyky vastata taloudellisista velvoitteista sekä pysyvä ja tosiasiallinen kotipaikka tai toimipaikka Suomessa.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme