Pääkirjoitus

Lahtelaisen liikenteen mullistus alkaa

Kyltitkin jo valmiina. Vanhanradankadun jatke ja Kujalan liittymä ovat viimeistelyvaiheessa. Tien tekijöiden tavoitteena on saada uusi liittymä käyttöön jo ennen joulua. Kuva: Tommi Berg

Lahtelaisessa liikenteessä on tapahtumassa isoin mullistus vuosikausiin, kun eteläinen kehätie avautuu näillä näkymin ensi vuoden lopussa. Tien vaikutukset heijastuvat laajalle alueelle myös sen välittömän lähiympäristön ulkopuolelle, koska uusi kaupunkimoottoritie muuttaa väistämättä totuttuja reittejä kaupungin sisäisessä liikenteessä.

Ensimmäiset vaikutukset ovat nähtävissä jo aivan lähiaikoina, sillä Kujalan liittymä on tarkoitus avata jo ennen joulua. Sen myötä Lotilan teollisuusalueelta avautuu molempiin suuntiin toimiva yhteys nelostielle, kun liittymään johtava Vanhanradankadun jatke otetaan käyttöön. Vastaavasti moottoritieltä pääsee kurvaamaan liittymän ramppien kautta suoraan teollisuusalueelle. Liittymän on toivottu helpottavan muun muassa Saksalankadun ruuhkia.

Vastaavia heijastusvaikutuksia on luvassa monelle muullekin suunnalle. Tässä vaiheessa kukaan ei tosin vielä tiedä tarkasti, miten ne toteutuvat. Viime kädessä autoilijat ratkaisevat omilla valinnoillaan, miten kaupungin liikenne suuntautuu tien valmistumisen jälkeen. Tilannetta voi verrata vesipuroon, joka hakeutuu aina sopivimpiin mahdollisiin uomiin ja hyödyntää matkan varrella eteen avautuvia uusia reittejä.

Kaupunki ja liikennesuunnittelijat voivat kuitenkin pyrkiä ohjaamaan puron kulkua haluamallaan tavalla esimerkiksi opastuksen avulla.

Tästä onkin jo olemassa alustavia ajatuksia. Yhtenä keskeisenä ideana tulevien vuosien liikennesuunnittelussa on niin sanottu ulkokehä, joka kaupunkiin syntyy kehätien avautumisen myötä. Sillä tarkoitetaan rengasmaista reittiä, joka kulkee pohjoisen suunnasta tultaessa Holman liikenneympyrästä valtatie 24:ää pitkin Kariston liittymään, sieltä edelleen nelostietä tulevaan Kujalaan liittymään ja edelleen eteläistä kehätietä pitkin kaupungin eteläpuolelta Hollolan suuntaan.

Toisin sanoen koko keskustan pääsee kiertämään valtatien tai moottoritien nopeusrajoituksilla. Tämän on arvioitu vaikuttavan merkittävästi myös kaupungin sisäiseen liikenteeseen pohjoisen ja etelän välillä. Liikennesuunnittelijoiden toiveena on, että ulkokehä ohjaisi keskustan läpi nykyään menevää liikennettä uudelle reitille.

Kaupunki onkin alustavasti esittänyt jo Väylävirastolle toiveen, jonka mukaan Holman liittymään tehtäisiin liikenteen ohjaamiseksi järjestelyitä, joiden myötä pohjoisen suunnasta tultaessa luonteva pääväylä jatkuisi valtatie 24:n reittiä pitkin kohti Karistoa ja keskustaa kohti menevä Lahdenkatu olisi pikemminkin liittymän sivuhaara. Nykyäänhän tilanne on käytännössä päinvastainen.

Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle meneviä ajatuksia keskustan liikennesuunnitelmiin on tarkoitus tehdä kehätien valmistumisen johdosta. Ei olisi järisyttävä yllätys, jos paljon keskustelua herättänyt ja poliitikkojen jo kertaalleen jäädyttämä idea Vesijärvenkadun ajokaistojen kaventamisesta putkahtaisi jälleen jostakin esille.

Keskustan osalta elämmekin nyt mielenkiintoisia aikoja, sillä Lahdessa on käynnistynyt vuoteen 2030 tähtäävän keskustan liikenne- ja liikkumissuunnitelman teko. Siinä on tarkoitus päivittää vuonna 2014 tehdyn keskustan yleissuunnitelman liikenneverkkoselvityksen osuus ja pohtia, kuinka keskustaa voitaisiin entisestään elävöittää liikennesuunnittelun keinoin.

Suunnitelma kytkeytyy myös Lahden suunta -nimiseen työhön, tavoitteena on, että vuonna 2030 yli puolet Lahdessa tehdyistä matkoista taitetaan kestävillä kulkumuodoilla eli kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteellä.

Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, aihe herättää erittäin vilkasta keskustelua. Siihen on hyvä mahdollisuus jo ensi viikon tiistai-iltana Museokioskilla järjestettävässä asukastilaisuudessa.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme