Pääkirjoitus
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Saavutettavuudesta huolehdittava jatkossakin

Lahden toriparkin käyttöaste on ollut 1,7. Se tarkoittaa, että jokaisessa ruudussa on ollut vuorokauden aikana keskimäärin 1,7 autoa. Kuva: Sami Kuusivirta

Toriparkki on monelle lahtelaiselle yhä kirosana, eräänlainen symboli huonoille päätöksille, jotka ovat syösseet kaupungin taloudelliseen kurimukseen. Päätöksen ympärillä käynyt keskustelu velloi aikoinaan niin kuumana, että tiettävästi jotkut kieltäytyvät edelleen ihan periaatteesta ajamasta autoaan parkkiluolaan.

Tässäkin tapauksessa totuus kaiken tunnekuohun ja kohinan taustalla on jotain muuta kuin äkkiseltään voisi luulla. Tuoreen uutisen mukaan toriparkin käyttäjämäärät ovat nyt kolmen vuoden jälkeen edellä alkuperäisistä tavoitteistaan, ja tällä hetkellä elätelläänkin toiveita parkkihallia varten otetun lainan nopeutetusta takaisinmaksusta (ESS 23.7.).

Odotetusti uutinen leimattiin joissakin kommenteissa tuoreeltaan mätäkuun jutuksi. Reaktiot eivät yllätä, sillä omien ennakkokäsitysten muuttaminen on yllättävän vaikea laji. Onhan keskuudessamme myös mm. heitä, jotka eivät usko ihmisen koskaan käyneen kuussa.

Vaikka toriparkin tilanne näyttää juuri nyt hyvältä, samaa ei voi varauksetta sanoa koko Lahden keskustan tilanteesta.

Toriparkin tavoitteena oli mahdollistaa keskusta kehittäminen kävelypainotteisempaan suuntaan, mitä onkin jo toteutettu Aleksilla. Ratkaisua voi pitää onnistuneena kaupunkikuvan kannalta, vaikka ajokaistojen poistaminen tuntuu yhä olevan monelle kova pala.

Tästä eteenpäin kuitenkin kannattaa miettiä tarkasti, millaisia ratkaisuja Lahden kokoisen kaupungin keskustaan kannattaa viritellä.

Julkisuudessa olleet suunnitelmat Vesijärvenkadun ajoväylien kaventamisesta ovat toistaiseksi aikalisällä odottamassa Ranta-Kartanon ja Lahdenkadun remonttien valmistumista.

Sen jälkeenkin asiaa kannattaa miettiä ja laskea huolella ennen lopullisia päätöksiä. Keskustan pitää olla tulevaisuudessakin helposti saavutettavissa kaikilla eri tavoin, jos se halutaan pitää elinvoimaisena.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme