Lukijalta

Lukijalta

Peräänkuulutan rata­investointeihin selkeää strategiaa

Kirjoittaja peräänkuuluttaa nykyisten ratojen parantamista, ei kokonaan uusien ratalinjausten tekemistä. Kuva: Juha Peurala

Kuuntelin eduskuntavaalilähetystä paikallisesta mainosradiosta, Radio Voimasta. Keskustelussa oli mukana SDP:n Ville Skinnari sekä Keskustan Juha Rehula. Puheena oli muun muassa ratahankeyhtiöiden perustaminen ensi vaalikaudella.

Ratainvestoinnit eivät voi odottaa: niiden kehittämiseen on oltava selkeä strategia. Uusia linjauksia, jossa uutta rataa rakennetaan Helsinki-Kouvola-välille saati muita linjauksia ei tarvita. Fakta on se, että Helsinki–Tornio-radan luokitus nousee EU:n ydinverkkokäytäväksi, mikä merkitsee sitä, että Suomi saa ratayhteyden parantamiseen paljon nykyistä enemmän rahoitusta EU:lta.

Koko ohjelmakaudella 2021–2027 EU-rahoitus nousee laskennallisesti 600 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa vuositasolla noin 80 miljoonan euron EU-rahoitusta, sanoo kokoomusmeppi Henna Virkkunen. Meillä Suomessa on ollut rata-osuuksia, joiden rakentaminen on jäänyt kesken, muun muassa Liminka–Oulu-väli. Olisi tärkeää, mikäli EU-rahaa on saatu tai saadaan Helsinki-Tornion rataosuuden parantamiseen, niin rahat on juuri käytettävä sen välin parantamiselle.

Kaksoisraide lyhentää matka-aikoja ja sujuvoittaa liikennettä pohjoiseen mentäessä. Tehdään homma loppuun asti kunnialla. VR ei ole se taho, jolle matka-aikojen viivästymisestä voi valittaa. Nämä ovat poliittisia päätöksiä, jolla äänestämisen kautta voi vaikuttaa.

Kanta- sekä Päijät-Hämeessä se tarkoittaa niiden ehdokkaiden äänestämistä, jotka kannattavat pääradan kehittämistä.

Sami Korkiakoski

Suosittelemme