Lukijalta

Lukijalta

Nouseeko polttoainevero eduskuntavaalien puheenaiheeksi?

Maanantaina julkistetun ilmastonmuutosraportin myötä myös keskustelu liikenteen verotuksesta kiihtyy. Kuva: Antti Sepponen

Vaalihuuma alkaa olla kuumimmillaan, ja puolueet hiovat eduskuntavaaliohjelmiaan kevättä varten. Jokaisella puolueella on omat näkemyksensä siitä, miten Suomi laitetaan kuntoon ja miten omistamista, kuluttamista tai ansiotuloja pitäisi verottaa.

Verotus onkin yksi puhutuimmista ja tunteita herättävimmistä aiheista. Esimerkiksi kulutushyödykkeiden verotuksen logiikka menee niin, että mitä haitallisempi tuote on, sitä enemmän sitä verotetaan. Tupakka ja alkoholi ovat tällä logiikalla luonnollisesti listan kärjessä.

Myös autoilua verotetaan rankasti, sillä auton hinnasta kolmannes on veroa. Käyttökuluja lisää se, että sekä bensiinistä että dieselistä maksetaan valmiste- ja arvonlisäveroa. Esimerkiksi 95-oktaanisen bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 68 prosenttia muodostui erilaisista veroista vuonna 2015.

Jokainen meistä autoilijoista on varmaan huomannut tankilla käydessään, että bensan ja dieselin hinnat ovat nousseet jatkuvasti. Tämä on kuitenkin vasta alkusoittoa, mikäli Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa Sitraa on uskominen.

Näin vaalikauden lopussahan tällaiset päätökset ovat täysin poissuljettuja äänestäjäkadon pelossa.

Pariisin ilmastokokouksen neuvotteluiden mukaisesti Suomi joutuu vähentämään kasvihuonepäästöjään päästökauppaan kuulumattomilla sektoreilla 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. EU-maista vain Ruotsi ja Luxemburg saivat komissiolta suuremman tavoitteen kuin Suomi. Esimerkiksi usealla Itä-Euroopan valtiolla tavoite on alle kymmenen prosenttia ja Bulgarialla nolla.

Jotta tähän kunnianhimoiseen tavoitteeseen päästäisiin, tulisi seuraavan hallituksen toteuttaa radikaali verouudistus ilmastonmuutosta kiihdyttävien hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi. Sitra esittelee ehdotuksen yksityiskohdat lähikuukausina, mutta esimerkiksi polttoaineveroihin pitäisi tehdä raju korotus.

Tämä ei harvaan asutussa maassamme ole kuitenkaan ongelmatonta, sillä esimerkiksi joukkoliikenne ei haja-asutusalueilla tunnetusti toimi yhtä jouhevasti kuin kaupungeissa. Lisäksi polttoainevero tasaverona iskee pahiten pienituloisiin.

Siinäpä onkin pähkinää purtavaksi tuleville päättäjillemme, kun ratkaisuja pitäisi pystyä tekemään heti seuraavan hallituskauden alkupuolella. Näin vaalikauden lopussahan tällaiset päätökset ovat täysin poissuljettuja äänestäjäkadon pelossa.

Nähtäväksi myös jää, kuinka suuren painoarvon tämä Sitran ehdotus uudessa hallituksessa tulee saamaan, joten äänestäjien kannattanee ottaa tämäkin aihe puheeksi vaaliteltoilla käydessään.

Suosittelemme