Kannanottoja ja kolumneja
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Järjen käyttö unohtui Säätytalolla

Maanantaina virallisesti julkistetusta hallitusohjelmasta löytyy yksityiskohta, jota Lahden seudulla pelättiin jo etukäteen. Hallitus on varautunut käynnistämään Helsingistä itään suuntautuvan ratahankkeen erillisrahoituksen avulla.

Tuosta kirjauksesta on vielä ­matkaa hankkeen toteutukseen, koska sen ­suunnitteluakaan ei ole vielä aloitettu. Siitä huolimatta jo pelkkä maininta ­mahdollisesta radan rakentamisesta on huolestuttava ­signaali.

Toteutuessaan hanke tarkoittaisi, että Lahden junavuorot vähenisivät tuntuvasti, koska kaupunki jäisi valtakunnallisessa rataverkossa sivuraiteelle.

Itäradan rakentamisella ei olisi yhtään mitään tekemistä järjen kanssa. Hanke maksaisi peräti 1,7 miljardia euroa ja se nopeuttaisi Helsingin ja Kouvolan välistä matka-aikaa vain 13 minuutilla.

Keväällä julkistetun selvityksen mukaan hanke olisi taloudellisesti kannattamaton. Sen hyötykustannussuhde olisi äärimmäisen surkea, ainoastaan 0,13.

Luku tarkoittaa sitä, että liikennetaloudellisessa laskelmassa hyödyt 30 vuoden ajalle ovat 13 prosenttia hankkeen kustannuksista. Tuollaisilla luvuilla ei ole ollut tapana aloittaa isoja liikennehankkeita. Vertailun vuoksi: Lahden eteläisen kehätien hyötykustannussuhde on 2,1.

Lahdessa ehdittiin jo tuudittautua liiallisen hyvänolon tunteeseen, kun mainittu selvitys tyrmäsi itäradan kannattavuuden. Paikalliset päättäjät vaikuttivatkin aidosti yllättyneiltä, kun Helsingin Sanomat uutisoi hallitusneuvotteluiden aikana itäradan heränneen jälleen henkiin.

Hallitusohjelmaan ilmestynyt onkin itäisen Suomen lobbareiden suuri voitto ja lahtelaisten iso epäonnistuminen. Lahden johtavat päättäjät ja virkamiehet nostivatkin hallitusohjelmaa kommentoidessaan mieluummin esiin muita yksityiskohtia, jotka näyttivät Lahden kannalta suotuisilta.

Itärata esiintyi ikään kuin sivulauseenomaisena mainintana asiasta, joka pitää saada ”pois listoilta”.

Siinä urakassa riittääkin nyt työtä, koska juna on jo lähtenyt aivan väärään suuntaan.

Osa nykyisten hallituspuolueiden edustajista on käytännössä valmis tukemaan mitä tahansa ratahanketta joukkoliikenteen edistämisen ja ilmastopolitiikan nimissä, kustannuksista piittaamatta.

Toisaalta itärata nähdään myös aluepolitiikan välineenä. Itäisen Suomen lobbarit ovat nähtävästi onnistuneet saamaan läpi viestinsä, jonka mukaan rata olisi keino pysäyttää itäisen Suomen väestökatoa.

Esimerkiksi Kuopion ja Joensuun suunnalta on argumentoitu radan puolesta suunnilleen siinä hengessä, että nopeampi yhteys Helsinkiin parantaisi alueiden vetovoimaisuutta. Esimerkiksi kuopiolaisten mielestä ei ole oikein, että samalla korkeudella olevalta Seinäjoelta pääsee Helsinkiin junalla huomattavasti nopeammin.

Tuollaisia perusteluita lukiessa ei tiedä, itkeäkö vai nauraa. Jokainen rationaalisesti ajatteleva ihminen tietää, että Kuopiosta tai Joensuusta ei tule Helsingin työssäkäyntialuetta edes viivasuoran ratayhteyden avulla. Matka kestää joka tapauksessa tunteja, nyt ei kuitenkaan vielä puhuta 1 200 kilometrin nopeudella putkessa kulkevista Hyperloop-yhteyksistä.

Lahtelaisittain rohkaisevaa on hallitusohjelmaan tehty kirjaus, jonka mukaan ”hankkeita ei eroteta koko väyläverkoston kehittämisestä ja 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnittelusta, jotta kustannustehokkaimmat ja toimivimmat ratkaisut tulevat käytäntöön”.

Jos tuo ei ole vain hallitusohjelman täytteeksi tehtyä sanahelinää, ei itäradalla pitäisi olla mitään etenemisen mahdollisuuksia. Ylivoimaisesti kustannustehokkain ratkaisu idän yhteyksien nopeuttamiseksi on nykyisen rataverkon parantaminen.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme