Ämpärillinen
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Öyhöttämistä ja hyvesignalointia Veskulla

Päijänteenkadulle tehty tapahtuma-aukio on yksi esimerkki paikallisista katukokeiluista. Viereen suunniteltu Vesijärvenkadun järjestely on herättänyt vilkkaan keskustelun, joka noudattaa samantyyppistä kaavaa kuin monissa muissakin paikallisissa liikennehankkeissa.

T urvapaikanhakijat.

Noin, yksi oman aikamme helpoimmista ihmiskokeista on nyt tehty. Jotkut teistä ehtivät jo kokea tätä tekstiä aloittaessaan läikähdyksen sympatian ja auttamisen halun tunteita, jotkut kiukkua ja pelkoa. Ja aika moni todennäköisesti haluaa juosta karkuun koko puheenaihetta oman mielenterveytensä nimissä.

Vesijärvenkatu.

Kyllä, löytyy täältä paikalliseltakin tasolta yhtä vahvasti tunteisiin meneviä taikasanoja. Joku teistä on jo lähdössä maalaamaan pyörätien kaistoja, joku keräämään adressia.

Yksittäisen puheenaiheen taustalle latautuu kokonaiset elämänkatsomukset ja maailmankuvat, jolloin massiivinen törmäys on valmis.

Oli asioiden mittakaava mikä tahansa, kiistanalaisten kysymysten ympärillä pyörivistä keskusteluista löytyy paljon yhteisiä piirteitä.

Kyse ei koskaan ole vain tiettyyn ajankohtaiseen kysymykseen liittyvästä mielipiteestä. Yksittäisen puheenaiheen taustalle latautuu kokonaiset elämänkatsomukset ja maailmankuvat, jolloin massiivinen törmäys on valmis. Tunne vie ja järki vikisee.

Kiivain turvapaikanhakijoihin liittyvä keskustelu on onneksi rauhoittunut vuodesta 2015, mutta joitain pysyvää siitä on jäänyt keskustelukulttuuriimme. Tänä päivänä ei taida olla sellaista yhteiskunnalliseen ongelmaan liittyvää keskustelunaihetta, josta joku ei muutaman kommentin jälkeen syyttäisi turvapaikanhakijoita.

Vastaavalla logiikalla toimiva ilmiö tapahtuu paikallisen tason keskusteluissa esimerkiksi silloin, kun suunnilleen mikä tahansa Lahden ongelmat laitetaan toriparkin rakentamisen tai Aleksanterinkadun uudistamisen piikkiin.

Kun taustalla on pirullisen isoja ja monimutkaisia ongelmia, kaikenlaiset syntipukit ovat aina olleet näppärä helpotus.

Eri leireihin kuuluvat ihmiset on helppo tunnistaa heidän käyttämistään sanavalinnoista.

Esimerkiksi turvapaikanhakijakeskusteluissa törmää säännöllisesti termiin ”öyhöttäjä”, jolla tarkoitetaan fanaattisesti turvapaikanhakijoita vastustavia henkilöitä. Tiedätte tämän ihmistyypin, jolle jokainen turvapaikanhakija on potentiaalinen raiskaaja, terroristi tai vähintäänkin sosiaalietuuksien väärinkäyttäjä.

Samanlaisesta paikallistason öyhöttämisestä on mielestäni kyse siinä tapauksessa, kun mikä tahansa parkkiruudun poisto on suunnilleen maailmanloppu ja kuolinisku Lahden keskustalle.

Oli aihe mikä tahansa, öyhöttämisen päästyä vauhtiin asioiden mittasuhteilla pyyhitään pöytää.

Kolikolla on tässäkin tapauksessa toinen puolensa. Öyhöttämisestä syytetyt henkilöt käyttävät usein vastapuolen toimintaa kuvatessaan termejä ”hyvesignalointi” tai ”moraaliposeeraus”.

Jos olen oikein käsittänyt, termeillä tarkoitetaan suunnilleen samantyyppistä käyttäytymismallia. Ihminen pyrkii antamaan itsestään mahdollisimman tiedostavan ja edistyksellisen mielikuvan, ja pyrkii nostamaan itseään toisten yläpuolelle.

Piirre on tunnistettavissa turvapaikanhakijakeskusteluissa: jos sanot puolella sanallakin jotain perusteltuakin kritiikkiä turvapaikanhakijatilanteeseen liittyvistä epäkohdista, olet tietyissä piireissä auttamatta menettänyt kasvosi, etkä missään tapauksessa voi olla avarakatseinen ja suvaitsevainen ihminen.

Vastaavaa pohjavirettä esiintyy mielestäni näissä paikallistason väännöissä. Jos kyseenalaistat autoilun rajoittamiseksi mietittyjä ratkaisuja, olet menneisyyteen jämähtänyt fossiilisen aikakauden reliikki, jonka näkemyksiä kenenkään edelläkävijän ei tarvitse ottaa tosissaan.

Kun keskusteluja käydään poteroista, toisen osapuolen hyvätkin argumentit jäävät huomiotta. Se on lopulta kaikkien tappio.

Turvapaikanhakijakysymystä en nyt edes yritä tässä ratkaista, mutta paikallisista liikennejärjestelyistä on syytä heittää pari huomiota mietittäväksi.

Mistä oikeastaan keskustelemme, kun keskustelemme mahdollisesta Vesijärvenkadun kaventamisesta? Kadun tekemisestä viihtyisämmäksi? Keskustan elävöittämisestä? Liikenneturvallisuuden parantamisesta? Vai sittenkin yksityisautoilun vähentämisestä ja sitä kautta ihmisten kulkutapoihin vaikuttamisesta?

Tästä olisi nyt hyvä käydä mahdollisimman avoin ja rehellinen keskustelu, koska vastaus tuntuu riippuvan aina tilanteesta.

Kävelypainotteisen keskustan kehittäminen on mielestäni hyvä ajatus, mutta sille olisi mielestäni paljon otollisempia katuja lähempänä perinteistä ydinkeskustaa. Katuja, jotka eivät ole koko kaupungin liikenneverkon kannalta olennaisia valtasuonia.

Päästövähennysten välttämättömyyttä ei voi näinä aikoina kiistää, mutta hätiköiden tehdyt paikallistason ratkaisut voivat pahimmillaan vain lisätä kokonaispäästöjä ja siinä sivussa vaikeuttaa keskustan saavutettavuutta.

Todelliset liikkumismuotoihin vaikuttavat päätökset tehdään esimerkiksi verotusratkaisuilla, joiden paikka on jossain ihan muualla kuin Lahden kaupungintalolla.

Oli puheenaihe mikä tahansa, yritetään kuunnella myös omia näkemyksiämme kyseenalaistavia kommentteja kaikista pään sisällämme kuiskuttavista pikkupiruista, jotka kannustavat öyhöttämiseen tai hyvesignalointiin. Se on lopulta ainoa tapa päästä järkevään kokonaisratkaisuun, jota nyt niin kovasti kaivataan myös Lahden liikenneratkaisuihin.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme