Ämpärillinen
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Viikonloppuna shoppailemaan

Suomen hävittäjähankinnasta ovat kilpailemassa muun muassa amerikkalainen F-35 (yllä), eurooppalaisten valmistajien tekemä Eurofighter ja ruotsalainen Jas Gripen E.

Autoliikkeet ovat jälleen viime aikoina yrittäneet saada asiakkaita tarttumaan pyydykseen perinteisten viikonloppunäyttelyiden avulla. Tällä viikolla Lahdessa nähdään kuitenkin tavanomaisesta poikkeava kulkuneuvojen viikonloppunäyttely, kun messukeskuksessa järjestetään Kokonaisturvallisuus 2018 -tapahtuma.

Vaikka tapahtumassa on nimensä mukaisesti esillä kaikenlaista ruohonjuuritasonkin asiaa arjen turvallisuudesta lähtien, perinteisen maanpuolustuksen kovinta ydintä ei ole unohdettu. Messuilla on muassa esillä Suomen tulevan hävittäjähankinnan tarjouskilpailuun osallistuvia yrityksiä.

Äkkiseltään ajateltuna koko ajatus tuntuu absurdilta. Mitä ihmettä ne tekevät siellä metrilakujen ja tavallisten kaduntallaajien keskuudessa? .Päivää, mitäs isäntä? Onkos teillä hävittäjäasiat kunnossa? Olisiko vaihto ajankohtainen? Katsottaisko vähän tätä meidän uutuusmallia ....

Mitä enemmän asiaa miettii, sitä perustellummalta hävittäjäehdokkaiden esittäytyminen tuntuu. Onhan kyseessä suurin yksittäinen hankinta, jota valtio on vuosikausiin tekemässä. Pelkästään alkuhankinnan hinnaksi on arvioitu 5-10 miljardia euroa.

Onkos teillä hävittäjäasiat kunnossa? Olisiko vaihto ajankohtainen?

Laskun maksajina olemme viime kädessä sinä ja minä, kaikki me iloiset veronmaksajat, joten on vain ja ainoastaan kohtuullista saada asiasta edes pintapuolista tietoa etukäteen.

Esikarsinnan tekeminen on helppoa. Suomen hävittäjäkisaan osallistuvista firmoista Lahden messuilla ovat esillä ruotsalaisen Jas Gripenin valmistaja Saab, amerikkalaisen F-35:n valmistaja Lockheed Martin ja Eurofighter-hävittäjän taustalta löytyvä Airbus. Sen sijaan ranskalaista Rafalea valmistavaa Dassaultia tai amerikkalaista Super Hornetia tekevää Boeingia messujen osallistujaluettelosta ei löydy.

Jos joku on noin vähän kiinnostunut lahtelaisten tunteista ja mielipiteistä, ei hän ansaitse päästä alkua pidemmälle.

Kolmessakin vaihtoehdossa riittää puntaroimista. Vaikka hävittäjä kaikkine oheisjärjestelmineen on huomattavan monimutkainen tekninen kokonaisuus, hankintapäätöksen taustalla on lopulta samantyyppisiä psykologisia elementtejä kuin autokaupassa.

Tässäkin tapauksessa jokaisella merkillä on omat uskolliset kannattajansa. Satunnainen ostopäätöksen miettijä löytää pienellä nettiselailulla helposti verbaalisia pilottien pippelinmittausmittelöitä, jotka muistuttavat sävyltään intohimoisesti autoihin suhtautuvien miesten kommentteja.

.Koelentäjän työssäni lennän F-35:tä Patuxent Riverin lentotukikohdasta korkeimmillaan 1,6-kertaisella äänennopeudella. Silloin mukana on turvallisuussyistä aina Hornet tai Super Hornet (sekin ehdolla ilmavoimille), usein vielä valokuvaajan kanssa. Ne koneet eivät koskaan pysy mukana kiihdytyksessä, ja minulta ei koskaan lopu polttoaine ensimmäisenä., kommentoi Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn Aamulehdelle (14.6.).

F-35:n valttina ovat ennen kaikkea sen nykyaikaiset häiveominaisuudet, joiden johdosta se ei näy vihollisen tutkassa. Onko köyhällä varaa halpaan? Iskeäkö kiinni kovalla rahalla uusimpaan tekniikkaan? Vai vanheneeko sekin käsiin? Kilpailijat ovat muistuttaneet, että uusien kehitteillä olevien tutkajärjestelmien myötä myös häiveominaisuuksilla varustetut koneet voidaan nähdä tulevaisuudessa.

Nyt nopean ostajan etuna 1 500 euron varustepaketti kaupan päälle!

Hävittäjähankinnassakin lisäherkuilla on merkitystä. Esimerkiksi Eurofighter Typhoonissa on 13 ulkoista kiinnityspaikkaa. .Kaksi ilmasta ilmaan -ohjusta ei ole tarpeeksi itsepuolustukseen. Typhoonissa minulla oli aina vähintään kuusi, kommentoi Britannian ilmavoimissa neljännesvuosisadan palvellut Paul Smith (Aamulehti 15.6). Asiaan tarkemmin perehtyneet osasivat lukea tuon kuittauksena kilpailija F-35:n sisäistä aselastia kohtaan.

Mutta paljonkos se merkkihuolto maksaa missäkin mallissa?

Hävittäjähankinnassa erittäin oleellisen kysymys, sillä elinkaarikustannukset pomppaavat helposti sfääreihin. Hurjimpien arvioiden mukaan puhutaan jopa 20-30 miljardista varsinaisen hankintahinnan päälle. Kalliit ylläpitokulut ovat olleet erityisesti F-35:n osalta ongelma, mistä kilpailijat ovat mielellään muistuttaneet.

Suomen kannalta oleellista on myös hävittäjien huoltovarmuus. Nykyisen Hornet-kaluston huollosta jopa yli 90 prosenttia tehdään Suomessa, mutta tulevassa mallissa tällainen ei välttämättä onnistu. Esimerkiksi F-35:n osalta esillä on ollut suunnitelma, jonka mukaan koneiden rungon Euroopan päähuoltokeskus olisi Italiassa, ja moottoreiden Turkissa.

Autokuumetartunnan tavoin tässäkin tapauksessa perheestä löytyy myös heitä, jotka haluavat vielä kerran keskustella koko hankinnan mielekkyydestä. Esimerkiksi vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin mielestä hävittäjähankinnoissa ei ole syytä lukittautua ennalta tiettyyn konemäärään, vaan to­del­li­nen tar­ve tulee ar­vioi­da tark­kaan niin mää­rän kuin han­kin­ta­hin­nan osal­ta. Kaluston uusimista sinänsä hänkään ei kyseenalaista.

Sotilaat puolestaan ovat korostaneet, että koko maan puolustamiseen tarvitaan 64 hävittäjää.

Ota tuosta kaikesta nyt sitten päättäjänä selvää. Vielä kun pitäisi ottaa huomioon asiaan liittyvät ulkopoliittiset ulottuvuudet: kumarretaanko mieluummin Jenkkilään vai Eurooppaan? Lopullinen päätös on tarkoitus tehdä vuoteen 2021 loppuun mennessä ja hankinnan turvin on tarkoitus pärjätä 2030-luvulla.

Onneksi lopullinen vastuu ei ole yksin minun ja sinun harteilla. Viikonlopun vaativimmat päätökset saattavat sittenkin jäädä metrilakujen värien valintaan. (Oletan, että jokaisessa tapahtumassa on metrilakuja).

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme