Ämpärillinen
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Viihdyttäjiä ja vittuilijoita ravintoloihin

Tämä ravintola-alan ammattilainen ehti tiettävästi eläkkeelle ennen kuin kukaan tuli neuvomaan, miten asiakkaiden kanssa tulisi konseptin mukaan toimia. Kuva: Katja Luoma

Yksi viime viikon some-kohuista syntyi uutisesta, jonka mukaan Amarillo-ravintolaketjussa ei enää työskentele tarjoilijoita, vaan entertainereita (suom. viihdyttäjiä). Viihdyttäjä saattaa esimerkiksi istahtaa pöytään rupattelemaan asiakkaiden kanssa. Uudistus on otettu käyttöön jo seitsemässä ravintolassa, ja syksyn aikana se on tulossa Lahteenkin.

Yleisradion uutisessa (24.7.) haastateltu ketjupäällikkö Pekka Lavikainen uskoo tähänastisen palautteen perusteella konseptin erinomaisuuteen: .Uskomme, että positiivisuus tarttuu. Ollaan rohkeasti positiivisia ja iholla. Se on meidän juttu, että ollaan pikkaisen korostetustikin siinä mukana..

Kieltämättä rohkea yritys ketjuravintolalta. Kuten monissa some-kommenteissakin todettiin, pelkkä ajatuskin kuulostaa suomalaisen painajaiselta. Julkisuuteen ilmestyikin nopeasti jatkojuttuja, joissa ketjun edustajat vakuuttelivat, että henkilökunnalla on pelisilmää, kenenkään ruokahetkeä ei ole tarkoitus pilata liiallisella tuppautumisella.

Olen varma, että uutinen on vasta esimakua tulevasta. Kun yritykset yrittävät pärjätä yhä kilpailluimmilla markkinoilla, työkalupakista kaivetaan esille .asiakaskokemuksen johtamista., .asiakaskohtaamiseen malleja., .asiakaslähtöistä tuotteistamista. ja muita vastaavia konsulttikielen vakiofraaseja.

Uutinen on 29vasta esimakua tulevasta.

Lukemattomien palavereiden, aivomyrskyjen ja power point -sulkeisten lopputuloksena saattaa sitten olla esimerkiksi entertainerin tapainen työnkuva.

Tittelin voi myös nähdä eräänlaisena pienenä ennakkotapauksena tulevaisuuden työelämästä. Olemmehan jo muutaman vuoden ajan lukeneet visioista, joiden mukaan työmarkkinoilla korostuu ihmisten välinen vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot, kun koneet ja tekoäly ottavat hoitaakseen yhä vaativampia tehtäviä.

Ei siinä mitään, tässäkin tapauksessa asiakkaat ratkaisevat, mikä konsepti lähtee lentoon ja mikä floppaa.

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisen vastaanoton tuo viihdyttäjä-konsepti saa eri puolilla Suomea. Lahti ei välttämättä ole helpoin mahdollinen paikka lähteä toteuttamaan liian pitkälle vietyä sosiaa­lisuuden ja yltiöpositiviisuuden konseptia.

Aiemmin tämän vuoden aikana kerroin kirjoituksessani Lahteen muuttaneesta miehestä, joka nöyrästi tunnusti tehneensä virheen: oli yrittänyt jutella täällä uimahallin saunassa tuntemattomien kanssa.

Se mikä täällä vaikuttaa mokalta, voi muualta katsottuna olla osa konseptia. S-ryhmä kertoi jo viime vuoden alkupuolella uuttaa Amarillo-uudistusta julkistaessaan, että ravintolasta on mahdollisuus myös varata paikka kahdeksan hengen pöydästä ennestään tuntemattomien ihmisten seurasta ja syödä heidän kanssaan yllätysmenu.

Joku tuostakin saattaa tykätä, koska me ihmiset olemme erilaisia. 29

Jäin kuitenkin miettimään, näemmekö ravintoloiden palvelukonsepteissa yhä tarkemmin erilaisille asiakasryhmille räätälöityjä konsepteja.

Jospa markkinamiehet ovatkin jo tehneet johtopäätöksensä some-keskusteluiden signaaleista ja kehittäneet omat asiakaskohtaamisen mallinsa myös introvertimmalle asiakassegmentille, joita tuotteistettu sosiaalisuus ei todellakaan nappaa?

Yksi vaihtoehto on lahtelaisen pulttikaupan käyttämä .jäykkä mutta asiallinen palvelu.. Uudesta ravintolakonseptista kertovan uutisen yhteydessä saimme kuitenkin lukea, että pelkkä peruspalvelu ei enää riitä. Niinpä joku ravintola voisi kokeilla esimerkiksi konseptia, jossa on jalostettu huippuunsa lahtelainen vittuilu, kaurismäkeläinen melankolia ja itäeurooppalainen tylyys.

Sitä odotellessa on hyvä muistaa, että on nämä asiat ennenkin osattu hoitaa ilman sen kummempaa ohjeistusta.

Legendaarinen portsari Jarttu Mustonen antoi lehdellemme muun muassa seuraavan kommentin eläkkeelle lähtönsä yhteydessä: .Ihmisiä täytyy osata kuunnella. Ja täällä Lahdessahan semmoinen pieni vittuilu on paras seurustelutapa!. (UL 22.11.2016)

Siinä puhui kokemus, ei konsepti.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme