Ämpärillinen
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Kyytisovellusten valopilkut ja varjopuolet

Lyft-kyytisovelluksen näkymä auton lähestyessä. Kyytejä tarjoavat autot ovat monesti noin kymmenen vuotta vanhoja.

Tässä lehdessä yritämme ennakoida, miten paikallisen taksialan arki menee uusiksi ensi kesänä lakimuutoksen myötä. Alan markkinathan jo mullistuneet monessa maassa erilaisten kyytejä välittävien älypuhelinsovellusten myötä, mutta Suomi on toistaiseksi ollut sivussa kehityksestä.

Tässäkin tapauksessa isojen järistysten alkupiste löytyy USA:n länsirannikolta. San Franciscossa perustetut kyytisovellusten jättiläiset Uber ja Lyft lähtivät maailmanvalloitukseensa tämän vuosikymmenen alkupuolella. Uber on näistä tunnetumpi Suomessa, mutta USA:ssa Lyft on monin paikoin suositumpi, varsinkin isommissa kaupungeissa.

Viime kesänä otin tuntumaa molempien palveluiden toimivuuteen niiden syntysijoilla. Noin kolmen viikon kokemuksen perusteella sovellusten käyttö oli asiakkaan kannalta miellyttävän helppoa ja suomalaisen taksin hintoihin tottuneelle hyvinkin kohtuullisen hintaista.

Perusidea on molemmissa sovelluksissa samanlainen. Tilaat kyydin haluamaasi paikkaan, puhelinsovellus tunnistaa sijaintisi ja kertoo tarjolla olevan kyydin odotusajan. Halutessasi hyväksyt kyydin ja voit seurata auton lähestymistä kartalla.

Varsinkin isommissa kaupungeissa kyytejä tarjoavia autoja oli liikkeellä sovellusten karttanäkymien perusteella häkellyttävän paljon.

Sovellus kertoo saapuvan auton rekisterinumeron, näyttää kuskin kuvan ja hänen saamansa arvioin­tipisteet aiemmilta asiak­kailta. Kyydin hinta on etukäteen melko tarkasti tiedossa, joten suomalaisen taksin ennustettavuu­teen tottuneen käyttäjänkään ei tarvitse pelätä vedätetyksi tulemista tai rasittavaa tinkaamista. Muutaman kilometrin kaupunkiajot olivat tyypillisesti muutaman dollarin hintaisia.

Molempia palveluita käytettäessä kyytejä sai kaupunkialueilla yleensä muutaman minuutin odotusajalla melkein mihin tahansa. Varsinkin isommissa kaupungeissa kyytejä tarjoavia autoja oli liikkeellä sovellusten karttanäkymien perusteella häkellyttävän paljon.

Autot olivat tyypillisesti selvästi vanhempaa kalustoa kuin suomalaiset taksit. Tyypillinen kulkupeli oli arviolta vähintään 10 vuotta vanha, mahdollisesti yli 15. Se oli samantekevää, kun tavoitteena oli päästä pisteestä A pisteeseen B.

Monen auton tuulilasissa oli molempien isojen kyytipalveluiden tarrat. Autojen kuljettajina oli mitä erilaisimmista taustoista tulevia ihmisiä, jotka ajoivat kyytejä omilla autoillaan päätoimisesti tai osa-aikaisesti. Tyypillinen ratin takana istuja oli muutaman vuoden ajan maassa asunut maahanmuuttaja. Esimerkiksi yksi kuski oli tullut aikanaan Los Angelesiin aivan tuosta naapurista Petroskoista.

Kaikki tilatut kyydit toteutuivat ongelmitta. Tarvittaes­sa myös ongelmatilanteen selvittely meni ­sujuvasti. Kun yhden matkalaisen puhelin oli unohtunut autoon, kuskiin sai helposti suoran yhtey­den jälkikäteen sovelluksen kautta ja tavara palautui seuraavana päivänä omistajalleen.

Muutaman myönteisen oman kokemuksen perusteella ei tietenkään pidä tehdä yleispäteviä päätelmiä kyytipalveluiden loistavuudesta.

Palveluihin liittyy myös paljon varjopuolia, jotka ovat aika ajoin olleet esillä suomalaisessakin julkisuudessa. Esimerkiksi viime vuoden lopulla Uberin ja Lyftin kotikaupungissa kannettiin huolta siitä, että yhtiöt ovat sekoittaneet kaupungin liikenteen. Kaupungissa oli tuolloin arviolta 45 000 Uber- ja Lyft-kuljettajaa. Takseja on vain 1 800. San Franciscon poliisin tietojen mukaan kyytisovellusten ajoja ajavat kuskit aiheuttavat kaksi kolmasosaa kaupungin liikennerikkomuksista.

Kyydinvälitysyhtiöt ovat saaneet kyseenalaista mainetta myös työntekijöiden oikeuksien näkökulmasta. Arvostettu MIT-yliopisto on tehnyt selvityksen, jonka mukaan Uber- ja Lyft-kuskien ansiot ovat kustannukset huomioiden keskimäärin 3,37 dollaria tunnissa.

Tarkalleen ottaen autojen kuljettajat eivät ole olleet kyytipalveluiden työntekijöitä, vaan sopimuskumppaneita. Tähän saattaa kuitenkin tulla muutos, sillä Kalifornian korkein oikeus teki aivan äskettäin ennakkoratkaisun, jonka mukaan kuljettajia voidaan määritellä tietyin ehdoin työntekijöiksi.

Linjauksella on USA:n oloissakin iso merkitys muun muassa eläketurvan, tervey­denhuollon ja työttömyysturvan kannalta. Ratkaisua onkin pidetty tuoreeltaan isona takaiskuna kyytivälitysyhtiöille ja isona voittona niiden kuljettajille.

Perinteisten taksiyrittäjien kannalta sovellusten voittokulku on ollut musertavaa. Esimerkiksi New Yorkissa kyydinvälityspalvelut nappasivat viime vuonna 65 prosenttia enemmän kyytejä kuin kaupungin katukuvaan perinteisesti kuuluneet keltaiset taksit. Sikäläisessä mediassa on puhuttu jopa taksikuskien itsemurha-aallosta. Selitykseksi on tarjottu markkinoiden muutoksen aiheuttamaa talousahdinkoa. Muutaman viime kuukauden ajalta on uutisoitu ainakin neljä tällaista tapausta.

Asiakkaiden kannalta oleellinen näkökulma on turvallisuus. Suomalaiseen taksiinhan on perinteisesti voinut luottaa, mutta varsinkin noihin uuden ajan kyytipalveluihin voi maailmalla tulla kuskiksi kuka tahansa, joka on läpäissyt yhtiöiden tekemän alkukarsinnan. Ainakin Uber ja Lyft ovat käyttäneet kuskiensa taustojen tarkistuksessa tätä varten erikseen kehitettyä sovellusta, Checkriä, joka seuloo muun muassa julkiset rikosrekisteritiedot.

Kaikesta päätellen kontrolli ei ollut aukoton. CNN julkisti äskettäin selvityksensä, jonka mukaan 103 Uber-kuskia on ollut USA:ssa viimeisen neljän vuoden aikana syytettynä asiakkaidensa seksuaalisesta ahdistelusta tai hyväksikäytöstä. Ainakin 31 heistä oli saanut tuomion teoistaan, joiden vakavuus vaihteli kähminnästä raiskaukseen.

Määriä voi toki pitää suhteellisen pieninä siihen nähden, että yhtiö välittää noin 15 miljoonaa kyytiä päivässä. Asiakkaiden kannalta jokainen tuollainen tapaus on kuitenkin liikaa. CNN oli onnistunut myös löytämään 18 vastaavaa Lyftiä koskevaa tapausta. Jutusta sai myös käsityksen, että yhtiöt ovat parhaansa mukaan pyrkineet pitämään tapauksia poissa julkisuudesta ja sopimaan niitä rahalla.

Vähempikin riittää alleviivaamaan, että luotettavuus on perinteisten taksifirmojen suurin valtti muuttuvilla markkinoilla. Niiden pitää kuitenkin omaksua mahdollisimman nopeasti parhaat ominaisuudet uusilta haastajiltaan, jos haluavat pysyä pelissä mukana.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme