Ämpärillinen
Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Laittaako Lahti pysäköintilaitoksensa lihoiksi?

Lahden kaupunginhallitus päätti äskettäin kaupungin omistuksiin tehtävistä kirjanpidollisista arvonalennuksista. Tyypillinen esimerkki rutiininomaisesta byrokratiapykälästä, joka ei normaalisti kiinnostaisi juuri ketään. Tällä kertaa listalla oli kuitenkin jotain poikkeuksellista. Kiinteistö oy Hansaparkin arvoon tehtiin peräti 1,5 miljoonan alaskirjaus. Omistuksen arvosta jäi jäljelle vain noin neljännes, sillä vuonna 2012 saadun ostotarjouksen yhteydessä Hansaparkin osakkeiden arvoksi arvioitiin 2,1 miljoonaa euroa.

Alaskirjausta perusteltiin muun muassa rakennuksen kunnon heikkenemisellä ja tekemättä jääneillä saneerauksilla.

Asetelma on mielenkiintoinen, koska vuonna 2012 valtuusto keskusteli Hansaparkin osakkeiden myynnistä Trion omistavalle Cityconille. Virkamiehet olivat tuolloin esittämässä parkkihallin myyntiä, mutta valtuusto torppasi aikeet äänestyslukemin 35-24.

Ennen kuin tuohon tilanteeseen oli ajauduttu, oli ehtinyt tapahtua paljon. Kaupunki lähti pääomistajaksi uuden Hansa-korttelin parkkihalliin 1990-luvun alkupuolella. Alku sujuikin hyvässä yhteistyössä silloisen Trion omistajan kanssa. Trion parkkihalleissa oli samanlaiset, Hansaparkin laitteiden kanssa keskenään yhteen toimivat pysäköintilaitteet.

Taustalla mietitään huomattavasti isompia linjauksia.

Hansaparkki sai hyvää vetoapua samassa korttelissa olevilta isoilta toimijoita, kun S-market ja Alko tukivat hallin pysäköintiä.

Tilanne kuitenkin muuttui pikkuhiljaa. Hansan isot veturiyritykset lähtivät muualle ja Trion puolelle hankittiin erilaiset laitteet kuin Hansaparkkiin. Eri puolilla Vapaudenkatua olevien parkkihallien omistajilta puuttui yhteinen näkemys kokonaisuuden kehittämisestä. Tilannetta läheltä seurannut Lahden Pysäköinnin entinen toimitusjohtaja ja nykyinen valtuutettu Erkki Nieminen (sd.) käyttää tuolloisesta tilanteesta sanaa ”riitely”.

Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta ilmaisi asian julkisuudessa diplomaattisemmin perustellessaan myyntisuunnitelmaa valtuustolle kesällä 2012: ”Taustalla on yli 10 vuotta eriäviä näkemyksiä siitä, miten hallia pitää hoitaa, miten siellä liikutaan, miten tulot jaetaan ja miten sinne investoidaan” (UL 13.6.2012).

Myyntiä perusteltiin sillä, että yhden omistajan on helpompi kehittää kokonaisuutta. Myyntihankkeen vastustajat olivat kuitenkin tuolloin sitä mieltä, että halli lähtisi liian halvalla.

Matti Kataja vertasi asetelmaa takavuosien tilanteeseen, jolloin Vattenfall tarjosi Lahti Energiasta 300 miljoonaa euroa. ”Perustelut ovat molemmissa tapaukissa samantapaisia, että pitäisi myydä sopivammalle toimijalle. Molemmissa tapauksissa kyse olisi lahjaluonteisista lahjoituksista”.

Kaupunginjohtaja Myllyvirta puolestaan antoi ymmärtää, että Lahdella on huonot neuvotteluasetelmat Hansaparkin tapauksessa: ”Kaksoisomistus on sikäli kiusallinen asia, että mikään muu taho ei olisi valmis maksamaan osakkeista mainittavaa hintaa”, Myllyvirta muistutti.

Miten tästä eteenpäin? Onko kaupunki nyt halukas saneeraamaan parkkihalliaan vai ponnahtaako se vielä kerran myyntilistoille?

Tiettävästi alustavia remonttisuunnitelmia on tehty, mutta asia on toistaiseksi auki. Taustalla mietitään huomattavasti isompia linjauksia.

Kaupunginhallituksen konserni- ja tilajaosto valmistelee kevättalven aikana kaupungin konsernirakenteen uudelleenjärjestelyitä koskevia linjauksia. Yhtenä osana tuota kokonaisuutta on pysäköinti, ja Hansaparkki siinä mukana muiden pysäköintilaitosten kanssa. Jaoston puheenjohtaja Aleksi Mäntylä (vihr.) antaa ymmärtää, että tässä vaiheessa kaikki vaihtoehdot ovat avoimena.

- Siinä yhteydessä tulee myös mietittäväksi, onko kaupungin tarpeen omistaa tulevaisuudessa pysäköintilaitoksia, Mäntylä heittää yhden vaihtoehdon.

Toisin sanoen Hansaparkin lisäksi myyntilistalle lähtisivät siinä tapauksessa mm. toriparkki, Siltapuiston pysäköintitalo ja keskussairaalan yhteydessä oleva Sairaalaparkki.

Tuohon päätökseen on vielä pitkä matka. Jos asia todella tulisi pöydälle, on vaikea edes kuvitella keskustelun vilkkautta. Niin paljon puhetta on vuosien saatossa riittänyt yksittäisistäkin halleista. Pysäköinti on perinteisesti ollut yksi valtuuston lempiaiheista, joten ilmassa olisi väistämättä myös luopumisen tuskaa.

PS. Alun perin tämän kirjoituksen piti ilmestyä jo viime viikolla. Sen sijaan tällä sivulla oli asiaa mm. Kärkölön kirkkokonserteista ja pääkirjoitussivulla Hollolan martoista. Lehteen tuli painossa tapahtuneen sekaannuksen vuoksi kaksi Hollolan Sanomien sivua. Poikkeus vahvistakoon säännön. Vaikka elämme jatkuvien muutosten aikaa, Uusi Lahti keskittyy edelleen Lahden asioihin.

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Suosittelemme