Näyttelyssä valokuvien arkisuus, intiimiys ja salaisuus

Lahden Taideinstituutista vuonna 2009 valmistunutta Heidi Naumasta kiinnostavat Facebookin kirpputori- ja kierrätysryhmissä nähtävät tuotekuvat. Kun arkisesta tavarasta otetaan myyntikuva, tulee siihen usein odottamattomia väriyhdistelmiä ja sommitelmia.

Naumasen katse kiinnittyy esimerkiksi laattalattiaan, jonka päällä myytävä pölynimuri kuvassa oli.

- Somessa kuvat ilmestyvät ruudulle yllättäen, ja avautuvat vasta kun lukee kuvatekstin. Kuvataiteilijana niitä tietysti katsoo vähän eri tavalla, värejä, valkotasapainoa ja muuta, hän kertoo.

Maalauksissa voi imurin lisäksi nähdä esimerkiksi koripallokorin sekä huonekasvin. Naumaselle kyse on kuitenkin kuvista, ei niiden aiheista. Hän ei myöskään kritisoi, vaan arkipäiväisyys ja eräänlainen tökeryys synnyttävät kuvissa estetiikkaa.

Näyttelyn töissä värejä ja kontrasteja on käytetty voimakkaasti.

- Tykkään pilkkoa tylsän kuvan osiin, ja kiinnittää huomiota taustan mielenkiintoisiin väreihin ja yksityiskohtiin, Naumanen sanoo.

- - -

Heli Kaskinen on koonnut Kymi-näyttelytilaan monipuolisen kokonaisuuden eri tekotavoilla. Kaikkia töitä yhdistää näyttelyn nimen (Notes About Secrets) mukaisesti salaisuuksiin liittyvät huomiot ja ilmiöt.

Näyttely leikittelee yksityisen asian ja siihen kohdistuvan uteliaisuuden välillä: ”Oletko jo kuullut oudosta perheestä, joka muutti kaupunkiin? Entä kahdesta miehestä, jotka kulkevat aina yhdessä?”, Kaskinen johdattelee tiedotteessaan. Hän suosittelee, että teokset avautuvat paremmin kun tutustuu niiden nimiluetteloon.

- Näissä on mukana ripaus hienovaraista huumoria, joka avautuu nimien kanssa, hän sanoo.

Toisella seinustalla on enemmän havaintoihin ja toisella puheisiin pureutuvaa työtä. Katse kiinnittyy muun muassa oivaltavaan teokseen Surround System, jossa puu näyttää vertauskuvallisesti kasvavan mutkitellen, saadessaan viereisiltä kaiuttimilta ääniä ja vaikutteita.

- - -

Valokuvan tekemisestä näyttäytyy digiajan keskellä aivan toisen ääripään tekotapa Noora Sandgrenin Fluere-näyttelyssä. Hänen studionaan toimii ulkopuutarha, jossa kuva valottuu puoli tuntia kestävän performanssin aikana ilman kameraa.

Sandgren asettelee 60-70-luvuilta peräisin olevan valokuvapaperin kasvojensa eteen tai alle, ja valotuksen aikana paperille voi ilmestyä sadetta, kyyneleitä, hiuksia tai vaikkapa hyönteisiä. Hänen ulos puhaltamansa hengityshöyry piirtyy taianomaisena lilana hehkuna.

- Työt syntyvät yhteistyössä luonnon kanssa, ja niissä on aika monta aikatasoa. Paperia vasten oleminen on hyvin intiimi kokemus, joka herkistää kuulon. Kameraan liittyy paljon kontrollointia, tässä luovun kuvaajan vallasta, Sandgren kuvailee prosessia.

Lopulta vasta skannerin raaka valo tuo kuvan näkyväksi, mutta myös tuhoaa valottaessaan osan pinnasta.

- - -

Kulma-näyttelytilassa on Sara Kovamäen ja Paula Sarasteen näyttely Rohto / Remedy, joka koostuu installaatioista, valo- ja videokuvista, sekä performansseista. Näyttelyn lähtökohtana on erilaisten maskien, peitteiden ja suojusten taakse kätkeytyvän vallankäytön käsittely ja purkaminen.

Kovamäellä ja Sarasteella on kummallakin henkilökohtainen suhde Lahteen, ja osa näyttelyssä esillä olevasta kuvamateriaalista on kuvattu Lahden kaupunkiympäristössä. He esittävät 1-2 tuntia kestävän performanssin lauantaina 25.11. kello 13.

Näyttelyt 3.12. asti

Galleria Uudessa Kipinässä (Kymintie 1).

Avoinna ti-pe klo 12-18, la-su klo 12-16.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme