E-urheilua ruudun ääressä lähes ammatikseen

Tyypillinen näkymä Call of Dutyssa. Taktiikalla ja joukkuepelillä pääsee tiettyyn pisteeseen asti, mutta vihollisen kohtaamisessa liipasinsormen nopeus ja tarkkuus ratkaisevat, tietää FC Lahti Menacen Joonas Salo.

Elektroninen urheilu muovaa käsityksiä joukkuepelaamisesta ja paikallisuudesta. Jalkapalloseura FC Lahti otti viime vuonna suojiinsa pitkän linjan e-urheiluorganisaatio Team Menacen, mutta nimestään huolimatta FC Lahti Menacessa ei ole lahtelaisia pelaajia, vaan heidät on koottu eri puolilta Suomea.

Yksi Menacen joukkueista on erikoistunut Call of Duty -konsolipeliin. Joukkueen 25-vuotias kapteeni Joonas Salo on hyvinkääläislähtöinen, ja asuu nykyisin Espoossa. Joukkue harjoittelee verkon välityksellä.

- Normaali rytmi on neljästä viiteen tuntia muutamana iltana viikossa. Kuulokkeet päässä kommunikoidaan, ja pelataan muita eurooppalaisia joukkueita vastaan, Salo kertoo.

Ennen turnausta harjoittelua voi olla kahdeksankin tuntia päivässä.

Tiukassa pelissä ratkaisu syntyy useammin siitä kumpi tekee ensimmäisen virheen.

- Turnauksiin matkustetaan paikan päälle, jotta nettiyhteyden viiveet ja häiriöt eivät vaikuta, ja kaikki ovat samalla viivalla.

- - -

Call of Duty on niin sanottu ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa pelaaja näkee ruudullaan pelihahmon näkökentän ja aseen. Käytössä on tuorein peliversio, eli toiseen maailmansotaan ajoittuva Call of Duty WWII.

Pelin alkaessa avautuu kartta, eli pelikenttä, jossa nelihenkiset joukkueet käyvät vastakkain intensiivisissä erissä.

- Kartan tehtävät vaihtelevat, pelimuotona voi olla vaikka leikeistä tuttu lipunryöstö tai kukkulan kuningas, Salo kuvailee.

Aina ei siis kyse ole pelkästään vihollisten listimisestä, mutta nopea reagointi ja ampuminen on silti keskeinen osa CoD:a. Pelaajan on osattava liikkua, suojautua ja ampua, sekä toimia joukkueen taktiikan mukaisesti.

- - -

Kymmenisen vuotta räiskintäpelien parissa tiiviisti ollut Salo kokee, että Call of Dutyssa testataan erityisesti keskittymiskykyä. Refleksien on oltava koko ajan valmiudessa.

- Peli ei ole aivan realistinen, vaan usein se ratkeaa niin, että kaksi pelaajaa juoksee toisiaan vastaan kulman takaa, ja se voittaa joka ampuu nopeammin ja tarkemmin. Aikaa ei ole montaa sadasosasekuntia.

Ratkaisuhetkillä kokemuksen tuoma päätöksentekokyky auttaa tekemään oikeita valintoja.

- Tiukassa pelissä ratkaisu syntyy useammin siitä kumpi tekee ensimmäisen virheen. Yhden huippupelaajan sijaan on parempi jos joukkueen jäsenet ovat tasavahvoja.

Pelin sykkeessä myös varusteilla on väliä, mutta konsolipeleissä kustannukset pysyvät vielä melko maltillisina.

- Noin neljällä sadalla eurolla saa hyvän näytön, parannellun erikoisohjaimen ja kuulokkeet, Salo arvioi.

- - -

Toistaiseksi FC Lahti Menacen toiminta on jossain harrastamisen ja puoliammattilaisuuden välimaastossa, Salo arvioi. Harrastukseen käytetään runsaasti aikaa, mutta rahallista korvausta saadakseen pitäisi voittaa isoja turnauksia.

- Olisi hienoa edetä ammattilaiseksi asti, ja yritämme kehittyä, mutta se on vielä aika kaukainen haave. Suomessa on vielä aika vähän huippupelaajia, jotka ovat valmiita viemään pelaamisen ja harjoittelun seuraavalle tasolle.

Joulukuussa joukkue osallistui CoD:n maailmanliigan turnaukseen Dallasissa. 190 joukkueen kisassa Menace yli sijoille 41-48. Voittanut joukkue kahmaisi 200 000 dollarin palkintopotin.

- Järjestelmä on sellainen, että suomalaiset eivät edes voi osallistua kaikkiin turnauksiin, joihin esimerkiksi ranskalaiset ja britit pääsevät. Se vaikeuttaa ranking-pisteiden keräämistä ja ammattimaistumista. Turnauksessa kuitenkin peittosimme kaikki ranskalaiset joukkueet, vaikka rankingimme oli ennakkoon heitä huonompi, Salo toteaa.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme