Muotsikka mylläsi markkinoita - fanituotteiden suunnittelu näkyy katukuvassakin

Pieni otos fanituotteiden uusista mustanpuhuvista tuulista. Mannekiineina Pelicansin Hannes Björninen ja Lahti Basketballin Otto Aalto.

Pukinkonttiinkin tiensä löytävissä lahtelaisten urheiluseurojen fanituotteissa on käynnissä uusi aalto. Paremman suunnittelun ansiosta erityisesti vaatteet tekevät tuloaan hallien ja stadionien uumenista osaksi arkisempaa katumuotia.

Lahden omaperäiset värit Pelicansin turkoosi, FC Lahden venetsianpunainen ja Namika Lahden lila ovat saaneet hieman väistyä, ja tilalle on tullut erityisesti mustavalkoinen väritys. Koripallon puolella jopa koko seuran, Lahti Basketballin, tunnusväreiksi.

Yksi muutoksen aloittajista on muotoilija Taneli Okkonen, jonka kädenjälki näkyy vahvasti FC Lahden fanituotteissa ja seuran visuaalisessa ilmeessä.

- Uusissa mallistoissa on enemmän tyylikkäitä vaatteita, joilla voi mennä arkeen tai juhlaan. Ne eivät niin huuda olemassaoloaan, hän toteaa.

- - -

Okkonen ja FC Lahden toimistopäällikkö Päivi Arpiainen muistelevat, kuinka ennen fanivaatteiden suunnittelu perustui lähinnä tukkumyyjien monenkirjaviin valikoimiin, joihin lätkäistiin seuran logo päälle ja toivottiin niiden myyvän.

- Piti olla kova fani, että laittoi niitä vaatteita päälle, seuran toimitusjohtaja Tomi Honkanen miettii.

Suunta alkoi muuttua erityisesti Petit St. Louis -kaupan lanseeraaman Support Your Local -malliston johdolla. Paikallisylpeää viestiä myydään nyt lukuisten eri seurojen väritykseen tuunattuna, ja mustat paidat punaisella etupainatuksella ovat FC Lahden suosituimpien tuotteiden joukossa.

- Muutamassa vuodessa vaatteet ovat sekä laadullisesti että ulkonäöllisesti kehittyneet valtavasti, Arpiainen vahvistaa.

Eniten myydään perinteisiä kaulahuiveja, SYL-paitoja ja pipoja.

- Pietarilaiset turistit ostavat jostain syystä paljon pinssejä. Lisäksi moni Lahdesta pois muuttava tuntuu ostavan fanituotteen näyttääkseen mistä tulee, Okkonen on huomannut.

- - -

Lahden suurinta fanituotemyyntiä pyörittää itseoikeutetusti Pelicans. Kiekkoseura on myös aloittanut yhteistyön katumuotiin keskittyvän Sinne Store -vaatekaupan kanssa.

Seuran toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu kuitenkin täsmentää, että hillitympi katumuoti muodostaa vasta pienen osan fanituotemyynnistä.

- Se tuo valikoimaan uuden ulottuvuuden, niille vaatteille on oma kohderyhmänsä. Eniten myydään yhä perinteisiä paitoja ja huiveja.

Kolun mukaan Pelicans myy fanituotteita noin 130 000-250 000 liikevaihdolla vuodesta riippuen. Myynnin piikki oli vuonna 2012, sen jälkeen tuli roima pudotus.

- Nyt ollaan taas kasvusuunnassa, Kolu sanoo.

Jääkiekon suurimmat liigaseurat, kuten HIFK, Kärpät ja Tappara, yltävät julkisuudessa olleiden tietojen mukaan jopa puolen miljoonan tai miljoonan euron fanituotemyyntiin vuositasolla.

FC Lahden vastaava lukema on Tomi Honkasen mukaan viisinumeroinen.

- Se oli nelinumeroinen ennen kuin Okkonen alkoi suunnittelemaan. Myynti tuplaantui tai jopa triplaantui.

- - -

Vuonna 2015 perustettu Lahti Basketball vei visuaalisen ilmeen merkityksen pidemmälle. Tässäkin tapauksessa imagon piti tehdä selvä pesäero vanhaan, mutta kokonaisuus luotiin aiempaa tietoisemmin nuorta kohderyhmää ja katu-uskottavaa fanituotemyyntiä varten.

Tekijänä on ollut Tommi Mustaniemi - muotoiluinstituutin entisiä opiskelijoita hänkin, samoin kuin Okkonen. Myös Sinne Storen taustalla löytyy muotsikkalaista osaamista.

- Nuoret on se ryhmä, joka on tulevaisuuden kannalta saatava mukaan. Ei lähdetä aliarvioimaan nuorta jengiä, vaan otetaan myös heidät reippaasti mukaan. Se selittää tietyt graafiset ratkaisut ja miten me näymme esimerkiksi somessa, aktiivisesti katumuotia seuraava Mustaniemi luonnehti äskettäin Lahen Ajat -sivuston haastattelussa.

- (Urheiluseuroissa on) visuaalisesti hyvä draivi päällä ja se tarjoaa virikkeitä minunkin duuniini.

Paikalliset seurat ovat siis 2010-luvulla oppineet käyttämään paikallisen opinahjon osaamista aidosti hyödyksi.

- Fanituotemyynnillä on rahallista merkitystä, mutta yhtä tärkeää on, että tuotteet luovat yhteisöllisyyttä ja markkinoivat seuraa ihmisten keskuudessa, Okkonen ja Honkanen toteavat kuin yhteen ääneen.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme