Pelicans tarjoaa toisenkin syyn lähteä Viroon

Pelicans ja HPK kohtaavat 5 800 katsojaa vetävässä Tondiraban jäähallissa. Se taipuu myös koripalloareenaksi, ja samassa kompleksissa on omat tilansa esimerkiksi curlingille ja voimistelulle.

Lahden Pelicans haluaa olla edelläkäyvä ja rohkea urheiluseura. Kekseliäisyyden satoa korjataan tammikuussa, jolloin Pelicans ja HPK tekevät SM-liigan historiaa ensimmäisessä ulkomailla pelattavassa sarjaottelussa.

Pelicansin toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolun mukaan idea on lahtelaislähtöinen ja syntynyt yhteistyökumppanien kanssa. Liiga tukee tapahtumaa, mutta se ei ole merkittävämpi aloite kansainvälistymisen tai jopa laajentumisen suuntaan.

- Tärkein pointti on tarjota Pelicansin kannattajille ja yhteiskumppaneille ainutlaatuisia, poikkeuksellisia kokemuksia. Ottelu Suomen rajojen ulkopuolella on varmasti ikimuistoinen asia koko päijäthämäläiselle jääkiekkoyhteisölle, Kolu kiteytti.

Kyseinen Pelicansin runkosarjan ottelu numero 47 pelataan lauantaina 27.1. ja pelipaikkana on moderni Tondiraban jäähalli Tallinnan länsipuolella.

Varmasti ikimuistoinen asia koko päijäthämäläiselle jääkiekkoyhteisölle. Pelicansin toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu

Aluksi tapahtumaan myydään vain matkapaketteja, joiden myynti alkaa ensi keskiviikkona. Jos katsomoon jää vapaita paikkoja, myydään lisäksi tavallisia ottelulippuja sekä paikalliselle väestölle että Suomesta saapuville.

Pelicans ja HPK eivät normaalisti liikuta niitä kaikkein suurimpia kannattajamääriä, ja keskinäisten otteluiden yleisömäärät ovat liikkuneet 4 000 katsojan kieppeillä. Pelicansissa kuitenkin uskotaan hallin täyttyvän.

- Haluamme pelata täydelle hallille, ja houkutella yleisöä kaikista kolmesta kaupungista. Tämä on niin ainutlaatuinen juttu, että porukka varmasti liikkuu. Tiedämme myös, että jääkiekko kiinnostaa Tallinnassa, Kolu sanoo.

Pelicansin kausikortti oikeuttaa sisäänpääsyyn otteluun, mutta jos paikalle ei pääse, ei hyvitystä väliin jääneestä ottelusta myönnetä.

Tapahtuman tiedotustilaisuudessa painotettiin myös Liigan ja HPK:n taholta rohkeutta uusien ideoiden kehittelyyn, jotta jääkiekko pystyy kasvamaan ja säilyttämään asemansa koventuvassa viihdekilpailussa.

Edes ajankohta ei lahtelaisia pelota, vaikka tammikuu on usein koettu vaikeaksi. Silloin otteluruuhka on kovimmillaan, ja ihmiset ovat kitsaita käyttämään rahaa joulun jälkeen.

- Uskomme, että juuri siihen aikaan on hyvä järjestää jotain erikoista. Lisäksi voimme aktivoida juniorijoukkueita, kaveriporukoita ja muita sidosryhmiä liikkeelle, Kolu sanoo.

Vaikka yksi ottelu Isku Areenalla jää siis pelaamatta, ei seuralla ole Kolun mukaan taloudellista riskiä tapahtumassa.

- Yhteistyökumppanit (Reissu Ruoti, Saarikoski Travels, Viking Line) mahdollistavat ottelun viemisen Tallinnaan. Kotiottelusta syntyy aina tietyt lippu- ja oheismyyntitulot, ja tämä erikoisottelu on meille taloudellisesti paljon suurempi mahdollisuus kuin mikään uhka, Kolu toteaa ottamatta tarkemmin kantaa yhteistyökumppaneiden panostuksiin.

Tondiraban jäähalli on vuonna 2014 valmistuneena erittäin moderni. Katsomot ovat kahdessa tasossa, ja yläkatsomokin on erittäin lähellä jäätä. Hallissa on tusinan verran aitioita.

- Kannattajille pyritään järjestämään seisomapaikat hallin päädyistä yläkatsomoista, Kolu vihjaa.

Seuraava kotiottelu: Pelicans-KooKoo tiistaina 12.9. kello 18.30.

Kommentti: Brändin näköinen keksintö

Pelicansia on liigakartalla usein pidetty vähän juurettomana heikon identiteetin seurana, eikä aivan suotta, koska menestyksen puute, englanninkielinen nimi ja verrattaen lyhyt historia ovat siihen huonoja rakennusaineksia. Kuitenkin jääkiekkoseuroista tehdyt tutkimukset kertovat, että Pelicansin brändi on ainakin tällä hetkellä yllättävän väkevä ja kiinnostava, lisäksi seuran kannatusaste oman kaupungin sisällä on aivan kärkipäätä. Jos monessa asiassa onkin vielä parannettavaa, niin yhdessä Pelicans on pätevä. Jo vuosikymmenen ajan se on rohkeasti toteuttanut uusia ideoita ja kokeiluja: lauantaiotteluiden pelipaidat ja Saturday Night Fever -teema, hallin katossa lentänyt pelikaani, kansainvälistä huomiota saavuttaneet tv-mainokset, pelipaitamainosten hillitty väritys sekä Youtubessa toteutetut makasiiniohjelmat. Tällä kaudella on perustettu pääsylippumyymälä keskustaan ja julkistettu SM-liigan ensimmäinen ulkomailla pelattava ottelu. Jos ei voi kurottaa kauas menneisyyteen, kannattaa ainakin olla ensimmäisten joukossa tarraamassa tulevaisuuteen. Se on ollut Isku Areenan uumenissa oivallinen keksintö.

Aatu Raninen
aatu.raninen@uusilahti.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme