Kansainvälisen nettikaupan hermokeskus Aleksilla - Lahdessa vastataan myös amerikkalaisen asiakaspalvelunumeron puhelimeen

Väinö Kaalikosken (kesk.) vetää SB Ecommere Group on toimintu Aleksanterinkadulla tiloissa, joissa on mahdollisuus myös laajentua yrityksen kasvaessa. Vuonna 2012 perustettu yritys on toiminut aiemmin kahdessa toimipisteessä Lahdessa.

Lahden Aleksanterinkadun loppupäästä löytyy nykyään yritys, jonka toiminnasta satunnaisilla ohikulkijoilla on tuskin edes kalpeaa aavistusta. SB Ecommerce Group Oy pyörittää Lahdesta käsiin yhteensä 17 verkkokauppaa, jotka toimivat useilla eri markkina-alueilla pitkin Eurooppaa ja myös Yhdysvalloissa. Yrityksen hallinnoimista verkkokaupoista lähetetään asiakkaille yhteensä noin 500 000 lähetystä vuodessa.

Paljon on muuttunut niistä ajoista, kun samoissa tiloissa toimi urheiluravintola Ylämummo.

Osa SB Ecommerce Group Oy:n hallinnoimista verkkokaupoista pyörii yrityksen omana liiketoimintana, osa on muiden yritysten ulkoistettuja verkkokauppoja, joiden pyörittämisen lahtelaisfirma on ottanut hoitaakseen asiakaspalvelusta logistiikkaan.

– Esimerkiksi yhden kansainvälisen merkin Amerikan asiakaspalvelunumeron puhelimeen vastataan Lahdessa eikä soittajalla ole mitään aavistusta, missä puhelimeen vastataan, havainnollistaa yrityksen toimitusjohtaja Väinö Kaalikoski.

 

Ennen kuin näin pitkälle on tultu, on ehtinyt tapahtua paljon. Tarina sai alkunsa vuonna 2012 Oulussa, kun kolme yliopistossa opiskellutta kaverusta lähti kokeilemaan siipiään maahantuonnissa ja verkkokaupassa.

– Kaikki lähti siitä, että tilattiin itselle paljon tavaraa Kiinasta, mikä ei siihen aikaan ollut hirveän suosittua, Kaalikoski muistelee.

Muutkin näyttivät olevan kiinnostuneita alunperin omiin tarpeisiin tilatuista tavaroista, joten kysyntää kannattavalle liiketoiminnalle näytti olevan. Yritys otti ensiaskeleitaan polkupyörien maahantuonnissa, mutta nykyään yrityksen pyörittämien verkkokauppojen valikoima kattaa mitä erilaisimpia tuotteita vaatteista kelloihin ja mainostelineisiin.

– Alussa epäilimme, mikä on meidän juttumme ja pystymmekö tekemään jotain muuta mitä on tehty aiemmin. Saimme kuitenkin hyviä onnistumisia erilaisten brändien kanssa erilaisissa asiakassegmenteissä.

Maahantuonti on edelleen tärkeä osa yrityksen toimintaa, Suomen lisäksi firmalla on omaa maahantuontibisnestä Saksassa.  Merkittävimmät kasvunäkymät ovat kuitenkin ulkoistettujen verkkokauppojen hoidossa ja verkkokauppaan liittyvässä konsultoinnissa. Tällaisesta palveluiden vientiin perustuvasta liiketoiminnasta onkin tullut yritykselle yhä tärkeämpi toinen kivijalka maahantuonnin rinnalle.

– Piti keksiä malli, jonka avulla on mahdollista kasvaa ja laajentua kansainvälisesti, ilman että siitä tulisi niin isoja taloudellisia rasitteita, Kaalikoski kuvailee.

 

Haastattelu keskeytyy välillä hetkeksi, kun yrityksen työntekijä käy kertomassa ajankohtaisen väliaikatiedon Kaalikoskelle: ”Suomi ja Baltia on käynnissä. Italiasta tuli viesti, että Britit, Jenkit ja Ruotsi ovat valmiina”.

Eri markkina-alueilla on lähdössä jälleen käyntiin yhden yrityksen pyörittämän verkkokaupan markkinointikampanja. Näin laajalle alueelle laajentuminen on vaatinut pitkäjänteistä työtä. Nykyään yrityksen liikevaihdosta suurin osa tulee Suomen rajojen ulkopuolelta.

– Pyrimme tekemään töitä mahdollisimman paljon isojen kansainvälisten asiakkuuksien kanssa. Monen brändin kanssa on aloitettu ensin esimerkiksi Suomessa ja sitten on kysytty kiinnostaako tehdä enemmän. On lähdetty pienestä ja menty askel askeleelta eteenpäin.

Pienet askeleet on suhteellinen käsite tässä tapauksessa. Yritys työllistää nykyään 21 henkilöä. Kaalikosken mukaan yritys pyrkii nyt vakiinnuttamaan asemiaan nykyisillä markkinoilla, mutta tähtää myös edelleen rivakkaan kasvuun ja kansainvälistymiseen. Erikseen kysyttäessä hän ei aristele sanoa arviotaan yrityksen tilanteesta parin vuoden kuluttua.

– Kyllä meidän pitäisi 50 työntekijän hujakoilla silloin olla.

 

"Ei mitään järkeä lähteä muualle"

SB Ecommerce Group Oy sijoittui pian perustamisensa jälkeen Lahteen vuonna 2013, koska sen perustajat ovat täältä päin kotoisin.

– Minä olen Kärkölästä ja toinen perustaja Viitalan Henrik on myös Kärkölästä. Olen asunut myös Lahdessa aiemmin, yrityksen toimitusjohtaja Väinö Kaalikoski kertoo.

Kovaan kansainvälistymiseen ja kasvuun tähtäävä verkkokaupan yritys ei ole ihan tyypillinen näky lahtelaisten yritysten joukossa.

– Olisihan se it-talona mediaseksikkäämpää olla Helsingissä, mutta Lahdessa saat olla sellainen kuin olet. Ja kun olet vähän erilainen, keräät huomiota, Kaalikoski naurahtaa.

Näillä näkymin mediaseksikkyys tai mikään muu syy ei saa firmaa pakkaamaan muuttokuormaa.

– Ei meillä tällä hetkellä ole mitään järkeä lähteä muualle.

Kaalikosken mukaan Lahdessa toimimisessa on monia etuja.

– Lahdessa vuokrataso on kilpailukykyinen Kun puhutaan tavaran tuonnista, Lahti on sopivan lähellä Vuosaaren satamaa, mikä mahdollistaa kulutehokkuuden.

Yritys on mielessä myös uusia avauksia Lahteen.

– Tämän vuoden puolella avataan todennäköisesti yhdelle verkkokaupalle logistiikkakeskus Lahteen. Sinne tulee 6 000 neliön täyskorkea varasto.

Kovaa vauhtia kasvanut ja jo yli 20 henkeä työllistävä yritys on monessa mielessä kuin kaupunginisien toteutunut päiväuni. Yritys on myös antanut oman panoksensa Lahden väkiluvun kasvuun rekrytoimalla tai siirtämällä tänne työntekijöitä muualta. Aleksanterinkadun konttoritiloissa saattaakin kuulla nykyään eksoottista puheenpartta, kuten saksaa tai Oulun murretta. Toki myös paikallisilla rekrytoinneilla on iso merkitys.

– Lahti on loistava, kun on pystytty tekemään yhteistyötä ammattikorkeakoulun ja koulutuskeskus Salpauksen kanssa, Kaalikoski sanoo ja viittaa läheiselle pöydälle pinottuihin läppäreihin, jotka odottavat uusia harjoittelijoita.

 

"Verkkokauppa vaatii työtä kuin myymälä"

Verkkokauppaan erikoistuneen SB Ecommerce Group Oy:n toimitusjohtaja Väinö Kaalikoski on sitä mieltä, että isoillakin suomalaisilla yrityksillä on ollut virheellisiä käsityksiä verkkokaupan tekemisestä. Sen johdosta ne ovat pärjänneet huonosti kansainvälisiin kilpailijoihinsa verrattuna.

 – Se ei vain toimi niin, että lisätään tuotteet nettiin ja odotetaan,  että ihmiset tekevät ympäri maailmaa tilauksia. Nyt suomalaisetkin verkkokaupat ovat onneksi alkaneet tekemään verkkokauppaa ammattimaisemmin.

Ammattimaisuus tarkoittaa mm. sitä, että markkinointiin ja asiakaspalveluun panostetaan riittävästi.

– Verkkokauppa vaatii ihan samalla tavalla työtä kuin myymäläkin. Nykyään ehkä enemmänkin.

Oman haasteensa suomalaiselle verkkokaupalle tuo yhä suositummaksi tuleva kuluttajien suoratuonti Kiinasta. Sen johdosta hinnalla kilpailu on yhä vaikeampaa. Kaalikoski uskookin, että erikoistumisen merkitys kasvaa verkkokaupassa.

– Kylmästi sanottuna pitää olla halvin, pitää olla hyvä brändi tai kuolla.

Kaalikosken mukaan Suomessa on pula ihmisistä, jotka oikeasti ymmärtävät verkkokaupan toiminnallisuuden ja osaavat myydä ja markkinoida verkossa.

– Tässä on ilmainen vinkki nuorille, Kaalikoski vihjaa uravaihtoehtojaan puntaroivoille ihmisille.

 

 

Tommi Berg
tommi.berg@uusilahti.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme