Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Pääkirjoitus

Liikenne pysyy päättäjien pöydällä vielä pitkään

Harva asia herättää paikallisessa päätöksenteossa niin paljon tunteita kuin liikenteeseen tai pysäköintiin liittyvät ratkaisut. Lahti ei ole tässä poikkeus. Toriparkki, Aleksin katujärjestelyt, joukkoliikenne, matkakeskus ja keskustan pysäköintipolitiikka ovat esimerkkejä viime vuosina tehdyistä ratkaisuista, joista on riittänyt puhetta yleisönosastoilla, nettipalstoilla, kahvipöydissä - ja valtuuston puhujapöntössä.

Jos joku luuli, että tällä vaalikaudella liikenne jää vähemmälle huomiolle, joutuu pettymään. Paikallisessa liikenteessä riittää vielä paljon säätämistä ja päätettävää. Näkökulma tosin voi muuttua täysin riippuen siitä, mietitäänkö asiaa lyhyellä tähtäimellä vai pidemmällä tähtäimellä.

Lyhyellä tähtäimellä päättäjillä on edessään tilanteita, joissa on osittain kyse aiempien päätösten korjaamisesta. Esimerkiksi keskustan pysäköintijärjestelyt ovat olleet tapetilla tänä vuonna, kun Lahti pidensi maksullisen iltapysäköinnin aikaa. Moni keskustayrittäjä on joutunut kokemaan linjauksen seuraukset nahoissaan.

Ainakin osa päättäjistä on ollut valmis palauttamaan maksuttoman iltapysäköinnin ennalleen ja pidentämään myös aamun maksutonta pysäköintiaikaa. Pidemmälle meneviäkin ehdotuksia on kuultu. Paikallinen kiinteistöalan asiantuntija Mikko Helenius esitti jo alkusyksystä, että Lahden keskustassa siirryttäisiin Kouvolan esimerkin mukaisesti kahden tunnin maksuttomaan pysäköintiin (UL 30.8.). Hän perusteli näkemystään mm. keskustan liiketilojen kehnolla vuokraustilanteella.

Liikenteessä voi olla edessä yllättävänkin pian edessä yhtä iso muutos kuin hevosista 29autoihin siirryttäessä.

Kyseessä on vanha tuttu ilmiö, jonka perimmäiset syyt ovat paljon kauempana kuin äskettäin tehdyissä yksittäisissä pysäköintiratkaisuissa. Monen muun kaupungin tavoin Lahden keskusta on ollut pulassa siitä asti, kun suuret marketit ja kauppakeskukset rakentuivat kaupungin laita-alueelle.

Viime aikojen uutiset Renkomäen suunnan uusista yrityksistä eivät ainakaan vähennä reuna-alueiden houkuttelevuutta. Puhumattakaan kehätien valmistumisen jälkeisestä ajasta, jolloin eteläisen Lahden ostoskeskittymät ovat entistä helpommin saavuttavissa.

Tilanne ei ratkea pelkästään vireällä kaupunkikulttuurilla, tapahtumilla ja muilla sinänsä hienoilla asioilla, joista on toivottu keskustan vetonaulaa. Ennen kaikkea keskustaan pitää olla edelleen riittävän helposti saavuttavissa eri kulkumuodoilla. Monen arkikokemuksessa ja mielikuvissa tästä on ollut jo ajat sitten ratkaiseva pullonkaula.

Vanhojen päätösten säätämisestä on kyse myös paikallisessa joukkoliikenteessä. Lahti lisäsi muutama vuosi sitten tuntuvasti joukkoliikenteen liikennöintiä, mikä nosti myös huomattavasti kustannuksia. Ensi vuoden aikana kaupunki on määrittelemässä uudelleen joukkoliikenteen palvelutasoa ja uusia runkolinjastoja. Järjestelyissä on tarkoitus hyödyntää mm. uudentyyppisiä liikkumisen palveluita ja kevyellä kalustolla liikennöitäviä ”citylinjoja”. Ratkaisuista on tarkoitus saada nykyistä tehokkaampia ja taloudellisempia.

Tavoitteena on, että kaupungin vuotuisen tuen tarve vähenee miljoonalla eurolla vuodesta 2022 lähtien. Nopeita pikavoittoja ei ole saatavissa tässä ja nyt, koska eri linjoille on tehty pitkiä monen vuoden sopimuksia edellisen kilpailutuksen yhteydessä.

Edellä kuvatut asiat herättävät varmasti paljon puhetta, mutta ne saattavat sittenkin olla pientä näpertelyä sen rinnalla, mitä liikenteessä tapahtuu seuraavan kymmenen vuoden aikana. Esimerkiksi erään arvion mukaan robotit olisivat korvanneet rekkakuskit vuoteen 2027 mennessä.

Jos arvio on likimainkaan totta, ei kaupunkiliikennekään ole entisellään. Kaikki viittaa siihen, että liikenteessä voi olla yllättävänkin pian edessä yhtä iso muutos kuin hevosista autoihin siirryttäessä. Matkan varrella tulemme näkemään vielä monta värikästä keskustelua paikallisen tason ratkaisuista.

Jaa artikkeli

Suosittelemme