Lahden koulut syöksykierteessä

Väärin suunnatut, rajut leikkaukset ovat opettajan mukaan ajaneet Lahden koulumaailman kaaoksen partaalle. Kuva: Viena Kytöjoki

Olen opettaja, ja työskennellyt Lahdessa ja muualla Suomessa noin 30 vuotta (Lahdessa noin 27 vuotta).

Lahden koulumaailman syöksykierteen katson alkaneen jo vuosina 2013-14, jolloin opetusjohtaja Lassi Kilposen johdolla aloitettiin leikkaukset oppilailta eli jokapäiväisestä koulutyöstä, ja siirrettiin rahoitusta hallintokoneiston toimintaan ja tiimien pyörittämiseen.

Tällöin leikattiin rajusti useista oppilaille elintärkeistä tukitoimista: ryhmäkokoja kasvatettiin, koulunkäyntiavustajia ja heidän työaikaansa vähennettiin sekä tukiopetus minimoitiin. On selvää, että tämä alkoi näkyä ongelmina kouluissa ja on saatellut Lahden koulumaailman vähitellen kaaoksen partaalle.

On täysin käsittämätöntä, että Lahteen on palkattu sivistystoimeen neljä isopalkkaista aluepäällikköä, ja ilmeisesti vain avustamaan ja tukemaan Kilposen diktaattorimaista hallintatapaa. Vastaavalla rahalla olisi pitänyt hankkia koulunkäyntiavustajia, erityisopettajia tai oppikirjoja koululaisille.

On täysin käsittämätöntä, että Lahteen on palkattu sivistystoimeen neljä isopalkkaista aluepäällikköä. Rahalla olisi pitänyt hankkia koulunkäyntiavustajia, erityisopettajia tai oppikirjoja koululaisille.

Inkluusio on oikein toteutettuna aivan hyvä malli, mutta sivistystoimi on lanseerannut sen Lahteen vain säästösyistä, ja juuri siksi kaikki onkin mennyt pieleen rajusti! Mikäli erityistä tukea tarvitsevilla oppilailla ei ole toista koulutettua aikuista ryhmän oppitunnilla, voi opetus- ja kasvatustavoitteille sanoa hyvästit. Kentällä toimiva henkilöstö tämän tiesi, mutta heitä ei kuunneltu tai uskottu.

Jos opetukseen ja opetusryhmiin ei panosteta, se vaikuttaa kaikkiin oppilaisiin negatiivisesti eikä varmasti lisää Lahden kaupungin kiinnostavuutta tai lapsiystävällisyyttä maanlaajuisesti.

Olen nähnyt ja kokenut sen, miten opettajien kurinpidolliset toimet on poistettu toinen toisensa jälkeen. 15.12.2017 Etelä-Suomen Sanomat julkaisi eläkkeellä olevan rehtorin kirjoituksen: ”Kuri ja järjestys on kadonnut monesta koulusta”. Lahdessa ei vaikeimmille oppilastapauksille mahdeta mitään, koska opetusvirasto on tietojeni mukaan kieltänyt viimeisten sanktioiden käytön (kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen koulusta).

Viraston tuki henkilöstölleen on minimitasolla, jopa alle sen. Kilposen kommentti ESS:ssa 5.1.18 kuvaa asian täysin: ”Opettajien murska-arvioille ei pidä antaa liian suurta painoarvoa”.

On käynyt ennen tuotakin jo selväksi, että sivistystoimi ei arvosta työntekijöitään. Ja vielä pahempaa: lahtelaisia oppilaitaan.

Olen ihmetellyt, miten lahtelaiset opettajat, rehtorit, ammattijärjestö ja vanhemmat ovat suostuneet nielemään kaikki leikkaukset, hallinnon paisuttamisen, lähipiirin suosimisen ja pelon ilmapiirin luomisen paimenkirjeineen, ryhtymättä järeämpiin akateemisiin vastatoimiin.

Lisää aiheesta: Oheiseen kirjoitukseen liittyvä vastine löytyy täältä.

Resursseja kouluihin

Jaa artikkeli

Suosittelemme