Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Arktinen kävelykatu vai ruotsinlaivan terminaali?

Osuuskauppa Hämeenmaa haluaa rakentaa Aleksanterinkadun yli menevän kävelysillan, mikäli Sokoksen kolmas kerros muutetaan hotellikäyttöön. Kävelysillan ansiosta Seurahuone voisi laajentua näppärästi kadun toiselle puolelle.

Ehdotettu silta sijoittuisi niin näkyvälle paikalle Lahden keskustassa, että pelkkä ajatuskin herättää vilkasta keskustelua. Paikallisen maakuntalehden sivulla onkin nähty asiaan liittyen osittain huvittavaa keskustelua, kun kaupunginarkkitehti ja kaupunkikehitysjohtaja ehtivät jo kommentoida koko ideaa nihkeään sävyyn, mutta pehmensivät sitten sanomisiaan huomion käännyttyä virkamiesten asennoitumiseen.

Koska sillasta ei ole ollut vielä ensimmäistäkään havainnekuvaa julkisuudessa, tässä vaiheessa mielikuvitukselle on tilaa ja kaikki vaihtoehdot ovat avoinna.

Ankeimmassa vaihtoehdossa Aleksin ylle ilmestyy tavanomaistakin tavanomaisempi, mahdollisimman halvalla tehty kävelyputki. Ulkoiselta olemukseltaan se voisi muistuttaa ruotsinlaivojen terminaaleista tuttuja loputtoman pitkiä katettuja siltoja. 

Toisessa ääripäässä on vaihtoehto, jossa koko kuvio nähdään isona mahdollisuutena ja Aleksin rakenne laitetaan perusteellisesti uusiksi. Siinä tapauksessa koko katu voisi olla katettua sisätilaa esimerkiksi Rautatienkadun ja Vesijärvenkadun välisellä osuudella. Sopiva esimerkki löytyy Oulusta, jossa sikäläinen osuuskauppa imaisi yhden kadunpätkän kauppakeskus Valkean sisälle. Paikka on satunnaisen vierailijan silmin katsottuna varsin vilkas ja toimiva kokonaisuus.

Lahden Aleksin tapauksessa tuollaisen ratkaisun voisi nähdä eräänlaisena jatkumona Trion läpi menevälle kävelyväylälle. Noin suurisuuntaisen suunnitelman toteutus ei tosin tässä vaiheessa tunnu todennäköiseltä vaihtoehdolta. Osuuskaupalla näyttää olevan pikemminkin tarve päästä eroon keskustan liiketiloistaan kuin tehdä massiivisia uusia investointeja.

Erilaisten silta- ja kattamisvaihtoehtojen lisäksi tarjolla on muita ratkaisuja. Kaupungin virkamiehet ovatkin halukkaita tutkimaan esimerkiksi kadun ali menevää vaihtoehtoa tai kadun pinnalle toteutettavaa ratkaisua. Lisäksi aina on toki tarjolla se kaikkein helpoin vaihtoehto: ei tehdä mitään, niin ei tehdä virhettäkään. Rivien välistä on aistittavissa, että se on tässä vaiheessa ainakin virkamieskunnalle se houkuttelevin vaihtoehto.

Keskustan katukuvan kannalta on syytä toivoa, että valinta tehdään kahden vaihtoehdon välillä. Tehdään kunnianhimoisesti ja näyttävästi, tai ei tehdä ollenkaan. Aleksi on niin paraatipaikalla keskustassa, että riman pitää olla korkealla. Lähin varoittava esimerkki löytyy Vapaudenkadulta Trion takana olevalta katuosuudelta.

Jaa artikkeli

Suosittelemme