Tommi
Berg
@TommiMBri tommi.berg@uusilahti.fi

Mitkä virikkeet tulevat maailmalta Lahteen?

Kunnon opintomatkalta kuuluu tulla kotiin pää täynnä uusia ideoita ja intoa puhkuen sellaisella asenteella, että nyt muuten laitetaan muuten kaikki uusiksi.

Lahtelaisten kannattaakin nyt seurata tavallista suuremmalla jännityksellä, mitä tapahtuu kaupunginhallituksen palattua parin päivän Oslon reissultaan. Norjalaiset ovat tekemässä pääkaupungissaan radikaaleja ratkaisuja, jotka ovat herättäneet maailmanlaajuista huomiota. Oslo aikoo kieltää vuoden loppuun mennessä autoliikenteen keskustan läpi. Kadunvarsien parkkipaikat häviävät ja tilalle tulee mm. pyöräteitä ja jalkakäytäviä.

Kyseessä ei ole mikään korttelin tai parin suuruinen alue, kuten oheinen kartta havainnollistaa. Pienellä rajojen muotoilulla vastaavan kokoinen alue kattaisi käytännössä koko Lahden ydinkeskustan ja vähän enemmänkin.

Näin radikaaleja ehdotuksia kaupunginhallitus tuskin esittää matkansa tuliaisina. Jos näin todella tapahtuisi, pitäisi täällä paikallisten lehtien toimituksissa varata välittömästi ylimääräistä tilaa mielipidesivuille.

Sen vireillä on pienemmän mittakaavan suunnitelmia ja ehdotuksia, jotka ovat myös varmasti omiaan ruokkimaan keskustelua.

Tässä lehdessä kerromme, kuinka keskustan kehittämisyhdistys haluaisi helpotusta keskustassa asioivien pysäköintimaksuihin uudenlaisella kaupungin ja alueen yrittäjien välisellä yhteistyöllä, jossa hyödynnettäisiin uuden teknologian mahdollisuuksia (s. 10). Yhdistyksen kannanotossa kannetaan huolta siitä, kuinka keskustan kilpailukyky kauppapaikkana on heikentynyt kalliiden pysäköintimaksujen vuoksi.

Esitetty huoli on vanha tuttu puheenaihe, mutta nyt kuultu ratkaisuehdotus vaikuttaa ainakin paikallisesti tuoreelta avaukselta. Voisi kuvitella, että jossakin on vastaavaa jo toteutettu. Jos näin ei kuitenkaan ole, Lahdella olisi kerrankin mahdollisuus olla edelläkävijä ja parkkisovelluksen kehittäjät saisivat uuden liiketoimintamallin vaikka kansainvälisille markkinoille monistettavaksi. Kaupunkikin saattaisi asiasta innostua, jos yritykset todella ovat lähdössä hankkeeseen mukaan.

Otetaan uusia sovelluksia käyttöön tai ei, peruskysymykset säilyvät taustalla ennallaan. Mikä lopulta painaa eniten vaakakupissa pysäköintimaksuista päätettäessä? Alueen saavutettavuus? Vapaiden autopaikkojen saatavuus? Kaupungin talous? Pyrkimys parantaa keskustan kaupungin viihtyisyyttä muuttamalla sitä kävely- ja joukkoliikennepainotteiseksi?

Vastaus riippuu perinteisesti siitä, keneltä kysyy. Varmaa on, että harva asia herättää niin suuria intohimoja päättäjien ja kaupunkilaisten keskuudessa kuin pysäköinti ja keskustassa autoilu. Taannoisen toriparkkikeskustelun ollessa kuumimmillaan päättäjät huomasivat itsekin ihmettelevänsä, kuinka paljon ovat käyttäneet aikaa valtuustossa pysäköinnistä keskusteluun.

Tulevina vuosina pysäköinnin ja autoilun ympärillä pyörivään keskusteluun tulee yhä enemmän uusia mausteita. Ihmisten liikkumistottumukset ja elintavat saattavat muuttua yllättävilläkin tavoilla erilaisten innovaatioiden johdosta. Lahdessa mietitään esimerkiksi parhaillaan, miten tulevissa pysäköintipoliittisissa linjauksissa pitäisi ottaa huomioon yhteiskäytössä olevat autot tai sähköautojen latauspisteet.

Molemmat vaikuttavat äkkiseltään varsinkin paikallisesta näkökulmasta katsottuna sellaisilta kysymyksiltä, joille ei toistaiseksi tarvitse lotkauttaa korvaansa. Totuus voi olla lopulta joitain muuta.

Tässäkin tapauksessa kehitys voi lopulta edetä yllättävän nopeasti, kun se lähtee vauhtiin. Yksi merkittävä virstanpylväs saatettiin nähdä aivan äskettäin Yhdysvalloissa, kun sähköautovalmistaja Tesla esitteli uusimman, entistä halvemman mallinsa.

Pisimmälle menevissä arvioissa tuon julkistuksen on arvioitu tarkoittavan autoteollisuudelle samanlaista toimialan vallankumousta kuin iPhonen julkistus oli matkapuhelinbisnekselle. Täällä entisessä Nokia-maassa jos missä on helppo ymmärtää, että tuo on jo aika paljon sanottu. Jos arvio pitää edes osittain paikkansa, on 2020-luvun autoilu monessa mielessä erilaista kuin nyt.

PS. Kaupunginhallitus tutustui matkallaan muihinkin asioihin kuin Oslon keskustajärjestelyihin. Päättäjät kävivät mm. Holmenkollenilla katsomassa, miten talviurheilukeskusta hyödynnetään ympärivuotisesti. Matkalaisten somepäivityksissä vilahteli kuvia, jossa hyppyrimäen huipulta menee liukuvajieri montun pohjalle asti.

Tuossa olisi kieltämättä mielenkiintoinen viritelmä myös omaan mäkimonttuumme kopioitavaksi. Ja kun vauhtiin päästään, tehdään vastaavia ratkaisuja myös keskustan liikkumiseen. Esimerkiksi kaupungintalolta saisi helposti yhden vaijerin hakkapeliittapatsaan nurkille, Ristinkirkolta voisi vetää helpon lasten radan torille ja Radiomäeltä voisi lasketella superpitkää liukua vaikka perhepuistoon. Lahti, Pohjois-Euroopan johtava vaijerikaupunki.

Tämähän on enää toteutusta vaille. Pysäköintiratkaisuihin verrattuna suorastaan helppo nakki.

Jaa artikkeli

Suosittelemme