Näin pörrää omatekoinen kuvauskopteri

Multikopteri on miehittämätön radio-ohjattava ilma-alus. Airola kokosi oman multikopterinsa yhdistelemällä osia alan liikkeistä tilatuista komponenteista.

- Käytännössä valittavana on kaikki 2-8 propellin konfiguraatiot ja sen mukaan valitaan runko. Sitten siihen sopivat osat; moottori, nopeudensäädin ja muu tarvittava. Oleellisimpia ovat rungon ja propellien koko, koska ne määrittävät mihin käyttötarkoitukseen kopteri sopii.

Airolan kiinnostus multikoptereihin heräsi, kun hän näki netissä videon jossa pieniä koptereita lennätettiin kovaa vauhtia. Hän innostui videosta ja alkoi heti selvittää, mistä lajissa oikein on kysymys.

- Ensin katselin kaupallisia koptereita, mutta vaihtoehtoja oli vain muutama ja hinta oli tosi korkea siihen verrattuna, mitä koin hyötyihin nähden.

Airola tutki asiaa tarkemmin ja päätti rakentaa kopterin itse. Näin hän sai myös itse valita minkä kokoinen kopterista tulisi ja millaisia osia siihen tulee. Taustatutkimusta projekti vaati paljon.

- Piti tutkia, että mikä asia sopii yhteen toisen kanssa. Pienellä budjetilla, kun teki aloin tilaamaan osia vähitellen 50-100 euron kertatilauksilla kuukaudessa ja kasasin tätä sitä mukaa.

Airola myöntää, että kopterin rakentaminen itse vaatii tietynlaista tekniikan tuntemusta, mutta hän vakuuttaa, että internetistä löytyy kaikki tarvittava tieto. Seuraavaksi Airola suunnittelee rakentavansa kisakopterin.

- Saa rakentaa jotain itse, nähdä vaivaa, selvittää asioita, suunnitella ja sitten lentää sillä, minkä on itse rakentanut. Se on kokonaisvaltaisesti hyvin palkitsevaa ja hauskaa.

Koptereita voidaan käyttää monenlaiseen toimintaan. Airolan kopteri on tarkoitettu videokuvaamiseen yläilmoista. Kopteri painaa hieman yli kilon ja kantaa kyydissään kameraa.

- Muita käyttötarkoituksia ovat esimerkiksi kilpailut, joissa käytetään pienimpiä koptereita, koska ne ovat nopeita ja ketteriä. Kopterit kulkevat jopa 40-60 km/h. Kilpailuissa pujotellaan eli ajetaan rallia ilmassa.

Airolan mukaan käyttötarkoitukset lisääntyvät jatkuvasti. Kuvauskoptereilla otettua materiaalia voi nähdä mainoksissa, sarjoissa, ja elokuvissa.

- Harrastus on yleistymässä hirveää vauhtia. Trafi joutui uudelleensuuntaamaan ilma-aluksia koskevaa ohjeistustaan, koska kopterit ovat yleistyneet niin paljon, että nämä on otettava huomioon.

Airolan kopteri ei ole vielä valmis vaan hänen on tarkoitus parannella sen varustelua jonkin verran. Kopteri on kokenut kertaalleen jo jonkin verran muutoksia muun muassa runko on jo kertaalleen uusittu.

- Ensimmäisen kopterini rakensin ihan sillä, että sain kokeilla lentääkö se. En osannut lentää silloin vielä niin hyvin. Yritin volttia, ensimmäinen onnistui, mutta toisella kerralla tultiin kymmenen km/h tonttiin täysi kaasu päällä, moottori edellä.

Airola rakensi kopteriaan kaikkiaan puoli vuotta. Kopteri on radio-ohjattava. Airolan ohjain on varustettu näytöllä, josta hän näkee reaaliaikaisesti mitä kopterin kamerassa näkyy.

- Kamera ottaa Full HD-kuvaa. Kuvatessa ei voi lentää kuin 20-30 km/h. Tällä menee kyllä kevyesti kovempaakin.

Trafin ohjeistuksen mukaisesti koptereilla ei saisi nousta yli 120 metrin korkeuteen ja näköyhteys kopteriin tulisi säilyttää koko ajan. Sääolosuhteet on myös hyvä huomioida.

- Suurin osa elektroniikasta on paljasta ja alttiina sääolosuhteille joten sateella en lennättäisi. Olen kuullut myös tapauksia, että kopteria on lennätetty hieman korkeammalle ja sitten kovempi tuulenpuuska on vienyt kopterin mennessään eikä sitä ole saatu koskaan takaisin.

Jenny Mäkinen

Jaa artikkeli

Suosittelemme